galéria megtekintése

A kínaiak még nem mondtak le Európa meghódításáról

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 01. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

„Visszajövünk még, mert nem mondtunk le Európa meghódításáról” – ez áll a kínai Qoros autógyár közleményében, amelyben arról tájékoztatták a világsajtót, hogy kivonulnak az öreg kontinens piacáról, egészen pontosan a szlovákiai bázisukról.

Hiába szerepelt jobban a törésteszteken a német és japán prémiummárkáknál a kínai Qoros 3-as
Hiába szerepelt jobban a törésteszteken a német és japán prémiummárkáknál a kínai Qoros 3-as
EURONCAP

Nehezen indultak és több kudarcos törésteszt után évekig nem is próbálkoztak a kínai márkák az EU piacain, aztán jött a meglepetés: a Qoros nevű fiatal gyártó modellje megverte a német és japán márkákat a szabványos biztonsági teszteken. Ám kiugró pontszáma ellenére sem tudott piaci sikereket elérni, pedig nem sajnálták a pénzt a publicitásra. Másfél év alatt félszáz autójuk kelt el, pedig már a harmadik premierjére készültek Frankfurtban, ahol egy mini-sportterepjárót mutattak volna be.

Ez már nem jön Európába
Ez már nem jön Európába
QOROS

 

A Qoros Auto vegyes vállalatot a kínai Chery Automobile és az Israel Corporation alapította 2007-ben, 3,4 milliárd jüanos (111 milliárd forintos) alaptőkével. A cég fejlesztési központot működtet Münchenben, Grazban és Sanghajban. Az évi 450 ezer darabos kapacitású Qoros-gyárban 2012-ben 150 ezer autó készült.

Terveiknek megfelelően félévenként bemutattak egy új modellt, amelyek szépek és biztonságosak is, mert Gu Qian elnök kiváló csapatot verbuvált, hiszen a kulcsemberek korábban az Audi-, a BMW-, a Mercedes-, a Mini-, az Opel- és a VW-csoportnál dolgoztak, név szerint: Gert Volker Hildebrand, Stefano Villanti, Klaus Schmidt, Peter Matkin, Ralf Nicolas és Volker Steinwascher.

Több nemzetközi vállalat, például az osztrák Magna Steyr és az AVL is részt vett a fejlesztésekben. Első autójuk, a 16 ezer eurós Qoros 3-as a 2013-as genfi szalonon mutatkozott be, és még abban az évben a legbiztonságosabb autónak bizonyult a Euro-NCAP töréstesztjén.

Az ötcsillagos eredmény és a komoly reklámkampány ellenére tavaly Kínán kívül a Qoros világszerte csak hétezer autót tudott értékesíteni, ebből 51 fogyott Európában, a cég szlovákiai kereskedésében. Az exportoffenzíva miatt a cégnek tavaly 305 millió eurós vesztesége volt, ezért a következő években a kínai piacra koncentrálnak, majd ha megerősödnek, akkor visszatérnek Európába.

Nem jött össze az európai siker a bulgáriai összeszerelő üzemmel rendelkező kínai Great Wall márkának sem: tavaly hatezernél kevesebb gördült le a lovecsi szalagról. A márka magyarországi forgalmazásával próbálkozó Vadas Tamás, a China Motors elnök-vezérigazgatója lapunknak elmondta, hogy néhány próbadarab behozatala után leállt a importprojekttel, mert kedvezőtlen az árfolyam, és a piaci feltételek sem a legalkalmasabbak egy új márka bevezetésére.

Kínában már egy számjegyűre lassult a növekedés tempója: a tavaly eladott 19,7 millió személyautó 9,9 százalékos növekedést jelent. A Kínai Autógyártók Szövetségének (CAAM) adatai szerint az idén áprilisban forgalomba helyezett 1,7 millió új gépkocsi már csak 3,7 százalékos bővülést jelent, így létkérdés lenne az export, mert Kína járműgyártó-kapacitása már fél évtizede is legalább harminc százalékkal meghaladta a belföldi keresletet.

Piros zászló a játszótéren

Hiába van pénze a kínai polgárnak, sok városban már nem is annyira az autó árának kifizetése, mint inkább az egekbe szökő és árveréseken értékesítésre kerülő rendszám megszerzése jelenti a gondot, márpedig ez feltétele a gépjármű megvásárlásának és forgalomba helyezésének.

A drámai légszennyezettség csökkentésére egyre több nagyvárosban korlátozzák és szankcionálják a gépkocsihasználatot, és más egészségvédő módszereket is bevetnek: a városi játszótereken gyakori látvány a piros zászló, amit a hatóságok akkor tűznek ki, ha a rossz levegő miatt nem ajánlott szabadba vinni a gyerekeket. A kínai kormányzat támogatja a NEV programot (New Energy Vehicle, vagyis alternatív hajtású jármű), amelynek keretében idén félmillió elektromos és hálózatról is tölthető hibrid hajtású modell értékesítésével számolnak. (B. J.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.