galéria megtekintése

Kocsitolás Kocson

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 08. számában
jelent meg.

Népszabadság

Háromnapos kocsitoló verseny lesz a hétvégén a Komárom megyei Kocs községben, ahol már több mint fél évezrede készítik a településről nevét kapó  jellegzetes lóvontatású járművet, melyet az ínséges időkben emberek húztak.

Szentföldről hazafelé a következőt jegyezte fel naplójába a francia Bertrandon de la Broquiere 1433-ban: „Magyarországi utamon találkoztam szekerekkel, amelyeken hat, hét vagy nyolc egyén ült és mindezt egyetlen ló húzta, ugyanis ha nagy útra indulnak, csak egy lovat szoktak befogni. És a hátsó kerekek sokkal magasabban vannak, mint az elsők. Igen jó alvás és pihenés esik benne. Fedelök igen szép, az ilyen fedeles kocsik oly könnyűek, hogy kerekekkel együtt akárki egymaga vállára veheti és elviheti. Az ország róna lévén, a lovak mindenütt ügetve mehetnek.”

Klasszikus megoldás lóval, hajtóval és kocsival
Klasszikus megoldás lóval, hajtóval és kocsival

Ennél részletesebben ismerteti a jellegzetes jármű történetét Kemecsi Lajos egy 2012-ben publikált néprajzi tanulmányában. Ebben azt állítja, hogy az európai járműkultúra alakulásában fontos szerepe volt a kocsinak.

 

Kemecsi Lajos megállapítja, hogy a magyar „szekérterminológia” a honfoglalás előtti időkben gyökerezik, és a nyelvészeti kutatások alapján török, mongol és iráni kulturális kapcsolatokra enged következtetni. Az utóbbi évtizedekben folytatott régészeti ásatások a magyarok vándorlásának útvonalán a járművek korai típusait is feltárták. Ezek szerint téves az a korábbi feltételezés, hogy a honfoglalás előtti magyarság a négykerekű járművet is taligának nevezte volna, ahogy az is, hogy a madzsar nevű jármű a Krím vidékéről származna, sokkal valószínűbb, hogy az ott raboskodó erdélyiek, székelyek révén terjedt el a XVI–XVII. században a Fekete-tenger északi vidékein. Magyarországon a XI–XIII. században a szekér és a taliga egyaránt használatban volt, ám a középkorban nem a kettő-, hanem a négykerekű járművek voltak túlsúlyban.

A magyar szekér- és kocsigyártás középkori virágzását igazolja a teherhordás eszközeinek, járműveinek fejlettsége is. A kerekes járművek történeti alakulásának, funkcionális és formai változatosságának bizonyítéka a járműnek a középkorból fennmaradt számos elnevezése. Már 1255-ben szerepel a budai vámtarifában a mázsaszekér, a négy ló által vont társzekér, s ekként a távolsági fuvarozás és kereskedelem járműve. Nevét onnan vette, hogy a rajta szállított árut a vámhelyen megmérték, mázsálták. Akkoriban szállítottak rajta sót, rezet, vasat, még sózott halat is.

Nehéz időket idéző hagyomány
Nehéz időket idéző hagyomány

 A szállítóeszközök múltját olykor nem a gyarapodó gazdaság vagy a fejlődő közlekedés, hanem éppen a sorscsapások, a pusztító háborúk alakították. Így maradt fenn keserű emléknek Kun László szekere, ami lényegében egy ember vontatta kocsi, de legtöbb esetben csak könnyű taliga, korabeli nevén biga volt.

A történeti hagyomány szerint ínséges időkben, dögvész, háború vagy valami más súlyos elemi csapás miatt a nép kénytelen volt magát befogni a szekerébe. Kun László király a kunok között érezte jól magát, közülük vett feleséget, ám ezt a magyar urak nem nézték jó szemmel, s csúfolódásul is nevezhették a taligát Kun László szekerének. Az elnevezés tulajdonképpen jelkép, egy olyan korszaké, amikor a nyomor az oligarchák garázdálkodása következtében korábban nem tapasztalt méretűvé nőtt. (B. J.)

Emberek húzzák, tolják

Elveszni látszó mesterséget és a hozzá kapcsolódó hagyományt ápolják a Komárom megyei Kocs községben, ahol tizenhetedszer rendezik meg a Nemzetközi Kocsitoló Fesztivált. Az 1800 méteres pályán ötfős csapatok versenyeznek: azok győznek, akik a leggyorsabban húzzák, tolják célba a 350 kilós kocsit. Szegedi Sándor szervező lapunknak elmondta, hogy eddig húsz csapat nevezett, és a környékbeli településeken kívül szlovákok, németek és olaszok is rendszeresen részt vesznek a programon, ahol péntektől vasárnapig kézműves-kirakodóvásáron lehet megismerkedni a ma is élő kismesterségek fogásaival és alkotásaival.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.