Ez a többletszolgáltatás nemcsak autóvásárláskor, hanem az abroncs cseréjekor és a téli gumi beszerzésekor is nagyobb költséget jelent. További költségekkel is számolniuk kell azoknak, akik új autójukra idén vesznek először téli abroncsot.
Méghozzá azért, mert az Európai Unióban már életbe lépett szabályozás szerint az új autóknál tavaly novembertől egységesen kötelező tartozék az abroncsnyomásjelző, ami takarékosabbá és biztonságosabbá, kényelmesebbé teszi az autózást. Ez a kellemes része az információnak, a kellemetlennel akkor szembesül az autós, amikor felteszi új kocsijára az előző autóról megörökölt és azonos méretű keréktárcsára szerelt téli abroncsokat, ám a műszerfalon nem működik a gumiabroncsok nyomását jelző műszer, pontosabban hibára figyelmeztet a kontroll-lámpa.
Van rá megoldás: utólag be kell szerelni a felnikbe a speciális TPM-szelepet, amelynek ára darabonként tíz-húszezer forint, vagyis négy abroncs esetén szereléssel és kalibrálással együtt ez a tétel elérheti a százezer forintot, drágább, ha még új téli gumit is venni kell.
|
Kontroll-lámpa és TPMS-panel |
Biztonságos és környezetbarát a műszerfali nyomásjelző, hiszen a lapos gumi jobban kopik, rontja a jármű irányíthatóságát, növekszik a fogyasztás. Tankolásonként ajánlatos ellenőrizni a kerekeket, de ezt kevesen teszik meg, pedig a terhelésnek megfelelő guminyomással jelentősen csökkenthet a fogyasztás, arról már nem beszélve, hogy ha nincs elég levegő az abroncsban, akkor gyorsabban és egyenlőtlenül kopik a gumi, sérül a futófelület, ráadásul veszélyesen romlik a jármű stabilitása.
A lassú defektet nehezebb észlelni, ebben segít a nyomás felügyelő rendszer, mely az abroncsba szerelt jeladó vagy a blokkolásgátló fékrendszer vezérlőegységétől kapott jelek alapján a műszerfalon tájékoztatja a vezetőt az aktuális nyomásról, hiba esetén pedig figyelmeztet. A járműveknél alkalmazott direkt rendszernél az abroncs belsejében elhelyezett érzékelők adatait vezeték nélkül, rádióhullámok továbbítják. Az újabb modellek indirekt rendszerénél az adatokat az ABS szenzorjai szolgáltatják, ennél viszont még az eltérő méretű nyári, téli gumicseréjénél ajánlatos szakműhelyben kalibráltatni.
|
Jeladós szelep a kerékben FOTÓK: VDO
|
A gumik állapotát a műszerfalon is tájékoztató rendszert először 1986-ban a Porsche alkalmazott szériaautóban, aztán 1999-ben a Peugeot kínálta 607-es modelljéhez, napjainkban már minden autóhoz felár nélkül jár. Az észak-amerikai piacon 2008-ban lett kötelező.
A TPMS (Tire Pressure Monitoring System) beépítését az Európai Bizottság 2014 novemberétől tette kötelezővé a személyautóknak, ésmivel kötelező biztonsági rendszer, utólagos kiszerelése vagy deaktiválása tilos. Magyarországon 2015. június elsejétől a műszaki vizsgán is ellenőrzik, és csak hibátlanul működő TPMS-szel hosszabbítják meg a forgalmi engedély érvényességét.