galéria megtekintése

Az Orbán-kormány most simán lenyomja a kólát is

5 komment


Lencsés Károly

Az „Üzenjük Brüsszelnek”, illetve a „Tudta-e?” kezdetű hirdetésekkel májustól három hónap alatt több mint tízezer alkalommal találkozhattak a választók a Kreatív Online értesülése szerint. Mindez listaáron három és fél milliárdba kerülhetett, de ha a tényleges tarifa ennek csak a fele volt, az is sok pénz.

Több mint tízezerszer találkozhattunk a kormány menekültellenes, illetve a kvótanépszavazással kapcsolatos fizetett üzeneteivel május 13-a és  augusztus 13-a között – írja a Kreatív Online a Kantar Médiai Médiakutató Kft. előzetes adataira hivatkozva. A televíziókban mintegy 6200 – napi csaknem hetven –, a rádiókban 1400, a közterületeken valamivel több mint kétezer, a napilapokban csaknem 550, a folyóiratokban pedig körülbelül ötven alkalommal jelentek meg az „Üzenjük Brüsszelnek”, illetve a „Tudta-e?” kezdetű hirdetések. (A kép különben nem teljes, mert az online médiáról nincs adat.)

A portál jelzi, hogy ez „elég combos” adat, de nem kiugró, mert egy-egy telekommunikációs vagy gyógyszercég, esetleg egy üdítőital-gyártó is vásárol hasonló számú hirdetést. A kabinet azonban augusztus 5-től még ráerősített,

és alig több mint egy hét alatt csupán az állami televízió – az M1 és az M4 – 350 reklámspotot sugárzott 4200 másodpercnyi, vagyis több mint egy órányi műsoridőben. Ez egyébként a két csatornán összességében napi legalább negyven hirdetést jelentett.

A Kreatív próbálta kiszámolni, hogy mindez mennyire kerülhetett, de csak becslésekre hagyatkozhatott, ráadásul a közterületi reklámhordozókat fenntartó cégek a júliusi és augusztusi időszakra még nem adták le a Miniszterelnökség megrendelésére közzétett hirdetések számát. Mindazonáltal úgy vélik, hogy listaáron akár három és fél milliárdot is költhetett a kormány a gyűlöletkampányára, s ha mindenütt ötven százalékos kedvezményt kapott, akkor is 1,8 milliárdos a számla.

Szerette volna megtudni Kész Zoltán független parlamenti képviselő is, hogy a kabinet mennyit fordított reklámokra, de a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára elsősorban azt tartotta fontosnak közölni, hogy a Gyurcsány- és a Bajnai-kormány többet költött. Dömötör Csaba parlamenti államtitkár ugyanakkor megjegyezte: „azt gondoljuk, hogy a pártok számára rendelkezésre álló költségvetési források elegendőek arra, hogy minden párt szabadon ki tudja nyilvánítani a véleményét, és szabadon kampányoljon az általa megfelelőnek ítélt eszközökkel”.

Ez meglehetősen cinikus észrevétel, mert a kabinetiroda a nyilvánosan hozzáférhető adatok szerint a márciusról augusztus 10-ig terjedő időszakra hárommilliárdos keretszerződést kötött csak az „aktuális kormányzati intézkedésekről szóló lakossági tájékoztató kampányaival kapcsolatos feladatok ellátására”. Ezzel szemben

 
az ellenzék legfeljebb néhány tízmilliót költhet a kvótaferendum ellenkampányára.


Érdekes különben, hogy a Nemzeti Választási Bizottság (NVB) Nemény András MSZP-alelnök beadványa kapcsán hasonlóképpen érvelt múlt pénteken. A testület szerint a pártoknak „minden lehetőségük adott arra”, hogy a kormányzati propaganda általuk alaptalannak vélt megnyilvánulásaira „felhívják a választópolgárok figyelmét, kritizálják azt, és ezzel egyidejűleg tájékoztassák a közvéleményt saját nézeteikről”.

A politikus különben azt kifogásolta, hogy a népszavazás kapcsán valótlanságokat állít a kabinet, ami sérti a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlást elvét. Beadványában kifejtette, hogy a plakátokon olvasható „Tudta? Brüsszel egy városnyi illegális bevándorlót akar Magyarországra telepíteni” – kijelentés egyszerűen nem igaz. Az NVB szerint viszont a „népszavazási kampány alkalmával közzétett plakátok és azok közlései egyértelműen a véleménynyilvánítás szabadságának védelmét élvező, a közügyek szabad vitatásának fogalmi körébe tartoznak”.

Fotó: Veres Viktor / Népszabadság

A bizottság szerint tehát a hirdetésekben megjelent szöveg tartalma „politikai véleményként értékelhető, az a választópolgárok választói akaratának befolyásolását, döntési lehetőségeik elősegítését célozza”. A kormányt pedig az NVB szerint a népszavazás kezdeményezőként megilleti a véleménynyilvánítás szabadságának joga. Ha nem így lenne, az „hátrányosan érintené a választópolgárok tájékozódáshoz való jogát, mert éppen a kezdeményezés szervezőjének tiltaná meg, hogy kifejtse a választópolgárok számára az általa útjára indított országos népszavazási kezdeményezéssel kapcsolatos véleményét”.

Mindezek alapján a kifogást a bizottság elutasította, de a döntés ellen a szocialisták felülvizsgálati indítványt nyújtanak be a Kúriához. Ugyancsak megtámadják az NVB-nek az MSZP-s Gőgös Zoltán népszavazási kezdeményezése ügyében hozott határozatát, amely szerint a csaknem 240 ezerből mindössze 180 ezer aláírás bizonyult hitelesnek, így a földügyben a referendumot nem kötelező elrendelni.

Úgy tudjuk, az ellenzéki párt további beadvány is készít. Azért fordulnak majd a választási bizottsághoz, mert a kormány hónapok óta folytatja a kvótareferendummal kapcsolatos kampányát, miközben a rádiók és televíziók politikai reklámok csak a hivatalos kampányidőszak kezdete, tehát augusztus 13-a óta sugározhatnának.

Azt, hogy kabinet „közérdekű közleményei” alkalmasak a választói akarat befolyásolására, az NVB sem vitatja, s ha ez így van, egyértelműen kampánytevékenységről van szó. Ebben az esetben a kormány eddigi tevékenysége jogellenes,

s a hirdetései a népszavazás napjáig mindössze összesen ötven percben jelenhetnének meg, ugyanúgy, mint a parlamenti frakcióval rendelkező őt párt reklámjai is, amelyre ugyancsak ötven-ötven perc ingyenes műsoridőt kell biztosítani. 

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.