A még el sem készült M86-os autóútról még az év utolsó napján megjelent interjúban is azt állította Hende Csaba honvédelmi miniszter, a térség országgyűlési képviselője, hogy ingyenes marad.
|
Hajba Ferenc / Népszabadság |
– Azt se tudják, mit csinálnak, két kézzel szedik el a pénzt a néptől, már a kormánytagok sem tudják követni, melyik padlást kell lesöpörni – morog egy idősebb férfi, kabátja hajtókáján egy Szolidaritás feliratú jelvénnyel. Pártlogók és zászlók nincsenek, még közismert fideszes szimpatizánsok is kijöttek az útra, igaz, ők nem szólalnak meg.
A szervezők teljes útzárat akartak, ám a rendőrség ezt megtiltotta, egy-egy sávot mindkét irányba nyitva kellett hagyni.
– Hétfőn újabb demonstrációkat jelentek be februárra, és ha a rendőrség nem változtat az álláspontján, a bíróságra megyünk – közli Czeglédy Csaba ügyvéd, MSZP-s politikus. – A mi esetünkben ugyanis az autóút nemcsak a tiltakozás eszköze, hanem tárgya és célja is. Hol demonstráljunk a nyolcvanhatos út díja ellen, ha nem a nyolcvanhatoson?
– Megfizettük ennek az egyébként is uniós pénzből épülő útnak az árát például a benzinpénzben meg más adóban – mondja egy asszony. – Lehet, hogy ezután minden alkalommal újra ki kell fizetnem a harisnyám árát a boltosnak, amikor reggelente felhúzom – példálózik, aztán megkérdezi tőlem.
– Maga nős?
Bólintok.
– Akkor szerencséje van, mert lesz itt még agglegényadó is, meglátja.
Kovács László vállalkozó az egyik demonstráló, aki a tiltakozó táblát fogja a kocsisor előtt.
– Naponta használom ezt az utat. Lehet mondani, hogy nem nagy pénzről van szó, csak tudja, rengeteg ilyen kis sarc sújtja a vállalkozókat. Ha ezeket mind összeadom, a kedvem is elmegy az egésztől – fakad ki.
|
Hajba Ferenc / Népszabadság |
– A környékbeli falvak, főleg Zanat lakói végre megszabadulhatnának a rajtuk átzúduló kamionoktól, személyautóktól – mutatja Szuhai Viktor, aki a baloldali együttműködés tagjaként lett önkormányzati képviselő Szombathelyen. – De most újra visszatérnek, mert az autósok közül sokan már elvből sem hajlandók fizetni az útért. Aki persze Pest felől jön, annak van mindenre érvényes sztrádamatricája, a környékbeliek azonban inkább a régi, rossz utakon járnak.
– Nem ők járnak rossz úton, hanem a kormány – szólnak közbe többen is.
A szembejövő autók nagy része dudál, integet. Néhányan kiszólnak egy-egy kormányt minősítő, nem nyomdaképes jelzőt, viszont csak kevesen köpködnek rájuk.
Az ország belsejébe vivő úton egy idős osztrák házaspár áll meg néhány pillanatra.
– Sárvárra járunk évek óta – mondja a férfi. – Hatékony a víz a reumára, de ha a benzin árát is beleszámítjuk, már alig olcsóbb, mint otthon. Hallom, hogy most ezért az útért is fizetni kell. Nem nagy pénz, de bosszantó, hogy ezért a kurta szakaszért külön pénzt szednek. Legközelebb megállok Tatzmannsdorfban, ott is jók a medencék.
Fél órán át tart demonstráció.
– Bontás van – jelentik rádión a rendőrök. – Az úton állók most elmennek.
– Az „útonállók” viszont maradnak a parlamentben – kiabálja válaszul valaki egy lassító autóból.