Az aktuális csúcsot 2013-ban állította fel Sebastian Loeb, aki Peugeot 208 T modelljével 8 perc 13,878 másodperc alatt ért fel a csúcsra. Az idei és immár századik Pikes Peak International Hill Climb-futamon sem dőlt meg a rekord, de bővült a kilenc percen belüliek klubja, nem is akárkivel. A 38 éves francia Romain Dumas egy héttel korábban még a győztes Porsche 919-es Hybridet vezette a 24 órás Le Mans-futamon, majd Norma nevű autójával 8 perc 51,445 másodperces idővel nyert a legendás hegyi felfutón. A francia tervezésű Norma Auto 2014 után másodszor nyerte meg a Pikes Peaket, a 610 kilós, M20 RD jelzésű prototípust kétliteres Honda benzinmotor hajtotta.
|
Sebastien Loeb, a kilencszeres ralivilágbajnok Peugeot 208 T modellel tartja a hegyi felfutópályacsúcsot PSA |
Kilenc percen belül futott még a tavalyi győztes és villanyautós Rhys Millen, ám az eO PP jóval nehezebb a Normánál, amelynek 1600 lóerős teljesítménye tekintélyes, 50 kilowatt/órás lítiumionos akkumulátorai miatt 1200 kilogrammos a tömege. Millen 8 perc 57,118 másodperces ideje új villanyautós rekord a Pikes Peaken. Ez már a belső égésű és villanymotorok csatája, ami vélhetőleg jövőre már az utóbbiak javára dől el, mert ezeknek nem árt a ritkább légtér.
A szériamodellek kategóriájában már villanyautók dominálnak, idén egy Tesla lett az első, persze nem kevés átalakítás után. Először kipakoltak belőle mindent, ami nem kötelező, aztán beleépítettek egy bukókeretet, ami kötelező, na nem a közúton, hanem a sokkal kockázatosabb hegyi versenyeken: bekerült egy pilótára szabott ülés és ötpontos biztonsági öv, meg persze a tűzoltó készülék. Aztán kiszerelték az utasüléseket, a légzsákokat és kárpitokat, így a Tesla Model S 360 kilogrammal lett könnyebb, egészen addig, amíg a felszabaduló helyet telepakolták jéggel. Ezzel nem Blake Fuller pilóta komfortérzetét akarták növelni, hanem a padlólemezébe épített lítiumos akkumulátorokat hűtötték. A diétára fogott és a Go Puck akkugyártó által átalakított Tesla Model S 11 perc 48,264 másodperces idővel első lett a szériagyártású autók felfutóversenyén, a Pikes Peaken. Ez az eredmény egyébként a 65. abszolút helyezéshez volt elég. A Tesla két éve a kétüléses Roadster villanyautóval indult a Pikes Peak International Hill Climb-versenyen, ahol az egykori Forma–1-es világbajnok, Alain Prost egy Dacia Dusterrel próbált csúcsot javítani.
Mi az a Pikes Peak?
A legendás Indianapolis után ez a második legrégebbi amerikai verseny: az immár 115 éves Pikes Peak-verseny útvonalát 2012-ben aszfalttal leburkolták, a 20 kilométeres futamon 156 kanyarral kell megküzdeni a tengerszint feletti 2800 méterről a 4300 méteres csúcsig.