A sok grafikai tervet és kiszivárgott fotót elnézve, az az érzése az embernek, hogy már nem is a stiliszták, vagy a szélcsatornában dolgozó mérnökök alakítják az autók formáját, hanem a marketingesek. Olykor nem figyelik, hanem alakítják a trendet, így néha fura és csúnya modellek születnek, és ami meglepő, hogy ezek is kelendőek a piacon, mert egy jelvény feledteti a hibákat.
Továbbra is fontos a fogyasztás meg a károsanyag-kibocsátás – merthogy törvény kötelezi erre a gyártókat –, de valahogy elsikkad a funkció, olykor az esztétikai értékek is csorbulnak. Ebben alullicitálják egymást a gyártók. Sok BMW-hódoló felhördül most, de tény, hogy a márka által fémjelzettek között is akad olyan, amelyik stílusával kilóg a sorból, például az X6-os. Hogy mennyire egyre gondolt a vetélytárs márka marketingcsapata, azt a Mercedes GLE Coupe is bizonyítja.
A recept azonos: az autó legyen egy kicsit sportos, egy kicsit terepjárós és ha lehet, nyújtson olyan könnyed látványt, mint egy kupé. Ezt a koktélt hívják divatosan és angolosan crossovernek, amit általában úri közönségnek, vagyis tehetősebbeknek szánnak, ez bizonyítja, hogy a legkisebb rendelhető motor is háromszáz lóerős. A BMW X6-os legolcsóbb változata húszmillió forint felett van, motorjának teljesítménye 306 lóerő. Következő vetélytársa a héten, Detroitban bemutatásra kerülő 450 AMG Mercedes szerepel a Jurassic World című fimben: a sorozat negyedik részét nyártól láthatja a közönség.
Vannak márkák, melyek igyekeznek karaktert adni különböző kategóriájú modelljeiknek: egységes arculata ellenére igazi egyéniség valamennyi Renault, kezdve a Twingótól egészen az új Espace-ig. Nem véletlenül irigykednek más márkák formatervezői a Renault dizájnigazgatójára, Laurens van den Ackerre, aki vetélytársainál szabadabban alkothat, ami meg is látszik majd az idei Mégane és Laguna típusokon is. Más utat képvisel például az Audi, melynek szintén felismerhető a stílusa, de ha a visszapillantó tükörben megjelenik valamelyik négykarikás darab, nehéz azonnal rávágni, hogy A1-es vagy A6-os.
Miközben sokan siratták a kategóriát, szépen csendben egyre tetszetősebb szedánok születnek. Az amerikai, ázsiai és orosz piac mellett világszerte sikeresek a lépcsős hátú autók, melyek már nem is annyira klasszikus formájukkal (háromdobozos elrendezésűek, tehát motorház-utastér-csomagtartó) hódítanak, hanem sportosabbá rajzolt vonalaikkal. Jól példázza ezt a Mazda, melynek 6-osa megfelel a hagyományos elvárásoknak, miközben divatos és kényelmes is.
A sky activ technológiáról már nem is beszélve, mely a túlkomplikált és a benzineseknél is egyre jobban terjedő drága turbósítás helyett fejlesztett takarékos és tiszta szívómotorokat. A koncepció helyességét a piac is visszaigazolja, hiszen Japánban, egészen pontosan Hofuban elkészült a hárommilliomodik 6-os Mazda, melyet gyártanak még Oroszországban, Kínában és Vietnamban. A sikeres formai és műszaki megoldásokat természetesen a többi kategóriában is alkalmazza a Mazda, melynek egyéni stílusú lett legújabb és legkisebb modellje, a 2-es és legújabb sportkocsija, az MX5-ös, melynek elődjéből eddig egymillió kelt el, ezzel kategóriájában rekorder.