Március elején került a kereskedésekbe, de már a szalonpéldányokat is javítani kellett: a hivatalos közlemény szerint az új Kia Sorento 12 ezer példányán a motorvezérlés kondenzátorának rögzítését ellenőrizték, mert hiba esetén a motor leállhat, ami a kormány- és fékszervo hiánya miatt balesetveszélyes.
Nagy-Britanniában a piaci premier előtti próbák első órájában felfüggesztették a Suzuki Celerio forgalmazását, mert a szakmai tesztvezetésnél beesett a pedál, amikor 130 km/órás tempónál vészfékeztek volna az autóval, szerencsére zárt pályán. A brit forgalmazó azonnal felfüggesztette a Thaiföldön gyártott jobbvolános modell értékesítését. Világszerte 499 LaFerrarit rendeltek vissza az üzemanyagtartály ellenőrzésére, bár a gyártó cáfolja, hogy a több mint nyolcórás szervizművelet oka a szupersportkocsi tűzveszélyességének megelőzése lenne.
Napról napra nő és immár 53 milliós azoknak az autóknak a száma, melyekben a Takata által 2008 óta gyártott légzsákok nem biztonságosak. A gigaméretű visszahívási akció is jelzi, hogy egyetlen beszállító hibája hány autóst érint, mert a japán cég uralja a globális légzsákpiac 22 százalékát, s termékeit számos járműkonszern – BMW, FIAT, Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru – húsznál több márkája vásárolta.
|
Légzsákprototípus gyártás előtt |
A visszahívási akciót szokás szerint az USA igencsak szigorú közlekedésbiztonsági hivatala, az NHTSA rendelte el, mert több baleset vizsgálatánál kiderült, hogy ütközéskor a légzsákok olyan erővel fújódtak fel, hogy a szétrobbantott tárolórekeszek törmelékei súlyos sérüléseket okoztak. A hibás légzsákok miatt legalább hatan meghaltak és több százan megsérültek világszerte. A gyanú szerint a magas páratartalmú levegőjű térségekben túl gyorsan égnek el azok a pirotechnikai vegyszerek, amelyek segítik a légzsákok felfúvódását, ez okozza a meghibásodásokat. Ezek többsége az USA-ban és elsősorban a Mexikói-öböl körüli államokban fordult elő. Emiatt elektronikavezérlést is cserélni kell, de egy korábbi Takata-alkalmazott azt is nyilatkozta, hogy költségcsökkentés miatt már 2008-ban a cég más vegyi anyagokra váltott, ami befolyásolhatta a légzsákrendszerek biztonságos működését.
Húsz éve már volt egy 15 milliós autó-visszahívás a Takata biztonsági övei miatt. Ami biztos, hogy a 2000-es években gyártott légzsákokat cserélni kell, és már az is biztos, hogy a javítások, büntetések, valamint bírósági eljárások költségeire eddig több mint félmilliárd dollárral számolhat a cég, melytől máris elpártolt a Honda.
A Magyarországon érintett ötvenezer autó tulajdonosát a márkaszervizek levélben értesítik, bár az érintett járművek száma ennél több is lehet, hiszen a szürkeimportból származó használt kocsik nem mindegyike szerepel a szakműhelyek nyilvántartásában, mert például ezekből sokat németországi biztosítási káresemény miatt már kivonhattak a forgalomból. Kockázatot jelent, hogy a sérült autók javításakor nem pótolták a költséges, olykor az autó értékét meghaladó légzsákokat, és nem cserélték a balesetnél megnyúlt biztonsági öveket, valamint övfeszítőket sem.