galéria megtekintése

Magyarok is vannak a Forma–1 csúcsain

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 12. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Nem az egyetlen magyar, aki Forma–1-es csapatnál dolgozik, de mérnökként ő az, aki a versenyautókhoz tervez alkatrészeket.

A 29 éves Kling Sándor a könnyű építésű és nagy szilárdságú kompozit anyagok szakértője, ebből írta diplomamunkáját, ebből doktorált, ezt a tudását díjazták a Red Bull Racingnél, és ezt hasznosította éveken át a BME Formula Student csapatában is, amelynek két éve még ő volt a kapitánya, versenyzett az FRT készítésű autóval is.

Kling Sándor: FRT után Forma–1
Kling Sándor: FRT után Forma–1
Boros Jenő / Népszabadság

A magyarországi futamon, vagyis a gönyűi kikötőben rendezett FSH-n 2013-ban sikerült nyernie a csapatnak, amely életének meghatározója volt. A németországi Formula Student-versenyen, Hockenheimben ismerkedett meg a főbíróval, aki egyébként a Red Bull Racing mérnöke, és abban segített Klingnek, hogy interjúlehetőséget kapjon a csapat angliai főhadiszállásán. Felvették, és februártól már Milton Keynessben lakik.

 

Jelenlegi munkahelye a Red Bull Racing structurs analyst részlege, ahol a mérnökök feladata a váz, a motor, a futómű és az aerodinamikai fém-, valamint kompozitalkatrészek szilárdságtani és rugalmassági vizsgálata, és az, hogy minél könnyebb elemeket tervezzenek. A lényeg a gyorsaság és megbízhatóság – mindez a legmagasabb műszaki szinten.

Komoly elismerés ez a BME-nek és a Formula Student csapatának, amely sok tehetséges mérnököt nevelt. Az FRT alapítója és első csapatkapitánya Bári Gergely, aki a túraautó-világbajnokságon (WTCC) a több futamot is nyert Michelisz Norbert versenymérnökeként már elismerést szerzett a sportágban, és tekintélye van a Honda gyári csapatánál is, miközben előad a Kecskeméti Főiskola járműtanszékén.

A BME-re járt és Formula-csapattag volt a kamion-Európa-bajnok Kiss Norbert versenymérnöke, Bakó Csaba is, aki részt vett az FRT 2008-as autójának megépítésében, és vezette is azt, tesztpilótaként olykor a kamionbajnok is besegített az egyetemistáknak.

Ahogy Michelisz Norbertet, úgy az ETCC-futamgyőztes szerb Dusan Borkovicsot és az ugyancsak futamelsőséget szerző Ficza Ferencet is magyar szervizcsapat segíti, ebben is több egykori BME-egyetemista és Formula Student-tag dolgozik: a B3 Racing Team technikai igazgatója Bári Dávid, míg a Zengő Junior Team szerelőcsapatát a Bári fivérek unokatestvére, Kathy Sándor vezeti.

Bári Gergő WTCC-versenymérnök
Bári Gergő WTCC-versenymérnök
Boros Jenő / Népszabadság

Tavaly még a Marussia központjában, Banbury-ben dolgozott, idén már az F1-es Red Bull alkalmazottja Hegedűs Andor, aki a négyszeres világbajnok csapatnak tervez olyan szervizeszközöket, amelyekkel gyorsabban dolgozhatnak a szerelők a bokszban. A Red Bullnál alkalmazott még Köbli Lajos szakács és a vendéglátó részlegben dolgozik Borsos Vanda és Czvetkó Nikolett.

Oxfordshire-ben, a Williams csapat Advanced Engineering részlegénél mérnök István Géza, aki

a legkorszerűbb technológiák Forma–1-ben való alkalmazásán dolgozik,

de sok minden mást is csinálhat, mert a családi irányítású és többségi tulajdonú Williams részt vett a Nissan Nismo-projektben, a Formula E villamos hajtású versenyautók és a Jaguar C-X75-ös fejlesztésében is, utóbbinál a különálló cellák akkumulátorcsomaggá alakítása volt a magyar mérnök feladata. 

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.