Amelyik cég időben lépett, az sikeres lett és piacvezető: a Toyota konszern 1997-től napjainkig több mint hatmillió full hibrid hajtású Toyota és Lexus márkájú modellt értékesített világszerte, amivel szerény számítások szerint is 41 millió tonna széndioxid-kibocsátástól és 15 milliárd tonna benzin felhasználásától mentesítette globálisan a környezetet.
|
A Honda Accord hibrid változatának töréstesztje Toru Hanai / Reuters |
A kevesebb káros anyag persze kisebb fogyasztással is jár, nem véletlenül áldoznak többet a hibridet vásárlók, mert ez a technológia drága, de hosszabb távon az autó használójának is hasznos befektetés, vagyis nem csak a környezettudatosságot hirdető jelszavak inspirálják a választást.
Az európai piac hibrid kategóriájában mindhárom dobogós hely a Toyotáé, az első helyen az angliai Burnestonban gyártott modell áll: Auris (53,4 ezer db), Yaris (48,9 ezer db), Prius (16 ezer db), a negyedik helyre jött fel a Peugeot dízel hibridje, az 508 Hybrid4-es (9,8 ezer db). A toplistán szerepel még a Lexus, a Mitsubishi, a Volvo és a Citroën, viszont idén lekerült a Honda.
Ami ugyanis az egyik japán gyártónak sikerült, az a másiknak nem: a kereslet zuhanásszerű visszaesése miatt két hibrid modelljének forgalmazását is megszünteti az európai piacon a Honda. A tavaly eladott 1242 db Insight 62 százalékkal maradt el az előző évitől, és 66 százalékkal kevesebb volt a sportos CR-Z értékesítése, ami a JATO Dynamics adatai szerint 690 darabot jelent.
A hibridek közül csak a Jazz marad a kínálatban, ám az sem tarol, mert amíg 2012-ben még 7500 db, tavaly már csak 4500 kelt el. Arról még nem döntött a Honda vezetése, hogy a 2015-ös Jazz Hybridet bevezetik-e az európai piacra.
A Toyotánál 2012-ben 12 százalék, 2013-ban 19 százalékos volt a hibridek aránya és a tervek szerint ez néhány éven belül 50-55 százalékra nő. Az első generációs Prius még kicsi volt, mert a Yaris padlólemezére épült, jóval drágább kategóriatársainál, és valljuk be a külseje sem volt éppen megnyerő.
|
Francois Hollande megtekint egy hibrid Peugeot-t - a franciák feljöttek a Toyota mögött a második helyre Philippe Wojazer / Reuters |
A második nemzedék már jóval tágasabbra sikerült, mert az már a két kategóriával nagyobb Avensis platformját kapta,márpedig a D szegmensű autókban a második üléssorban is tekintélyes a lábtér.
Elkészült a még tágasabb Prius+ is, ám ez a méret már tehetősebb fogyasztókat feltételezett. Felismerte ezt a Toyota is, mely kifejlesztette az Auris, majd a kisebb Yaris hibridváltozatát is. A döntés piaci sikert hozott, mert jelenleg a Yarisnál 40 százalékos, az Aurisnál 65 százalékos a hibridarány, ráadásul a magasabb ár ellenére is jó befektetés ezekből választani, mert rövidebb a megtérülési idő, rá adásul áruk és fogyasztásuk versenyképes a dízelmotoros változatokkal, miközben működésük jóval tisztább.
A 90 lóerős teljesítményű dízelmotorral szerelt Yaris ára 3,94 millió forint, a 100 lóerős elektromos-benzines Hybrid 4,695 millió forintba kerül, utóbbi 3,5 literes fogyasztása 15 százalékkal, károsanyag-kibocsátása pedig 20 százalékkal kisebb, mint a dízelé, rá adásul a gázolaj is folyamatosan drágább a hazai üzemanyagtöltő állomásokon. Hibridkínálatában szerepel még az Auris (6,86 millió Ft), a Touring (7,08 millió Ft), a Prius (8,59 millió Ft), a hétüléses Prius+ (9,79 millió Ft) és a konnektorról is tölthető Prius Plug-in (12,22 millió Ft), mely 25 kilométernyi út megtételére képes villamos üzemmódban.
|
Megugrott a kereslet a hibridek és a villanyautók iránt - ez a Nissankísérleti autója a Le Mans-i versenyre |
A hibridnél a hosszabb út miatt sem kell aggódni, mert ha lemerül az akku, tovább lehet autózni a benzinmotorral. A gyári ismertető szerint a Prius Plug-in Hybrid akkuval kombinált átlagfogyasztása 2,1 liter benzin száz kilométeren. A hibrid és villamos hajtás további előnye, hogy nem igényel különleges karbantartást, sőt a szervizköltséget azzal is csökkenti, hogy fékezésnél először a villanymotor kezd el lassítani, így részben mentesíti a fékeket, vagyis tovább bírja a betét és a tárcsa is.
Kevesebb a mechanikus alkatrész, nincs szíj, mert a vízpumpa, a klíma is villamos hajtású.Az eddigi tapasztalatok szerint az akkumulátorok élettartama az autókéval egyenértékű, azokat nem kell cserélgetni, a karambolnál sérült darabok 98 százalékát a Toyota újrahasznosítja.
A magyar újautó-piacon egyszázalékos részesedést szereztek a hibrid autók: tavaly 473, az idei év első négy hónapjában 137 új hibridet helyeztek forgalomba, 2013-ban is a Toyo ta vezetett 309 darabbal, aztán a Lexus (141 db) következett. Hasonló a sorrend idén is: az első négy hónapban vezet a Toyota (82 db), második a Lexus (51 db). Tavaly és idén is az Auris Hybrid állt a modellek listájának élén, aztán a Yaris következett.