galéria megtekintése

Zsiguli, a pénznyelő gép

3 komment

Boros Jenő

Szenvedélybetegség, melynél nem működik a logika, ezért sokan ráfizetnek, amikor szabadulnának egykori szocialista oldtimer autóiktól.

Korábban családi ezüstként is szolgáltak, napjainkban már kevésbé jó befektetések, hiszen nem igazi ritkaságok a kelet-európai járművek, melyek leginkább csak nosztalgiázásra jók. A Veterán Autó és Motor főszerkesztője, Ocskay Zoltán szerint világosan kell látni, hogy aki régi jármű beszerezésére, felújítására költ, az a hobbiját és szabadidős tevékenységét finanszírozza, vagyis sokszor legalább annyira kidobott pénz minden forint, mintha vitorlázásra vagy lóversenyzésre fordítaná. Összességében ez is hobbi, szívügy, szenvedélybetegség, melynél nem működik a logika.

Aki befektetési céllal akar nem különösebben ritka régi autót venni, az lehetőleg felújítottat válasszon, mert azok általában nyomott áron elérhetők, a tulajdonosok kereslet hiányában néha fél áron is eladják kedvencüket. A többség azonban a restaurálás élvezetéért vagy meggondolatlanul és a spórolás reményében romokat vesz néhány százezerért, aztán milliókat költ, amit bizony soha nem fog visszakapni. A tételt rövid számolással is alátámasztja Ocskay, aki tapasztalt veteránosként több régi autó és motorkerékpár birtokosa: egy igényes autófényezés ára egymillió forint, mert a hiteles veterán ­autót kívül, belül, alul és felül is festeni kell. Legalább ekkora tétel lehet a lakatosmunka, ehhez jöhet a motor, a sebességváltó és futómű javítása, alkatrészek cseréje.

Így lesz a felújításra váró félmilliós darabból, két-hárommillió forintot felemésztő veterán minőségű Zsiguli, amivel hétvégén büszkén lehet parádézni, ám a befektetett pénzt soha nem lehetett visszakapni, ha egyáltalán van rá vevő... Márpedig a kínálat ebben a kategóriában a legnagyobb.

 

Akadnak, akik a mennyiségre koncentrálnak, és azzal akarnak felvágni, hogy tekintélyes a gyűjteményük, legalábbis ami darabszámot illeti. A minőség persze a veterán járművek világában is többe kerül, és nemcsak a vásárlás meg a felújítás, hanem az üzemeltetés tekintetében is. A húszas években készült Bentley, vagy Bugatti motorjába például nem szabad modern, többfokozatú olajat önteni, csak speciálisan oldtimereknek gyártott egyfokozatú ásványi alapú kenőanyagot, ami nem olcsó, adalékok is kellenek a benzinbe, hogy a motor ne szenvedjen az ólommentes üzemanyagtól.

Jó befektetés ritkaságokat venni, mert azok folyamatosan drágulnak
Jó befektetés ritkaságokat venni, mert azok folyamatosan drágulnak
A szerző felvétele

Globálisan és Európa nyugati felén nagyon is keresettek a veterán autók, de inkább csak a nagyon ritka példányok árai kúsznak fel: az Artcurial aukciósház húszperces licitjén tízmilliárd forintnyi euróért kelt el az 1957-ben gyártott Ferrari 335 S Spider Scaglietti. Rakétasebességgel száguld a német piac, egyre keresettebbek az oldtimer autók és motorok, különösen a ritkaságok, de egyre népszerűbbek az 1970–es és 80-as évek modelljei is – ennek köszönhetően nőnek az árak, és nemcsak komplett járműveké, hanem az alkatrészeké is. A konjunktúra haszonélvezői a magyar restaurátor-műhelyek, melyek némelyike féllegálisan, szürkén vagy feketén dolgozik német megrendelésekre. Ez létkérdés nekik, mert kevés a fizetőképes magyar ügyfél: honfitársaink általában még kifizetik az első pár tételt, aztán halasztást vagy a munka szüneteltetését kérik, mert alábecsülték a régi jármű feltámasztási költségeit.

Magyarországon ötezer veteránkorú és megfelelően karbantartott autó található, ezek fele OT-s rendszámos, vagyis muzeális minősítéssel is rendelkezik. Vidéken a kisebb autók esetében nem jelent komoly anyagi előnyt a vizsgaprocedúra, mellyel olcsóbb kötelező biztosítás köthető, kedvezőbb a teljesítményadó és csak ötévente előírt a műszaki vizsga. A regisztrációval járó procedúra meglehetősen bonyolult, a különböző illetékek és más fizetnivalók tetemes kiadást jelentenek. Főleg, ha valaki a külföldön is akceptált FIVA-minősítésre vágyik, ami magasabb követelményeket jelent az eredetiség, a műszaki és esztétikai állapot terén. Igaz, a többletkiadás megtérülhet, ha az autót valamelyik nyugat-európai börzén akarják áruba bocsátani. Ennek a dokumentumnak a kiadása viszont jelenleg szünetel, mert a veteránminősítésben részt vevő szervezetek között eljárásjogi vita támadt.

A ritka autó veri az új ingatlant

A Financial Times összeállítása szerint az elmúlt évtizedben a New York-i ingatlanok ára 72 százalékkal, a hongkongiaké 220 százalékkal nőtt, csakúgy, mint a ritka műkincseké, érméké és bélyegeké, miközben a klasszikus autóknál közel 400 százalékos volt a befektetési megtérülés. Az aukciós rekordokat a sportkocsik döntögetik: évtizede még másfél millió dollárért hozzá lehetett jutni egy 1959-es Ferrari 250 GT Berlinetta modellhez, melyért 2012-ben már hétmillió dollárt kellett fizetni. A Ferrari 250-es Testa Rossa példányai 12 millió és 16,5 millió dollárért, a Spider negyvenmillió dollárért kelt el.


NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.