galéria megtekintése

Kémfelvételen

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 04. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Nincs könnyű dolguk a lesifotósoknak, mert mindent bevetnek ellenük; a szigorúan őrzött gyári tesztpályákra szinte lehetetlen bejutni, marad a dekkolás a hagyományos tesztútvonalak mentén, a finnországi jégmezőkön, az Alpok szerpentinjein, vagy a Halál-völgyben.

Azt nem tudom, milyen lehet kémkedni, de azt tudom, hogy milyen prototípust vezetni, olyan autót, melyre lesipuskások vadásznak. Nincs könnyű dolguk, mert mindent bevetnek ellenük; a szigorúan őrzött gyári tesztpályákra szinte lehetetlen bejutni, marad a dekkolás a hagyományos tesztútvonalak mentén, a finnországi jégmezőkön, az Alpok szerpentinjein, vagy a Halál-völgyben.

Mintás tapéta takarja a formát
Mintás tapéta takarja a formát

Ezeken a helyszíneken leginkább a helyi fotósok tudják levadászni a tesztautókat, ám nekik sem leányálom a mínusz 45 fokos hideg, vagy a plusz 50 Celsius-fokos forróság. A gyártók által használt helyszínek közismertek, a gond csak annyi, hogy a közútra vitt modelleket a felismerhetetlenségig álcázzák. A gyárakban külön részleg foglalkozik ezzel, az alkotók valóságos művészetté fejlesztették a matricázást, a lényeg, hogy minél jobban eldeformálják az eredeti fazont, amit a premierig meg kell próbálni titokban tartani. Van, amikor sikerül, van, amikor nem.

 

Zárt pályán a matt fekete fóliázás is elég, de ebből már jól lehet következtetni a formára, ezért a közutakon az op-art irányzat a menő, mert a Viktor Vasarely-féle fekete-fehér színű és amorf mintájú tapétázás már elég zavaró ahhoz, hogy számítógépes grafikai programmal se lehessen kihámozni a lényeget. Pláne, ha még néhány fura műanyag elemet is felraknak a tapétára. Jellegzetes mintát használnak a gyártók, így távolról is látszik, hogy BMW vagy Ford közeledik. Klasszikus vadászhely a németországi Nordschleife, ahová szinte mindent modellt elvisznek, mert a közel huszonegy kilométeres és 154 kanyarral tarkított erdei pálya, a zöld pokol igazi próbatétel az autó minden alkatrészének.

Műszerfaltakarás a prototípusban
Műszerfaltakarás a prototípusban

Ha nem is a Nürburgringen, de izgalmas vidéken vezethette néhány kiválasztott az októberben bemutatásra kerülő Corsákat. Néztek is nagyot a lotaringiai Kröppen lakói, amikor vasárnapi nyugalmukba beleszállt a konvoj, melynek nem a hangjára, hanem fura matricázására figyeltek fel. Mert a motorok csendesek és egyenletes járásúak, de az álcázott autók titokzatosak. A németországi bázisról Franciaországba tartott a menet, keresztül a nem éppen franciás nevű Niedersteinbach, Obersteinbach, Schönau településeken, majd több lezárt erdei szakaszon, melyen ralis tempóval lehetett hajtani. Többféle modellt lehetett vezetni, volt három- és ötajtós változat, valamint normál és sportfutóműves autó. Felvezetésnek és persze takarásnak mindig elöl ment egy normál Astra GTC, mögötte két álcázott prototípus, majd a konvoj végén egy aktuális Corsa, utóbbi a takarás mellett az összehasonlítást is segítette az autókat váltogató pilótáknak.

Mindegyiket ki lehetett próbálni, többek között a kifutó modell eco és sportos változatát is. A tesztnap visszaigazolta a prezentáción elhangzottakat: alacsony zajszint, vezetői élmény és utazási komfort. Ha valami gondot jelentett, az az, hogy belül is minden álcázva volt, a műszereket még a lepel alatt is sötét fóliával ragasztották le, hogy ne lehessen lefényképezni. Az Opel annyi engedményt tett a tesztcsapatnak, hogy a légkondicionáló kapcsolóihoz hozzá lehetett férni, és a szellőzőnyílások tépőzárait kinyithattuk, így az utastérben kellemesebb volt a klíma.

A prototípusok utolsó finomításai még hátravannak, ezért komolyan kérték a meghívott újságírók véleményét, hiszen a visszajelzések alapján még van lehetőség a finomításra. Nagyon nem lehetett belekötni sem a futóműbe, sem az erőátviteli rendszerbe, sem a motorba, amiről egyébként is csak szuperlatívuszokban szólt mindenki. Ami egyáltalán nem természetes, mert más gyártók háromhengereseinél voltak bőven kritikai megjegyzések, még a szériamodellnél is. Mindez itt elmaradt, így a nap végén lubickolhattam az elismerésekben a nemzetközi csapat egyetlen magyar tagjaként, mert a szentgotthárdi motor komoly elismerést váltott ki, mind a német mérnökök, mind a nemzetközi csapat újságíróinak körében is.

A nagyközönség először októberben láthatja álca nélkül a legújabb Corsát
A nagyközönség először októberben láthatja álca nélkül a legújabb Corsát

A vacsoránál az elnök-vezérigazgató sem fukarkodott a dicséretekkel, és bár legkevésbé én érdemeltem meg, de tényleg élveztem a helyzetet, mert bizony a tizenöt országot képviselő mezőnyben, az AutoBest tagjaként elsőként vezethettem az új autót és egyetlen magyarként különösen büszke lehettem a termékre, éppen ennek köszönhetően csak lapunknak jutott még egy rövid interjú is. Arra a kérdésére, hogy melyik motor lesz a legnépszerűbb a kínálatban, dr. Karl-Thomas Neumann, a GM Europe elnöke, az Opel igazgatótanácsi tagja szerint egyértelműen a háromhengeres benzines turbófeltöltős, ami különösen jó Szentgotthárdnak, hiszen ott készül. A Magyarországon gyártott motor lenyűgöző,mert kisméretű, kis fogyasztású, viszont nagy teljesítményű, szóval igazán élmény vezetni, hála az új háromhengeres hajtóműnek, mellyel én is csak egy nappal korábban autózhattam. Eddig a legnagyobb piacon, Németországban az 1,4-es szívó benzinesből fogyott a legtöbb, de az új Flex-motorcsalád megjelenésével változni fog az összetétel, mert egyre keresettebbek a kisebb méretű és nagyobb teljesítményű hajtóművek. Sokat remélünk az új modelltől, mely eddig is sikeres volt, hiszen elődeinek négy generációjából összesen 11,7 millió kelt el 32 év alatt. Corsák készültek a németországi Eisenachban, a spanyolországi Saragosában és az angliai Elismer Portban Opel-, illetve Vauxhall-jelvénnyel. Az ötödik generációs modellt ősszel mutatják be a párizsi autószalonon, és év végén kerül a kereskedésekbe.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.