galéria megtekintése

Népautó a világnak

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 07. számában
jelent meg.

Népszabadság

Először csak az autók sebességével versenyeztek, aztán már a darabszámmal is: a világelsőségért azóta tart a csata, amióta legördült a szerelőszalagról az első sorozatgyártású automobil; a tavalyi bajnokságot a németek nyerték, nem kevés magyar játékossal.

Egykor évi százezer autó is elég volt a világelsőséghez, ma tízmillió kell
Egykor évi százezer autó is elég volt a világelsőséghez, ma tízmillió kell

 A T-modell megjelenésével sokáig birtokolta a világelsőséget a Ford, amely száz éve a globálisan gyártott hatszázezer autóból 110 ezerrel részesedett – akkoriban ennyi is elég volt a sikerhez. Csak 1931-ben sikerült a dobogó legfelső fokáról lelökni a Fordot: a General Motors leginkább a Chevrolet márkának köszönheti, hogy legsikeresebb évében tízmillió autót értékesített. 2007-ig őrizte is a világelsőséget, amelytől a Toyota fosztotta meg. A névadó márka mellett a cégcsoport tagja még a Daihatsu, a Hino, a Lexus és a Scion.

A toplista élén váltakozva állt a GM és a Toyota. Utóbbi 2013-ban már a második egymást követő évben lett világelső, mert 27 ezer autóval megelőzte a rivális General Motorst, amelyet 9,5 millió darabbal követett a VW AG. Minden évben voltak viták a számok értékeléséről, mármint arról, hogy mi is számítható bele egy járműkonszern éves teljesítményébe. A japánok szerint nem számít teljes értékű darabnak a statisztikában a kínai–amerikai vegyes vállalat terméke. Tény, hogy ebben a globális műfajban is nehéz meghatározni, hogy melyik termék az „igazi” GM.

 

A szűkülő kollekcióból már korábban kiesett a Saturn, az Oldsmobile és a Pontiac, de még megmaradt a Buick, a Cadillac, a Chevrolet, a GMC, a Holden, az Opel és a Vauxhall, valamint a vitatott kínai Jiefang és Wuling. Vélhetőleg most is lesznek viták. Épp a tizennégy márkát tömörítő VW konszern vezeti a globális eladási listát: a Focu2move összeállítása szerint 2014-ben összesen 86,5 millió gépkocsi kelt el, ami 2,8 százalékos növekedés: 2,5 millió darabbal haladja meg az előző évi eredményt. Ám először fordul elő, hogy nem észak-amerikai vagy japán, hanem európai, egészen pontosan német cégcsoport áll a lista élén.

2014-ben a VW AG 9,9 millió autót értékesített, ebben benne van az Audi, a Bentley, a Bugatti, a Lamborghini, a Porsche, a Seat, a Skoda és a Volkswagen mellett a buszokat és teherautókat gyártó MAN és a Scania eredménye is. A konszern 2018-as terve volt a tízmilliós darabszám, de ez előbb összejön, hiszen az előzetes adatok szerint nem sok hiányzik a tavalyi 9,919 milliós darabszámhoz, ami ötszázalékos növekedést jelent egy év alatt. A hiányzó tételt napok alatt képes legyártani a VW AG: ehhez elég a győri Audi termelésének idei felfutása. (B. J.)

A márkák listáján fordított a dobogó

A cégcsoportok eredményénél nem kevésbé fontos a márkák listája, ahol megőrizte első helyét a Toyota, amely 2014-ben 8,3 millió autót értékesített, ez minden idők rekordja az egy év alatt azonos jelvénnyel eladott járművek mezőnyében. Második a Volkswagen (6,55 millió db), aztán a Ford (5,8 millió), a Chevrolet (4,8 millió) és a Hyundai (4,75 millió) következik. A növekedési csúcsot a Jeep tartja 38 százalékkal, második a Ram (+22,2%), majd a ChangAn (+21,6%), a Dacia (+15,5%), a Buick (+15,4%), valamint a Lexus, a Subaru, a Skoda, a Mercedes és Audi következik tíz-tíz százalék körüli bővüléssel. A negatív rekordot a kínai Great Wall tartja (–29%), a Lada (–15%), majd a kínai BYD (–13%) és az indiai Mahindra (–10,5%) következik.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.