galéria megtekintése

Mentenek és ölnek a légzsákok

2 komment

Több autót kellett tavaly veszélyes alkatrész miatt rendkívüli ellenőrzésre márkaszervizbe vinni, mint amennyit egy év alatt gyártottak, és a tendencia nő, januárban is több millió modellnél találtak légzsákhibát.


Nehéz megmondani, hogy a ­romló minőség vagy az egyre gyakoribb és komoly bírságokkal járó szank­ciók miatt kell-e egyre több autót visszahívni, de az biztos, hogy az elektronikával, luxussal és biztonsági berendezéssel telezsúfolt autókban a hibaforrások száma is ugrásszerűen nő. Tavaly több autót kellett menetrenden kívül szervizbe vinni, mint amennyi új készült, ez pedig globálisan már majdnem százmilliós darabszámot jelentett, volt olyan modell, melyet különböző hibák miatt többször is visszahívtak.

A Takata légzsákok hibája miatt 53 millió autót hívtak vissza

Az USA-ban nyilvános honlapokon is megismerhető az érintett modellek listája, és persze a gyártók kötelezően értesítik az ellenőrzésről a tulajdonost, Európában inkább csak az utóbbi a gyakorlat, de így sem tökéletes a rendszer. Hiába kapott többször értesítést a tulajdonos, nem ment el autójával ingyenes átvizsgálásra a szakszervizbe, a gondatlanság pedig emberéletbe került. A visszahívásról szóló információ akkor jut el az aktuális tulajdonoshoz, ha az autót tulajdonosváltáskor átírták. A márkaszervizzel való kommunikációban kód segíti a gyors beavatkozást, melynek során ellenőrzik és ha kell, javítják vagy cserélik a veszélyesnek ítélt alkatrészt. A törvényi következmények nemcsak a gyártókat, hanem a tulajdonost is terhelik, hiszen egy fék- vagy kormányműhiba másokra is veszélyt jelent, csakúgy, mint a menet közben kinyíló ajtó, elszálló üvegtető vagy a tűzveszélyes kábelcsatlakozó.

 

Hogyan lehet megelőzni a tömeges visszahívást? Piacra dobás előtt alaposan tesztelni kell az autót. Tudják ezt a gyártók, mégis sokszor belefutnak a rendkívüli szervizlátogatás csapdájába. A költségcsökkentés miatt olyan mértékű az egységesítés, hogy egyetlen beszállító egyetlen alkatrészének hibája milliónyi autót érint. A Takata légzsákok ­miatt csak tavaly 53 millió autót hívtak vissza. A legtöbb érintett márka már beszállítót váltott, ám ez sem jelent garanciát. Januárban ötmillió autót hív vissza a Continental világszerte, hogy ellenőrizze és ha kell, cserélje a légzsákvezérlő egységét, melyeket a Honda Motor Co., a FIAT Chrysler Automobiles, a Mercedes-Benz és a VW AG különböző modelljeibe szereltek, ezek együttesen tíz márka modelljeit érintik.

A dízelbotrányban globálisan 11 millió gépkocsi érintett, de a kisebb tételekből is többszázas a lista, legalábbis, ami a márkákat és típusokat illeti, mert azért ezek is olykor milliós darabszámot jelentenek. Nemcsak tömegmodellek érintettek, hanem a luxusautók és a szupersportkocsik olykor csak néhány tucatnyi példányai is. Utóbbiak persze egyáltalán nem tucatautók, hiszen tűzveszély miatt 185 darab ötvenmillió forintos Ferrari Californiát kellett szervizbe vinni. A Tesla sem úszta meg: a biztonsági öv rögzítőjének ellenőrzésére, illetve cseréjére kilencvenezer S jelzésű autóját kellett visszahívnia. Második villanyautójának karrierje sem indult könnyen, ezért pert indított német beszállítója ellen: a Hoerbiger nem a szerződésnek megfelelő szárnyas ajtókat gyártott, ezért új partnert kellett keresnie, ami miatt késett az X modell.

Tesla X
Tesla

Az USA történetének legnagyobb visszahívásában 33,8 millió autó érintett, a Takata légzsák szétrepülő alkatrészei hat esetben halált okoztak. Az amerikai listát korábban 21 millió autóval a Ford vezette: az ­automata sebességváltó parkoló állásból hátramenetbe csúszó karja miatt hatezer esetben kétezren megsérültek és 98-an meghaltak.

Mai hír, hogy Takata légzsákok miatt több mint 2, 5 millió autót hív szervizbe három konszern: a visszahívásban az  Audi, BMW, Mercedes és VW márkájú modellek érintettek.

 A világ legkisebb visszahívásában egyetlen autó volt érintett: a 2014. ja­nuár 23-án gyártott Rolls-Royce Ghost luxuskocsiban az első ülések oldallégzsákját kellett tavaly ellenőrizni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.