Totálkártól kell megmenteni az orosz piacot
Beijedt az orosz kormány a tavalyi eredményektől és a 2016-os előrejelzésektől, ezért ismét komoly összeggel próbálja élénkíteni az autópiacot, nagy kérdés, mennyire sikerül a terv, és mi lesz az ár.
|
Putyin egy Lada Kalinában Reuters |
Harmadszor próbálja állami támogatással megmenteni a hazai járműipart az orosz kormány, mely 2014 szeptemberében meghirdetett második programjának keretében a hatévesnél idősebb autójukat hazai gyártású újra cserélőket 40 ezer és 350 ezer rubelnyi összeggel támogatta. Akkori árfolyamon ez 260 ezer–2,2 millió forintnyi összeget jelentett.
A négy hónapos program finanszírozására tízmilliárd rubelt különített el az orosz kormány, ám mindhiába, mert az eladások tovább zuhantak: az AEB adatai szerint 2015-ben 1,6 millió új személyautó kelt el, ez 37 százalékkal és 900 ezer darabbal marad el az előző évtől, decemberben már 45,7 százalékos volt a zuhanás.
Az orosz piacon továbbra is vezet az AvtoVAZ–Renault–Nissan: a csoport tavaly 518 ezer autót (–32,2%) adott el, legnépszerűbb márkája továbbra is a Lada, melyből 269 ezer (–31%) kelt el. Az AvtoVAZ-nál abban reménykednek, hogy új modelljük, a Vesta megdobja az eladásokat, rá is fér a csoportra, hiszen a piacvezető Grantából tavaly 120 ezer kelt el, ami 33 ezer darabbal kevesebb az előző évi eredménynél. A modellek listáján a Hyundai Solaris a második, a Kia Rio a harmadik.
Nyolcvan márkából csak három tudott növekedést produkálni: a Togliattiban gyártott japán Datsun vezet 178 százalékkal, majd a kínai Brillance (+26%) és a japán Lexus (+6%) következik, ám ezek együttes darabszáma 53 ezer darabot jelent. A negatív rekordot a 97 százalékkal zuhanó Seat tartja.
Az előrejelzések továbbra sem optimisták: a PwC kimutatása szerint idén további 14 százalékkal lassulhat az orosz gazdaság, és ha folytatódik a recesszió, akkor legfeljebb 1,1 milliós darabszámot érhetnek el az eladások. A megoldást a harmadik központi doppingtól várja az ágazat: a kormányzat 2016 első fél évében 20 milliárd rubelnyi (73 milliárd forintnyi) támogatása talán fellendíti a járműipart és piacot. A gyorssegély része annak a gazdaságélénkítő programnak, mellyel a zuhanó olajárakat és az ukrajnai konfliktus miatti nyugati szankciókat próbálja ellensúlyozni az orosz kormány.
Több politikus ennél is tovább menne: Vladimir Gutenev, az orosz parlament ipari bizottságának elnökhelyettese és az Orosz Műszaki Unió elnökségi tagja a következőket mondta a duma január 19-i ülésén: „Gazdaságunk nem várhatja tétlenül, amíg aranyeső kezd hullani az égből és az olajárak visszatérnek a 80-100 dolláros sávba. Hazai beszállítókra kell cserélni a külföldi cégeket, ezzel új munkahelyek jönnének létre." Gutenev példaként az AvtoVAZ-nak 2300 komponenst beszállító és a nem éppen baráti szövetségesnek számító Törökország cégeit említette: a politikus szerint ezeknek a termékeknek az előállítására az orosz ipar is képes lenne.