Már amennyiben megtérülnek a fejlesztési és beruházási költségek, bár még napjainkban sem hoz nyereséget a világ legnagyobb darabszámban eladott villanyautója, a Leaf, melyből 2011-es bemutatása óta 178 ezer kelt el. Üzemeltetési költsége országonként változó, de a száz kilométerre eső tankolás, vagyis a konnektorból való feltöltés sehol sem éri el a két eurót, de van, ahol ennek a feléből meg lehet úszni.
A gyártó szerint az eddig forgalomba helyezett Nissan villanyautókkal évente ötvenmillió kilogrammal kevesebb szén-dioxid kerül a légtérbe. A legújabb változat 30 kilowattórás akkumulátorával 26 százalékkal nőtt és immár 250 kilométeres az egy töltéssel megtehető távolság. Megjelenése óta a magyar piacon is jelentősen csökkent a Leaf ára: az egykor 11 milliós autó most 8,78 millió forintba kerül.
A Tesla nem is a kompakt osztályú Leaffel, hanem a jóval nagyobb járművekkel akar versenyezni. Kemény csata lesz, mert a németek is gőzerővel fejlesztenek, ráadásul az Audi, BMW és Daimler már szövetkezett akkumulátorok fejlesztésére és gyártására, villanyautóik pedig formailag is igencsak attraktívak, ami nem mondható el a nagy hírveréssel beharangozott következő Tesláról.
A szárnyas ajtós sportterepjáróra még a sorozatgyártás előtt harmincezer megrendelés érkezett, igaz, ebben volt némi trükk, mert a megrendelők annyiszor ezer dollár engedményt kaptak saját – 135 ezer dolláros – autójukra, ahány további vevőt beszerveztek.
|
SUV lesz a következő Tesla, vagyis a 2016-os a szárnyas ajtós X |
Az viszont tagadhatatlan, hogy egyre több a Tesla-verő: Kínában Thunder Power néven készül a vetélytárs, és sorban jönnek az Audi, a BMW, a Mercedes és a Porsche villanyautói is. Holografikus kivetítőt, kábel nélküli indukciós töltést és négy személynek kényelmes utazását ígéri a Porsche Mission E, mely álló helyzetből 3,5 másodperc alatt éri el a százat és 12 másodperc alatt a 200 km/órás tempót.
Futurisztikus műszerfalán nincsenek hagyományos kapcsolók, mert az egyes funkciók kiválasztásához elég a megfelelő kijelzőre pillantani, és a vezető szemmozgását követő optikai rendszer ezredmásodperc alatt a megfelelő menüponthoz rendeli, a funkció a kormányon elhelyezett univerzális kapcsolóval aktiválható.
Teslákból három év alatt világszerte ötvenezer kelt el, de a cég vezetése elégedetlen az eredménnyel: húsz hónap után menesztették Philipp Schrödert, a márka németországi vezetőjét, mert a tervezett havi ezernél kevesebb kelt el az S modellből.
Jutott azért jó hír is a márkának: Bjorn Nyland egy töltéssel 728 kilométert tett meg a Tesla S autójával, igaz, a rekord eléréséhez a jóval drágább és nagyobb kapacitású – 85 kilowattórás – akkumulátor kellett, valamint nagyon takarékos üzemmód, vagyis klímahasználat nélküli és 39 km/órás sebességű haladás, ami miatt a Teslára ragasztott Lassú feliratú matricával figyelmeztették a többi autóst.