galéria megtekintése

Berobbanó védőrendszerek, hibás fékek, égő kapcsolók okoznak bajt

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 03. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Hogyan lehet megelőzni a tömeges visszahívást? Piacra dobás előtt kell alaposan tesztelni az új típust. A receptet tudják a gyártók, mégis sokszor belefutnak a rendkívüli szervizlátogatás csapdájába.

A felgyorsított fejlesztések és a radikális költségcsökkentések miatt egyre több a visszahívás, amiben komoly szerepe van az egyre szigorúbb hatósági ellenőrzéseknek is, valamint bírósági pereknek, melyekben kötelezik a gyártókat és a beszállítókat a hibás alkatrészek miatti balesetek kártérítésére is.

Idén már az első hónapokban megdőltek a korábbi rekordok, ráadásul több olyan visszahívás volt, mely néhány napos autókat érintett, de akadt olyan márka, melynek újdonságait a vevőknek történő átadás előtt kellett módosítani.

Biztonsági vizsgálat a General Motors észak-amerikai központjában
Biztonsági vizsgálat a General Motors észak-amerikai központjában

 

Március elején került a kereskedésekbe, de már a szalonpéldányokat is javítani kellett: a hivatalos közlemény szerint az új Kia Sorento 12 ezer példányán a motorvezérlés kondenzátorának rögzítését ellenőrizték, mert hiba esetén a motor leállhat, ami a kormány- és fékszervo hiánya miatt balesetveszélyes.

Nagy-Britanniában a piaci premier előtti próbák első órájában felfüggesztették a Suzuki Celerio forgalmazását, mert a szakmai tesztvezetésnél beesett a pedál, amikor 130 km/órás tempónál vészfékeztek volna az autóval, szerencsére zárt pályán. A brit forgalmazó azonnal felfüggesztette a Thaiföldön gyártott jobbvolános modell értékesítését. Világszerte 499 LaFerrarit rendeltek vissza az üzemanyagtartály ellenőrzésére, bár a gyártó cáfolja, hogy a több mint nyolcórás szervizművelet oka a szupersportkocsi tűzveszélyességének megelőzése lenne.

Napról napra nő és immár 53 milliós azoknak az autóknak a száma, melyekben a Takata által 2008 óta gyártott légzsákok nem biztonságosak. A gigaméretű visszahívási akció is jelzi, hogy egyetlen beszállító hibája hány autóst érint, mert a japán cég uralja a globális légzsákpiac 22 százalékát, s termékeit számos járműkonszern – BMW, FIAT, Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru – húsznál több márkája vásárolta.

Légzsákprototípus gyártás előtt
Légzsákprototípus gyártás előtt

A visszahívási akciót szokás szerint az USA igencsak szigorú közlekedésbiztonsági hivatala, az NHTSA rendelte el, mert több baleset vizsgálatánál kiderült, hogy ütközéskor a légzsákok olyan erővel fújódtak fel, hogy a szétrobbantott tárolórekeszek törmelékei súlyos sérüléseket okoztak. A hibás légzsákok miatt legalább hatan meghaltak és több százan megsérültek világszerte. A gyanú szerint a magas páratartalmú levegőjű térségekben túl gyorsan égnek el azok a pirotechnikai vegyszerek, amelyek segítik a légzsákok felfúvódását, ez okozza a meghibásodásokat. Ezek többsége az USA-ban és elsősorban a Mexikói-öböl körüli államokban fordult elő. Emiatt elektronikavezérlést is cserélni kell, de egy korábbi Takata-alkalmazott azt is nyilatkozta, hogy költségcsökkentés miatt már 2008-ban a cég más vegyi anyagokra váltott, ami befolyásolhatta a légzsákrendszerek biztonságos működését.

Húsz éve már volt egy 15 milliós autó-visszahívás a Takata biztonsági övei miatt. Ami biztos, hogy a 2000-es években gyártott légzsákokat cserélni kell, és már az is biztos, hogy a javítások, büntetések, valamint bírósági eljárások költségeire eddig több mint félmilliárd dollárral számolhat a cég, melytől máris elpártolt a Honda.

A Magyarországon érintett ötvenezer autó tulajdonosát a márkaszervizek levélben értesítik, bár az érintett járművek száma ennél több is lehet, hiszen a szürkeimportból származó használt kocsik nem mindegyike szerepel a szakműhelyek nyilvántartásában, mert például ezekből sokat németországi biztosítási káresemény miatt már kivonhattak a forgalomból. Kockázatot jelent, hogy a sérült autók javításakor nem pótolták a költséges, olykor az autó értékét meghaladó légzsákokat, és nem cserélték a balesetnél megnyúlt biztonsági öveket, valamint övfeszítőket sem.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.