Először csak az autók sebességével versenyeztek, aztán már a darabszámmal is: a világelsőségért azóta tart a csata, amióta legördült a szerelőszalagról az első sorozatgyártású automobil; a tavalyi bajnokságot a németek nyerték, nem kevés magyar játékossal.
Egykor évi százezer autó is elég volt a világelsőséghez, ma tízmillió kell |
A T-modell megjelenésével sokáig birtokolta a világelsőséget a Ford, amely száz éve a globálisan gyártott hatszázezer autóból 110 ezerrel részesedett – akkoriban ennyi is elég volt a sikerhez. Csak 1931-ben sikerült a dobogó legfelső fokáról lelökni a Fordot: a General Motors leginkább a Chevrolet márkának köszönheti, hogy legsikeresebb évében tízmillió autót értékesített. 2007-ig őrizte is a világelsőséget, amelytől a Toyota fosztotta meg. A névadó márka mellett a cégcsoport tagja még a Daihatsu, a Hino, a Lexus és a Scion.
A toplista élén váltakozva állt a GM és a Toyota. Utóbbi 2013-ban már a második egymást követő évben lett világelső, mert 27 ezer autóval megelőzte a rivális General Motorst, amelyet 9,5 millió darabbal követett a VW AG. Minden évben voltak viták a számok értékeléséről, mármint arról, hogy mi is számítható bele egy járműkonszern éves teljesítményébe. A japánok szerint nem számít teljes értékű darabnak a statisztikában a kínai–amerikai vegyes vállalat terméke. Tény, hogy ebben a globális műfajban is nehéz meghatározni, hogy melyik termék az „igazi” GM.