galéria megtekintése

Havas hegyre jeget vinni

0 komment

Boros Jenő

Legendás szekérút, ahol az istentelen száguldás közben halál vagy győzelem vár  autósra, motorosra, mert alig van védőkorlát, a bukótér pedig már a szakadék.

Gőzgéppel indult, aztán jöttek a belső égésűek, napjainkban pedig a benzines turbók vívják csatájukat a villanymotorosokkal, de már nem sokáig bírják a versenyt, pláne hegymenetben.

Egy ócska földúton kezdődött: két denveri ifjú – Yont és Felker – 1901. augusztus 12-én kipróbálta, hogy mennyi idő alatt lehet automobillal feljutni a Colorado állambeli ­Pikes Peak 4300 méter magas csúcsára. Az eredmény kilenc óra volt. Idővel javult a pálya: az egykori földes szekérút végig aszfaltozott lett. A veszély azonban alig csökkent, mert az út egyik oldala többnyire meredek lejtő vagy szakadék, amelyben már többen lelték halálukat: idén a texasi Bobby Goodin (54) bukott motorkerékpárjával, majd kórházba szállítás után belehalt sérüléseibe.

Az első futam győztese és minden idők legfiatalabb bajnoka a washingtoni Rea Lentz volt, aki 22 évesen 20 perc 55,6 másodperc alatt tette meg a húsz kilométeres és 156 kanyarral tarkított távot Roman Demon Special típusú automobiljával. Az ezredforduló után a tízperces álomhatárt ostromolták a megszállottak, a rekordot sokáig Monster Tajima tartotta: 2007-ben Suzukijával 10 perc 1,408 másodperc alatt száguldott.

 

Az aktuális csúcsot 2013-ban állította fel Sebastian Loeb, aki Peugeot 208 T modelljével 8 perc 13,878 másodperc alatt ért fel a csúcsra. Az idei és immár századik Pikes ­Peak International Hill Climb-futamon sem dőlt meg a rekord, de bővült a kilenc percen belüliek klubja, nem is akárkivel. A 38 éves francia ­Romain Dumas egy héttel korábban még a győztes Porsche 919-es Hybridet vezette a 24 órás Le Mans-futamon, majd Norma nevű autójával 8 perc 51,445 másodperces idővel nyert a legendás hegyi felfutón. A francia tervezésű Norma Auto 2014 után másodszor nyerte meg a Pikes Peaket, a 610 kilós, M20 RD jelzésű prototípust kétliteres Honda benzinmotor hajtotta.

Sebastien Loeb, a kilencszeres ralivilágbajnok Peugeot 208 T modellel tartja a hegyi felfutópályacsúcsot
Sebastien Loeb, a kilencszeres ralivilágbajnok Peugeot 208 T modellel tartja a hegyi felfutópályacsúcsot
PSA

Kilenc percen belül futott még a tavalyi győztes és villanyautós Rhys Millen, ám az eO PP jóval nehezebb a Normánál, amelynek 1600 lóerős teljesítménye tekintélyes, 50 kilowatt/órás lítiumionos akkumulátorai miatt 1200 kilogrammos a tömege. Millen 8 perc 57,118 másodperces ideje új villanyautós rekord a Pikes Peaken. Ez már a belső égésű és villanymotorok csatája, ami vélhetőleg jövőre már az utóbbiak javára dől el, mert ezeknek nem árt a ritkább légtér.

A szériamodellek kategóriájában már villanyautók dominálnak, idén egy Tesla lett az első, persze nem kevés átalakítás után. Először kipakoltak belőle mindent, ami nem kötelező, aztán beleépítettek egy bukókeretet, ami kötelező, na nem a közúton, hanem a sokkal kockázatosabb hegyi versenyeken: bekerült egy pilótára szabott ülés és ötpontos biztonsági öv, meg persze a tűzoltó készülék. Aztán kiszerelték az utasüléseket, a légzsákokat és kárpitokat, így a Tesla Model S 360 kilogrammal lett könnyebb, egészen addig, amíg a felszabaduló helyet telepakolták jéggel. Ezzel nem Blake Fuller pilóta komfortérzetét akarták növelni, hanem a padlólemezébe épített lítiumos akkumulátorokat hűtötték. A diétára fogott és a Go Puck akkugyártó által átalakított Tesla Model S 11 perc 48,264 másodperces idővel első lett a szériagyártású autók felfutóversenyén, a Pikes Peaken. Ez az eredmény egyébként a 65. abszolút helyezéshez volt elég. A Tesla két éve a kétüléses Roadster villanyautóval indult a Pikes Peak International Hill Climb-versenyen, ahol az egykori Forma–1-es világbajnok, Alain Prost egy Dacia Dusterrel próbált csúcsot javítani.

Mi az a Pikes Peak?

A legendás Indianapolis után ez a második legrégebbi amerikai verseny: az immár 115 éves Pikes Peak-verseny útvonalát 2012-ben aszfalttal leburkolták, a 20 kilométeres futamon 156 kanyarral kell megküzdeni a tengerszint feletti 2800 méterről a 4300 méteres csúcsig.

NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.