A Qoros Auto vegyes vállalatot a kínai Chery Automobile és az Israel Corporation alapította 2007-ben, 3,4 milliárd jüanos (111 milliárd forintos) alaptőkével. A cég fejlesztési központot működtet Münchenben, Grazban és Sanghajban. Az évi 450 ezer darabos kapacitású Qoros-gyárban 2012-ben 150 ezer autó készült.
Terveiknek megfelelően félévenként bemutattak egy új modellt, amelyek szépek és biztonságosak is, mert Gu Qian elnök kiváló csapatot verbuvált, hiszen a kulcsemberek korábban az Audi-, a BMW-, a Mercedes-, a Mini-, az Opel- és a VW-csoportnál dolgoztak, név szerint: Gert Volker Hildebrand, Stefano Villanti, Klaus Schmidt, Peter Matkin, Ralf Nicolas és Volker Steinwascher.
Több nemzetközi vállalat, például az osztrák Magna Steyr és az AVL is részt vett a fejlesztésekben. Első autójuk, a 16 ezer eurós Qoros 3-as a 2013-as genfi szalonon mutatkozott be, és még abban az évben a legbiztonságosabb autónak bizonyult a Euro-NCAP töréstesztjén.
Az ötcsillagos eredmény és a komoly reklámkampány ellenére tavaly Kínán kívül a Qoros világszerte csak hétezer autót tudott értékesíteni, ebből 51 fogyott Európában, a cég szlovákiai kereskedésében. Az exportoffenzíva miatt a cégnek tavaly 305 millió eurós vesztesége volt, ezért a következő években a kínai piacra koncentrálnak, majd ha megerősödnek, akkor visszatérnek Európába.
Nem jött össze az európai siker a bulgáriai összeszerelő üzemmel rendelkező kínai Great Wall márkának sem: tavaly hatezernél kevesebb gördült le a lovecsi szalagról. A márka magyarországi forgalmazásával próbálkozó Vadas Tamás, a China Motors elnök-vezérigazgatója lapunknak elmondta, hogy néhány próbadarab behozatala után leállt a importprojekttel, mert kedvezőtlen az árfolyam, és a piaci feltételek sem a legalkalmasabbak egy új márka bevezetésére.
Kínában már egy számjegyűre lassult a növekedés tempója: a tavaly eladott 19,7 millió személyautó 9,9 százalékos növekedést jelent. A Kínai Autógyártók Szövetségének (CAAM) adatai szerint az idén áprilisban forgalomba helyezett 1,7 millió új gépkocsi már csak 3,7 százalékos bővülést jelent, így létkérdés lenne az export, mert Kína járműgyártó-kapacitása már fél évtizede is legalább harminc százalékkal meghaladta a belföldi keresletet.
Piros zászló a játszótéren
Hiába van pénze a kínai polgárnak, sok városban már nem is annyira az autó árának kifizetése, mint inkább az egekbe szökő és árveréseken értékesítésre kerülő rendszám megszerzése jelenti a gondot, márpedig ez feltétele a gépjármű megvásárlásának és forgalomba helyezésének.
A drámai légszennyezettség csökkentésére egyre több nagyvárosban korlátozzák és szankcionálják a gépkocsihasználatot, és más egészségvédő módszereket is bevetnek: a városi játszótereken gyakori látvány a piros zászló, amit a hatóságok akkor tűznek ki, ha a rossz levegő miatt nem ajánlott szabadba vinni a gyerekeket. A kínai kormányzat támogatja a NEV programot (New Energy Vehicle, vagyis alternatív hajtású jármű), amelynek keretében idén félmillió elektromos és hálózatról is tölthető hibrid hajtású modell értékesítésével számolnak. (B. J.)