galéria megtekintése

Új elektromos autó a GM-től: jó Boltnak tűnik

0 komment


Boros Jenő

Sokáig bizonytalan volt, hogy sikerül-e megszerezni a nevet, de most már biztos, hogy Bolt jelzéssel árusíthatja majd új villanyautóját a General Motors. A Las Vegasban tartott premier legalábbis azt sejteti, hogy sikerült megállapodni az eredeti tulajdonossal.

A jó név rövid és hatásos, olyan, mint a Volt vagy a Bolt, amely a General Motors két villanyautójának jelzése. A 2007-ben bemutatott Volt kapcsán nem volt névvitája a cégnek, inkább a modell értékesítése volt gyenge. A 2016-os Bolttal már robbantani akar a villany­autó-szegmensben az amerikai konszern, ám ehhez előbb kisebb csatát kellett vívnia a Star Motorcycle céggel, amely már forgalmaz ilyen jelzéssel Yamahákat. Ami biztos, a Bolt angolul is frappáns szó, olyan jelentései vannak a szótárban, mint a csavar, nyílvessző vagy szökés. Kell ennél jobb név egy járműnek?

A motorkerékpár-forgalmazó cég 2016-os listáján 8690 dolláros indulóárral még mindig szerepel Bolt nevű gép, amelynek 942 köbcentiméteres, léghűtéses, benzines V2 hengerese szíjjal hajtja a hátsó kereket. Az is biztos, hogy bármennyire takarékos is, nem tisztább négykerekű névrokonánál, amelyet Mary Barra, a General Motors vezérigazgatója és (az igazgatótanács januári döntése nyomán) immár az amerikai autógyártó első női elnöke mutatott be. Barra nemcsak premiereken remekel. Kemény kézzel rendet rakott a nehéz időkben: két éve 124 halálesettel is összefüggésbe hozták a GM-autók gyújtáskapcsolóinak hibáját, amelyet sokáig eltitkolt a vállalat.

A cég a mobilitás megújításának jegyében mutatta be a Boltot, amely elődjével ellentétben komoly riválisa lehet a Nissan világelső Leaf villanyautójának, mert az USA központi támogatásának köszönhetően harmincezer dollárnál (8,8 millió forint) olcsóbb lesz. Ráadásul a Bolt nemcsak egy vil­lanyautó, hanem egy rendszer része. Az autógyár vezetése szerint már nem sokáig életképes az a szemlélet, amely szerint az ember autót vesz magának és birtokol, hiszen egyre nagyobb gondot okoznak a forgalmi dugók és egyre kevesebb a parkoló, míg a városi levegő minősége romlik. Ezért is szaporodnak a rugalmas bér­autóflották.

 

A GM a napokban állapodott meg a Lyft autómegosztó szolgáltatóval, hogy havidíj ellenében igényeiknek megfelelő időre vihetnek el kocsit. A Bolt villanyautó része a 4G-s hálózatot használó ­OnStar rendszer, amely a mentő hívására alkalmas automatikus vészjelző mellett mutatja a forgalmi helyzetet, és az időjárási applikáción keresztül útvonalat ajánl, miközben az akkumulátor állapotát is figyeli, hogy időben jelezze a legközelebbi töltőpontot.

Mary Barra, a General Motors elnöke a Chevrolet villanyautójának premierjén. Reményei szerint a Bolt áttörést hozhat az amerikai cég számára
Mary Barra, a General Motors elnöke a Chevrolet villanyautójának premierjén. Reményei szerint a Bolt áttörést hozhat az amerikai cégnek
Steve Marcus / Reuters

A GM több mint félmilliárd dollárral szállt be a Lyftbe, amelyben igazgatótanácsi helyet is kapott, így már együtt dolgoznak a robotflottán. Már tesztelik az automatizált vezetésre képes változatot. Első körben a Volt tanul egyedül is vezetni, de készül az autonóm Bolt. Már a General Motors is arra készül, hogy az autó nem személyesen birtokolt tárgy lesz, hanem bárki által bérelhető, és akár a vezetésre egészségügyi vagy egyéb okok miatt alkalmatlan emberek közlekedési eszközeként is funkcionálhat.

A Boltot a GM partnercége gyártja majd a Michiganben található Orion üzemben, ott készül már most a Sonic és a Buick Verano és a jövőben Opel-jelvényes villanyautó is. Utóbbi az év végén debütál Európában, ára az országonként változó támogatások miatt igencsak eltérő lesz.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.