Több autót kellett tavaly veszélyes alkatrész miatt rendkívüli ellenőrzésre márkaszervizbe vinni, mint amennyit egy év alatt gyártottak, és a tendencia nő, januárban is több millió modellnél találtak légzsákhibát.
Nehéz megmondani, hogy a romló minőség vagy az egyre gyakoribb és komoly bírságokkal járó szankciók miatt kell-e egyre több autót visszahívni, de az biztos, hogy az elektronikával, luxussal és biztonsági berendezéssel telezsúfolt autókban a hibaforrások száma is ugrásszerűen nő. Tavaly több autót kellett menetrenden kívül szervizbe vinni, mint amennyi új készült, ez pedig globálisan már majdnem százmilliós darabszámot jelentett, volt olyan modell, melyet különböző hibák miatt többször is visszahívtak.
A Takata légzsákok hibája miatt 53 millió autót hívtak vissza |
Az USA-ban nyilvános honlapokon is megismerhető az érintett modellek listája, és persze a gyártók kötelezően értesítik az ellenőrzésről a tulajdonost, Európában inkább csak az utóbbi a gyakorlat, de így sem tökéletes a rendszer. Hiába kapott többször értesítést a tulajdonos, nem ment el autójával ingyenes átvizsgálásra a szakszervizbe, a gondatlanság pedig emberéletbe került. A visszahívásról szóló információ akkor jut el az aktuális tulajdonoshoz, ha az autót tulajdonosváltáskor átírták. A márkaszervizzel való kommunikációban kód segíti a gyors beavatkozást, melynek során ellenőrzik és ha kell, javítják vagy cserélik a veszélyesnek ítélt alkatrészt. A törvényi következmények nemcsak a gyártókat, hanem a tulajdonost is terhelik, hiszen egy fék- vagy kormányműhiba másokra is veszélyt jelent, csakúgy, mint a menet közben kinyíló ajtó, elszálló üvegtető vagy a tűzveszélyes kábelcsatlakozó.