galéria megtekintése

Utat tört a piacon a Dacia

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 14. számában
jelent meg.

Népszabadság

A versenytársak azt harsogták, hogy nagy lufi az egész, mert lehetetlen küldetés olcsón biztonságos családi autót gyártani, ráadásul a környezetvédelmi előírásoknak is megfelelő motorral. Az eddigi kísérletek közül volt, amelyik sikerült, volt, amelyik nem, de a kudarcok sem szegték kedvét a versenytársaknak.

Egyre több márka száll ringbe, hogy megvívjon a Daciával, mely másfél évtizede jelent meg olcsó modelljeivel az európai piacon. Ígéretes a szegmens, amely tavaly globálisan 9,4 millió kocsit értékesített, és az IHS előrejelzése szerint 2020-ra ez a szám 11,5 millióra nő, ami a világtermelés 15 százalékát jelenti.

Az üzletből a VW sem akar kimaradni, ezért már teszteli négyajtós modelljét, amely költséghatékonysági okokból egy korábbi Jetta elemeiből készül majd, először Kínában, majd Indiában és Brazíliában.

Az első darabok megjelenése jövőre várható, a hatezer eurós (1,8 millió forintos) autó tervezett éves darabszáma félmillió. Ha pontosak akarunk lenni, ez már nem is fapados, csak olcsó, vagy ahogy mostanában nevezik, szuperolcsó – a járműiparban használt angol elnevezése ezeknek a „budget car”. Sokan fanyalogtak és kudarcot jósoltak évekkel ezelőtt a Dacia anyakonszernjének, a Renault ötletére.

 

Az egykor rossz hírű szocialista modell emlékét ha nehezen is, de napjainkra legyűrte a román márka, amely ontja a meglepetéseket: a kicsit prózai Logan szedán után jött a méretben és árban verhetetlen MPV, majd a Sandero, de az igazi sikert a Duster hozta meg: a francia és japán alkatrészekből kreált terepjáróra még a németeknek is hónapokat kellett várni a premier után.

Jön a következő, a Datsun Go
Jön a következő, a Datsun Go

A fapados autó ötlete a Renault korábbi elnökétől, Louis Schweitzertől származik: 1990-ben indult a X75-ös projekt az akkor kifutó 19-es modell padlólemezére épült, ám az ötezer eurós autó csak később valósult meg. Az X90-es projekt már főleg Clio- és Mégane-alkatrészekből állt össze, ennek és a gyártóhelyi költségeknek is köszönhető, hogy alacsony ára ellenére is nyereséges a Dacia.

Az első Logan a Renault által más modelleknél is alkalmazott alkatrészekre, korábban bevált benzinmotorokra, sebességváltókra épült.

Karosszériája szerényebb dizájnt képviselt, mert már tervezésénél is fontos szempont volt a költségtakarékosság, ezért kevésbé domborított, olcsóbban gyártható és javítható elemekből állt.

Fontos árcsökkentő tétel volt a romániai munkabér is, amely a nyugat-európainak mintegy tizede. Amíg egy Franciaországban gyártott autóban a bérköltség aránya 10-12 százalékos, a Daciánál ez 3-4 százalék.

A legolcsóbb verzióban egyszerűbb ajtókárpitok voltak, nem volt dönthető a szervo nélküli kormány, kispórolták a hamutartót, a szivargyújtót, a belső levegőkeringtetést.

2004 végén a magyar piacon a Logan 1,75 millió forintba került, a legújabb és már klasszisokkal szebb változat ára kétmillió, ráadásul már szériafelszerelése az elektronikus menetstabilizáló, a szervokormány és hat légzsák.

A Datsun márkát harmincéves álomból ébresztette fel a tulajdonos Renault–Nissan-egyesülés. Az ötajtós és 3,8 méter hosszú autót a Mobilitás mindenkinek program keretében Oroszországban, Indiában és Indonéziában is gyártják majd. Nagyot bukott viszont a Tata, mely robogók és riksák helyett kínált négykerekűt: a kétezer dollárosként beharangozott, majd 2009 júliusában már duplájáért kínált és mindössze 580 kilogrammos tömegű Nano miniből a tervezett évi negyedmilliós mennyiség tizede sem kelt el.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.