galéria megtekintése

Strandszékek négy keréken

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 29. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Fél évszázados recept alapján építette át a legújabb és legkisebb FIAT-ot a Jollycar, mely a hagyományoknak megfelelően nemcsak tetejétől, de gyári üléseitől is megszabadította az 500-ast. A strandváltozat ötször drágább az eredetinél.

Farmotoros 600-as á la Jollycar
Farmotoros 600-as á la Jollycar
AUTOWP

Mediterrán divatcikknek indult karrierje, és egykor az Azúr-part jellegzetes, ám egyáltalán nem tömegjárműve lett a strandautó. Ez nem egy kézi vontatású kiskocsi, amin az izzasztó hőségben az apuka húzza a család motyóját, és olykor gyerekekkel is megpakolják.

A standkocsi mindig is ritka és drága volt, rendelt ilyet a monacói herceg is: a Ghia karosszéria-műhely FIAT 600-asokból építette. 1957-től hét év alatt mindössze néhány száz készült. Ma is ritka és értékes darabok, igaz, új korukban sem voltak olcsók. Pedig se ajtajuk, se tetejük, sőt komfortos gyári üléseiket is kivették belőlük, azokat inkább a vizes fürdőruhát elviselő nádfonatúakra cserélték, sok-sok kézimunkával. Amit persze meg kellett fizetni akkoriban is, és az igényes átépítés ma is drága mulatság.

 

Vegyük például az 500-as FIAT-ból alakított strandkocsit, melyet a Jollycar cég készít egyedi megrendelésre. Az átalakítás leglátványosabb eredménye, hogy a kisautónak nincs teteje, eltávolították mindkét ajtaját, kivették gyári üléseit, kárpitjait és műszerfalburkolatait, helyette az utasteret fával burkolták, bambuszüléseket szereltek az autóba, amelynek utasait egyszerű vázra feszített ponyvatető védi a naptól, az esőtől.

FIAT 850-es Shelette a Bertone stúdióból
FIAT 850-es Shelette a Bertone stúdióból
AUTOWP

A sok elemétől, például tetőoszlopaitól megszabadított autó karosszériájának merevségét padlóvázba épített elemekkel oldották meg, ami több mint száz kilóval növelte az eredetileg egytonnás kisautó tömegét. A FIAT 500-as így nemcsak nehezebb, de drágább is lett: a Jolly változat ára 89 ezer dollár (25 millió forint), vagyis minimum ötször annyiba kerül, mint a gyári alapmodell. Az 1,4 literes motor teljesítményét a turbóval százról 135 lóerősre növelték.

Az egyedi igények alapján gyártott strandkocsiknál olcsóbbat is kínáltak egykoron: a Citroën Méhari, a Renault Rodeo és a Mini Moke igazi tömegcikk volt. Méhariból 150 ezer készült 1968 és 1987 között. Hasonló recept alapján kreálták a legendás Mini-család legkönnyebb tagját is: az 1961-ben bemutatott és 405 fontba kerülő Moke modellből ötvenezer készült 1961 és 1993 között, ezeket Nagy-Britanniában, Ausztráliában és Portugáliában gyártották. Az ausztrál Moke International ismét gyártja a Moke Minit, amelyet a kínai Cherytől vásárolt egyliteres, 50 lóerős benzinmotor hajt, de lesz belőle villamos hajtású változat is.

Fonott ülések az 500-asban
Fonott ülések az 500-asban
Gyártó

A Renault kissé terepjárós, kissé teherautós Rodeójából 60 ezer készült 1970 és 1987 között, sikerét pedig egyszerűségének és igénytelenségének köszönhette, ami főleg könnyű építésével magyarázható: menetkész tömege 645 kilogramm volt. Ennél is könnyebb volt a vetélytárs Méhari, melynek műanyag karosszériaelemei leginkább az italautomaták poharának merevségét, vagy inkább puhaságát idézték.

A franciák megint beszállnak az ágazatba: a PSA Peugeot és Citroën szalonjaiban árulják majd a Bolloré céggel közösen gyártott strandkocsikat. A villamos hajtású Bluesummer egy töltéssel kétszáz kilométeres útra képes, akár százas tempóban is. A négyüléses modellt szeptembertől gyártják.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.