galéria megtekintése

Kötelesség lesz a villanyautó

2 komment


Boros Jenő

Tesla, BMW, Nissan, Renault: a világ legnagyobb villanyautó-gyártóinak szakembereivel, valamint a magyar államelnök és szakminiszter részvételével tartottak konferenciát a budapesti Millenárison, ahol a legújabb modelleket is felvonultatták.

Otthon, éjszaka olcsón tankolni, felár nélkül automata váltós kocsit kapni és csak kétévenként, vagy 60 ezer kilométerenként szervizbe járni – ezt nyújtja egy villanyautó. Már ha kifizettük az árát, ami azért nem kevés, és további hátrány a ritka töltőhálózat. A budapesti szakkonferencián teljes lefedettséget és havi közműszámlához csatolt elszámolást vizionáltak a politikusok, a szakemberek pedig gyorsabb töltőket és nagyobb hatótávolságú akkumulátorokat ígértek.

Rangos mezőnyt verbuvált össze a Nemzetgazdasági Minisztérium, mert a húszfős előadói listán a legmagasabb szintű állami és szakmai vezetők mellett a globális villanyautó-­piac valamennyi meghatározó cége megjelent. Ráadásul őszintén beszéltek gondokról és valódi teljesítményekről: Jelle Vastert, a Tesla európai töltőhálózatának vezetője például következetesen négyszáz kilométeres hatótávolságot említett, miközben a cég ennél 25 százalékkal többet ígér vevőinek...

Az Új úton az elektromobilitás az Európai Unióban című nemzetközi konferenciát megnyitó Áder János időutazásról beszélt: az automobilizmus hőskorában már népszerű volt a villanyautózás, ám a korlátozott kapacitású és lassan tölthető akkumulátorok, valamint a kevés töltőhely és a rövid hatótávolság miatt­ száz évre zárójelbe került a tiszta modell.

 

Hasonló hátrányokat kell ma is leküzdeni, miközben már kényszer a váltás, mert ahogy a BMW kormánykapcsolatokért és a fenntarthatósági kommunikációért felelős vezetője, Andreas Klugescheid elmondta, még sokáig a belső égésűek dominálnak majd, de

globális igény és társadalmi kötelesség a villamosítási tempó gyorsítása. A szándék deklaráltan egységes valamennyi uniós­ országban,

mert ezzel nemcsak a levegő lesz tisztább, de a csökkenő zajterhelés is az egészséget szolgálja. Az EU-direktívák szerint 2050-re hatvan százalékkal kell csökkenteni a károsanyag-kibocsátást, ennek fontos szereplői a villany­autók, melyekből idén kilenc hónap alatt 115 ezer kelt el Európában, a cél, hogy évi hárommillió készüljön az uniós országokban.

A világ leg- gyorsabb  villanyautója:  Nissan Nismo  300-as  tempóra képes
A világ leggyorsabb villanyautója, a Nissan Nismo 300-as tempóra képes
A szerző felvétele

A gyártást és a vásárlást is több közvetlen támogatással és kedvezménnyel kell ösztönözni, hogy 2020-ig ötvenezer villanyautó közlekedjen a magyar utakon. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter elmondta, hogy a szén-dioxid-kvótából származó bevételt töltőhálózat kiépítésére fordítják, ezzel együtt kidolgozzák az egységes és közös fizetési rendszert, amely nemzetközi lesz, így bárhol tankol a villanyautós a régióban, fogyasztását magyarországi havi villanyszámlájához csatolják.

Gyenes Péter, a Pricewaterhouse­Coopers vezető tanácsadója szerint az idei évben az autó­gyártók mintha pesszimistábban tekintenének a közeljövőre. Nem hatott ösztönzően a villanyautók ­piacára, és lassította eladásuk növekedését az olajárcsökkenés.

Továbbra is hiányzik a fizetőképes kereslet, a vevők többsége olcsóbb, könnyebb és nagyobb hatásfokú akkumulátorokra vár.

Piaconként jelentős az eltérés az ösztönzők területén, márpedig az induláskor, vagyis új villany­autó vásárlásakor fontos az anyagi támogatás. Egyre közelebb jut ez a kategória is a kritikus tömeghez, melynek elérése után vélhetően csökkennek a támogatások, kedvezmények, előnyök.

A Magyarországon szeptemberben bevezetett zöld rendszámot viselő autókra nem kell teljesítményadót és cégautóadót fizetni, ezek mentesülnek a vagyonszerzési illeték megfizetése alól, miközben néhány helyen ingyen parkolhatnak és tölthetik akkumulátoraikat.

Itthon jelenleg 65-70 töltőpont jut 250 villanyautóra, az előrejelzések szerint 2023-ra 88 ezer plugin ­autó fut majd útjainkon,

amihez megfelel a jelenlegi hálózat, ha 48 terrawatt éjszakai fogyasztással számolunk. A villany­autópark rohamos bővülésével már bonyolultabb lesz a helyzet később, igaz, a sűrűbb töltőhálózatoknak köszönhetően elmúlik a villany­autósok rémálma, a távolságfrász, vagyis, hogy célba érésük előtt lemerül az akkumulátor. Ettől egyre több országban nem kell félni: a hollandoknál közel hatezer, a franciáknál és németeknél több mint négyezer, a norvégoknál közel kétezer nyilvános töltőnél lehet mobilfizetéssel tankolni.

A jelentős kedvezményeknek köszönhetően idén minden hatodik norvég vásárló villany­autót választott.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.