A MÁV-nál elhozta a káoszt, gyorsan neki adták a HÉV-et is
A MÁV megtépázott szakmai hírnevű korábbi értékesítési vezetője kerül az új HÉV-cég élére.
A MÁV nyáron vesszőfutásba torkolló új jegyértékesítési rendszerének bevezetéséért felelős Feldmann Márton értékesítési vezérigazgató-helyettest ültetik a BKV-ból kiváló BHÉV Zrt. vezetői székébe – tudta meg a Népszabadság. Mint emlékezetes, műszaki okok miatt több alkalommal is leállt a MÁV frissen átadott jegyrendszere, s a probléma országosan 215 pénztárt és 865 fedélzeti eszközt érintett. Az akkori kaotikus helyzetről sokat elárul, hogy a MÁV nem számolt fel pótdíjat a jegy nélkül utazóknak.
|
Indul a HÉV, viszi a pénzt a fővárostól Veres Viktor / Népszabadság |
Remélhetőleg a HÉV-en utazóknak sem kell büntetésre számítaniuk az átállás problémásnak ígérkező időszakában. Egyelőre ugyanis még az sem dőlt el véglegesen, hogy az ágazat kiválása után érvényesek lesznek-e a BKV jegyei, bérletei a HÉV-szerelvényeken vagy kiegészítő jegyet kell váltani. Bagdy Gábor pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettes a legutóbbi közgyűlésen csak annyit ígért: azon vannak, hogy a szétválás az utasok számára ne járjon hátránnyal. Sőt, a fővárosnak sem. A városvezetés azt szeretné elérni, hogy a BKV Zrt. és a HÉV-ágazat szétválasztásának előzetesen 135-145 millió forintra becsült költségét az állam fizesse meg.
A kérés méltányosnak tűnik, különösen annak fényében, hogy a novemberben kiváló BHÉV Zrt. működéséhez szükséges eszközöket alig 18,4 milliárd forintért adja át a főváros. Az összeg nagyságát a fővárosi közgyűlés valamennyi ellenzéki pártja megkérdőjelezte. Horváth Csaba (MSZP) szerint a főváros potom pénzen átjátssza az üzletágat. Az újonnan történő kialakítási értéke szerinte meghaladja az ezermilliárd forintot.
A gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötése az előzetes számítások szerint 300 milliárdot emésztene fel, míg egy közelmúltban kialakított 50 kilométeres vasúti pályaszakasz megépítéséért kilométerenként kétmilliárdot számoltak fel. A HÉV-pálya ezzel szemben kilométerenként alig 183 milliót ér. A HÉV-üzletág a BKV teljes vagyonának alig 3,6 százalékát teszi ki, míg az utasforgalomnak a 10 százalékát – ismertette Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója. Bagdy Gábor gazdasági főpolgármester-helyettes annyit tett hozzá: az elszámolás alapja az üzemigazgatóság könyv szerinti értéke volt. Ez teljesen jogszerű. Szaniszló Sándor (MSZP) ezzel szemben felvetette, hogy az OTP-részvények névértéke 100 forint, de jelenleg 7500 forint körül kereskednek vele a tőzsdén. Így talán a főváros is kérhetett volna többet egyedülálló értéket képviselő vagyonelemének átadásáért cserébe.
Az elszámolást egyébként még nem zárták le, a végleges átadás tervezett időpontja most éppen november vége. Ennek ismeretében meglepő, hogy a BKV sorra írja ki az üzemigazgatóságot érintő tendereket. A HÉV állami kézbe adásáról szóló fővárosi-kormányzati döntés óta csaknem tucatnyi beszerzési eljárást indított. A többségét ráadásul a közelmúltban, szeptemberi-októberi ajánlattételi határidővel. Ezek között található térvilágítási és felsővezeték tartóoszlopok diagnosztikája, kocsiszekrény utasforgalmi tartozékainak beszerzése, elektronikai berendezések javítása, akkumulátorvásárlás éppúgy, mint 1500 dolgozó egészségügyi szakorvosi vizsgálatának megrendelése. A szerződéseket még az átadás előtt megkötnék. A beszerzések értékét, illetve a sietség okát hiába kérdeztük a BKV-tól.