Pedig nagy reményeket tápláltak a világmárkák, hiszen az elöregedett és a népességhez képest az európai átlagnál kisebb járműpark komoly lehetőségeket ígért. A helyi index szerint az ezer lakosra jutó autók száma 2004-ben 161 volt, és az idei mutató sem éri el még a 180-at, vagyis vannak tartalékok az orosz piacban. Az évi közel hárommilliós piac 2009-ben a felére zuhant, ekkor vetették be a központilag támogatott autócsereprogramot: 2010-ben ötvenezer rubel (350 ezer Ft) támogatást kaptak a tízévesnél öregebb kocsijukat hazai gyártású újra cserélők. Az állami dopping hatására 2010-ben 60 százalékkal megugrottak az eladások, ám idén januártól már másra fordítják az energia- és nyersanyagbevételeket.
|
Golyóálló Mercedes-üveg tűzpróbája Daimler |
A kedvezőtlen nemzetközi helyzet és a zuhanó oroszországi eladások ellenére az autógyártók továbbra is fontosnak tartják a moszkvai show-t, ahol húsz premiermodell várja a látogatókat, akiknek számát a 2012-es évihez hasonlóan egymilliósra jelzik. A holnap szakmai nappal nyitó és szeptember 7-ig látogatható Moszkvai Nemzetközi Autószalon százezer négyzetméternyi területén száz járműipari cég állítja ki újdonságait. A hazai gyártók mindegyike megjelenik, és ez már rég nem csak a Lada márkát jelenti, hiszen Oroszországban a világkonszernek mindegyike működtet gyárat vagy összeszerelő üzemet.
A premierlistán szerepel a Mercedes S65 AMG: a 630 lóerős Coupét negyedmillió euróért kínálják. Igazi különlegesség a stuttgartiak luxuskocsijával vetélkedő Hyundai Equus és a dél-koreai Kia konszern kínálata, a Soul EV villanyautó és a GT4 Stinger sportkocsi. A helyi gyártóbázissal és 30 százalékos piaci résszel rendelkező Renault–Nissan–Lada Szövetség standján mutatkozik be a világszenzációnak számító Renault Sport RR01-es, a Nissan Sentra és Pathfinder, valamint több más AvtoVAZ-termék. A hazai piacon továbbra is listavezető Lada évi 16 százalékos és júliusi 25 százalékos zuhanását nehéz lesz megállítani a helyi gyártású külföldi márkákkal szemben.
|
Az orosz piacon is hódítani akar a dél-koreai Stinger sportkocsi KIA |
Talán lendít majd az orosz cég forgalmán a legújabb Lada, mely nem véletlenül divatos fazonú. A korábban Mercedeseket és Volvókat tervező Steve Mattin vezetésével készült a kiállítás sztárja, a Lada Vesta, mely a két éve a moszkvai szalonon már bemutatott XRAY tanulmányautó stílusában készült. Teljesen megújult az immár General Motors tulajdonú Niva, a sportterepjárók mezőnyének kedvelt darabja lesz az új BMW X6-os és a Range Rover Sport.
Komoly a felhozatal páncélozott autókból, melyekből bőven akad hazai gyártású is, de az államapparátus tagjai és a tehetősebb magánemberek között továbbra is a Mercedes a legnépszerűbb, nem véletlenül időzítette Moszkvára új Guard modelljének premierjét a stuttgarti konszern. Természetesen a vetélytárs Audi és BMW magas fokú védettséget jelentő típusai mellett ott lesznek a nem kevésbé tapasztalt orosz műhelyek golyóálló darabjai is.