galéria megtekintése

Az autósok valamit nagyon félrenéztek

12 komment


Rab László

„Ha fizetsz, bemehetsz dolgozni Pestre a munkahelyedre, ha nem, megdögölhetsz otthon. Ennyire egyszerű az egész” – riportunk a budaörsi útdíj-káoszról.

Hosszú sor állt hétfőn az útdíj áldozatává vált Budaörsön az M1-M7 kivezető szakasz mellett található Ügyfélszolgálati Irodán – melynek közvetlen szomszédságában egy nemzeti dohánybolt és egy játszóház található –; az autósok egymást tájékoztatták az új rendszerről. Többen aztán elcsodálkoztak, amikor kiderült, hogy valamit nagyon félrenéztek.

Most akkor mi van??
Most akkor mi van??
Veres Viktor / Népszabadság

Így járt például Vizsnyiczai Katalin érdi lakos, aki a gyermekét hozta reggel Budaörsre iskolába. Azért kellett bejönnie az irodára, mert a férje kiszimatolta, hogy 2-án valószínűleg rossz matricát vettek az autójukra.

 

– Egy helyi benzinkúton vettük a megyei matricát a Jumperre – mondta az autós –, D1-est adott a kutas, aztán vettük csak észre, hogy bevezettek egy új kategóriát a 3500 kilogramm feletti autókra. A D2 megyei matrica a duplájába, 10 ezer forintba kerül. Azért jöttem, hogy rendezzem a dolgot.

Kiderült végül, hogy ennél is nagyobb a baj: a hölgy utánfutóra kapott matricát. Ami azt jelzi, hogy a benzinkutasok sem állnak feladatuk magaslatán. A megoldás az lett, hogy a „rendszer" majd értesíti a kutast, sztornózza a matricát, és kiadja az autósnak a rendes matricát. Kabaré ez az egész papírmatricázás.

Az ügyfélszolgálat vásárlói szerint az állam azt sem tudja rendesen bevasalni, amiről rendelkezett. Megyei matricát február elsejéig nem lehet például telefonon venni, aki pedig online próbálkozna, készüljön fel rá, hogy lefagyott rendszerrel találja magát szemben. A legnagyobb felháborodás azt a tényt övezte, hogy az autósok kapnak egy hónap türelmi időt, de a tetemes, 15 ezres bírságot csak úgy tudják leküzdeni, ha személyesen beviszik az államnak az ügyfélszolgálatra az 1470 forintos szolgáltatási díjat, miután megveszik az éves matricát.

– Menjenek az anyjukba!

– mondta minden különösebb indulat nélkül egy úr, aki nagyvonalúan éves matricát vásárolt az ország összes díjköteles útjára 42 ezerért.

Többen megerősítettek bennünket abban, amit a saját szemünkkel láttunk: Budaörsön és az 1-es úton hétfő reggel valóban nem volt nagyobb a forgalom a szokásosnál. Az, hogy Budakeszi után elénk állt egy kamion, és lefogta a forgalmat egy tolólapos traktor, máskor is elő szokott fordulni. A hajnali utazók nem ezzel, hanem a fizetős szakaszok kialakításának sunyiságával voltak elfoglalva. A legröhejesebb az elvileg ingyenes M0 esete. Ezt azért nem tudták díjasítani, mert EU-pénzekből épült.

Sebaj.

Megoldották úgy, hogy az ingyenes útszakasz közepét díjasították.

Sunyiságot véltek felfedezni a matricavásárlók abban is, ahogyan az útdíjcég fogalmaz: „Jelölt megyei és irány szerinti szomszéd megyei matricákkal használható szakaszok" – ez található a térkép melletti magyarázatok sorában. Egy autós szerint bolond, aki ilyen nyelven akar valamit megértetni a sokasággal.

Az egyik budakeszi benzinkúton másfajta magyarázatok is elhangoztak. A hétfőn reggel békésen kávézgató úrvezetők szerint az áll a háttérben, hogy a rendőrség hipermodern traffipaxokat szerzett be, és a belső utakra terelt autósokat, akik mondjuk úgy mennek át a Törökugrató felől Kamaraerdőre, hogy Törökbálint belső útjait használják, könnyebben meg lehet bírságolni. Banai Károly teherfuvarozó szerint ez hülyeség, és hibádzik az is, amikor a toleráns osztrákokkal vagy a németekkel példálózunk, mert Bécsben január elsejétől Ring-díjat kell fizetni, Németország pedig ellenőrizni kívánja, hogy a külföldi teherautó-sofőrök megkapják-e otthon a minimálbért. Ehhez az úrvezetők nem tudtak hozzászólni, mert mint mondták, nincsenek ennyire képben.

Sor a budaörsi ügyfélszolgálaton: tanácsra várva
Sor a budaörsi ügyfélszolgálaton: tanácsra várva
Veres Viktor / Népszabadság

Wittinghoff Tamás budaörsi polgármester elmondta, hogy végeztek forgalomszámlálást hétfő reggel is, de ez még nem mérvadó, nem lehet belőle messzemenő következtetést levonni. – Tény, hogy öt kollégám is a belső utakat használva jött ma dolgozni Pestről – mondta Wittinghoff –, mert nem tudták sehol megvenni a matricát. A Pestre ingázók azért voltak kénytelenek sorban állni érte, hogy a Budaörs és az Egérút közötti pár kilométeres utat megtegyék. Attól félünk, hogy a díjasítással a belső utakra terelik az autósokat. Ami azért is aggályos, mert a várost kettészeli az autópálya, és igen sokat, több mint tízmilliárd forintot költöttünk arra, hogy ez számunkra elviselhetőbb legyen. Áldoztunk a zajvédő falakra, a sztráda kiszélesítésére, a budaörsi szakaszon a világítást is fizettük. Ezt hamarosan lemondjuk, mert az nem megy, hogy fizetünk ott, ahol pénzt is szednek tőlünk.

A polgármester nem kívánt reagálni arra a szóbeszédre, hogy a vasárnapi nyitva tartás mellett a díjasítással is ütni akar a kormány a városban bevásárlóközpontokat működtető multikon. Azt viszont elmondta, hogy velük senki nem egyeztetett semmiről. Amikor december 15-én Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára elmondta, hogy az agglomeráció települései támogatják az útdíj bevezetését, az a „jereváni rádió híre volt", a fideszes polgármesterek és képviselők is megegyeztek abban, hogy az elkerülő és a bevezető utak díjasítása elképesztő ötlet, úgy hülyeség, ahogy van.

– A legviccesebb a két gombóc fagylaltos duma volt – jegyezte meg Wittinghoff –, mondván, hogy ennyit kell fizetni havonta az útért. Azt gondolják, hogy a jó állam fogalmába az is belefér, ha leszoktatják az embereket az elkerülő utak használatáról.

– Orbánéknak pénz kell, éspedig gyorsan, hogy betömködjék vele a költségvetési lyukakat – erről az ügyfélszolgálatról kijövő két fiatal autós beszélt. – Most beszedik a birka néptől előre az útdíjat, aztán ha elfogy a pénz, kivetnek ránk másféle sarcot.

Átgondolt, módszeres rablás ez,

tisztára olyan, mint a középkorban. Ha fizetsz, bemehetsz dolgozni Pestre a munkahelyedre, ha nem, megdögölhetsz otthon. Ennyire egyszerű az egész. Mi, magyarok, pedig mindent beveszünk.

Futhatunk utána

Az autósoknak érdemes figyelniük az új kategóriákra. Besorolták a D2 kategóriába a hétnél több személy szállítására alkalmas személygépkocsit, valamint a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsit és lakóautót. Ezekért eddig a D1 kategória szimpla díját kellett fizetni, a D2-t duplán mérik. Fizetni kell az utánfutóért is, ezekre is 5 ezer forint a megyés matrica. Ha valaki a szekszárdi Duna-hídon jár át, és utánfutóval megy, két megyére kell matricát vennie. Külön az autóra és külön a vontatmányra is. Ez D2 esetében 30 ezer forintba kerül.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.