galéria megtekintése

Balról előznek a száguldó cirkuszban

Vita a PM és a Hungaroring vezetője között a Forma–1 megtérüléséről.

A kormány 2026-ig elkötelezte magát a Forma–1 Magyar Nagydíj megrendezése mellett. Ám a száguldó cirkusz bevételeiről kormányzati potentátok eltérő adatokat közöltek, miközben a hatástanulmányokat a kormány a Párbeszéd Magyarországért többszöri kérésére sem adta át – a baloldali ellenzéki párt politikusa, Barabás Richárd így magyarázta, hogy azt a 140 milliárd forintot, amelyet a következő tíz évben a Forma–1 jogdíjaira, pályafelújításra és közvetítési jogokra költene az állam, ők inkább a gyermekéhezés felszámolására és a közszférában dolgozók bérének emelésére fordítanák.

Gyulay Zsolt
Gyulay Zsolt
Szabó Miklós / Népszabadság

Barabás Richárd szerint Magyarországnál gazdagabb országok is döntöttek már úgy, hogy ideiglenesen nem rendeznek futamokat. Arra a felvetésre, hogy ezzel milliárdos bevételektől esne el a magyar gazdaság, főleg a szállodaipar, a vendéglátás, és akkor még nem beszéltünk az országimázst javító hírverésről, azt mondta: pártja épp azt kifogásolja, hogy a kormány hajlandóságot sem mutat arra, hogy közzétegye azokat a hatástanulmányokat, amelyek alátámasztanák a futam nyereségességét. Országimázsra pedig szerintük ne költsenek mindaddig, amíg a közszférában a jelenlegi szinten vannak fizetések.

 

A mind nagyobb összegű jogdíj ellenére is megtérülő befektetés Magyarországnak a Forma–1 – összegezhető a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatójának álláspontja.

Gyulay Zsolt érdeklődésünkre úgy fogalmazott: miközben 2017-ben mintegy 10,9 milliárd forintot kell kifizetnie az országnak, addig a nagydíj tavaly 17,4 milliárddal járult hozzá a GDP-hez.

A jogdíj évenkénti ötszázalékos emelkedésével számolva stagnáló bevételek mellett sem lenne veszteséges a rendezés 2026-ig.

A nagydíj által generált állami bevételek legnagyobb tétele adókból származik. Felmérések szerint a Forma–1-re utazó vendégek – szállodai, éttermi, utazási kiadásaikkal – 7,5 milliárd forintot fizettek az államkasszába.

Jelentős tétel a futamok reklámértéke: egy-egy versenyhétvégével a média 400 millió embert ér el. Ha ennyi helyen, ennyi emberrel szeretnék megismertetni Magyarországot, az mintegy 5,3 milliárd forintba kerülne.

Komoly összeg, évi 3,5-4 milliárd forint származik a jegyeladásból is, annak ellenére, hogy tavaly nagyot esett a nézőszám. 2013-ban négy nap alatt 247 ezren látogattak ki a pályára, 2014-ben viszont – elsősorban mert nézőket csábított el a versenynaptárba visszakerülő osztrák futam – csak 169 ezren váltottak jegyet. Az idén újra emelkedett a nézőszám: 186 ezren voltak a ringen a versenyhétvégén.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.