Vegyük például az 500-as FIAT-ból alakított strandkocsit, melyet a Jollycar cég készít egyedi megrendelésre. Az átalakítás leglátványosabb eredménye, hogy a kisautónak nincs teteje, eltávolították mindkét ajtaját, kivették gyári üléseit, kárpitjait és műszerfalburkolatait, helyette az utasteret fával burkolták, bambuszüléseket szereltek az autóba, amelynek utasait egyszerű vázra feszített ponyvatető védi a naptól, az esőtől.
|
FIAT 850-es Shelette a Bertone stúdióból AUTOWP |
A sok elemétől, például tetőoszlopaitól megszabadított autó karosszériájának merevségét padlóvázba épített elemekkel oldották meg, ami több mint száz kilóval növelte az eredetileg egytonnás kisautó tömegét. A FIAT 500-as így nemcsak nehezebb, de drágább is lett: a Jolly változat ára 89 ezer dollár (25 millió forint), vagyis minimum ötször annyiba kerül, mint a gyári alapmodell. Az 1,4 literes motor teljesítményét a turbóval százról 135 lóerősre növelték.
Az egyedi igények alapján gyártott strandkocsiknál olcsóbbat is kínáltak egykoron: a Citroën Méhari, a Renault Rodeo és a Mini Moke igazi tömegcikk volt. Méhariból 150 ezer készült 1968 és 1987 között. Hasonló recept alapján kreálták a legendás Mini-család legkönnyebb tagját is: az 1961-ben bemutatott és 405 fontba kerülő Moke modellből ötvenezer készült 1961 és 1993 között, ezeket Nagy-Britanniában, Ausztráliában és Portugáliában gyártották. Az ausztrál Moke International ismét gyártja a Moke Minit, amelyet a kínai Cherytől vásárolt egyliteres, 50 lóerős benzinmotor hajt, de lesz belőle villamos hajtású változat is.
|
Fonott ülések az 500-asban Gyártó |
A Renault kissé terepjárós, kissé teherautós Rodeójából 60 ezer készült 1970 és 1987 között, sikerét pedig egyszerűségének és igénytelenségének köszönhette, ami főleg könnyű építésével magyarázható: menetkész tömege 645 kilogramm volt. Ennél is könnyebb volt a vetélytárs Méhari, melynek műanyag karosszériaelemei leginkább az italautomaták poharának merevségét, vagy inkább puhaságát idézték.
A franciák megint beszállnak az ágazatba: a PSA Peugeot és Citroën szalonjaiban árulják majd a Bolloré céggel közösen gyártott strandkocsikat. A villamos hajtású Bluesummer egy töltéssel kétszáz kilométeres útra képes, akár százas tempóban is. A négyüléses modellt szeptembertől gyártják.