|
A Daimlerrel közösen fejlesztett Twingók és a Renault dizájnigazgatója, Laurens Van Der Acker Arnd Wiegmann / Reuters |
Szóval munkára fel: a 84. Genfi Nemzetközi Autószalon keddi és szerdai szakmai napján hatvan premiert tartottak, tartanak, ennyi titkos modellről hullt, hull le a lepel. Ekkor már nem sejtelmes részletek látszottak, hanem reflektorfényben pompáztak az addig titkolt premiermodellek. Ezt a trükköt alkalmazta a Mazda Hazumi, a Huyndai Intrado, a Qoros és a Subaru is. Különleges kompozíciót dobott be az új Juke premierje előtt a Nissan, a Volvo Estate tanulmányát pedig először Stuttheimer esőkabátba öltöztetve ismerhette meg a nagyérdemű.
Ahhoz, hogy végre az igazi újdonságot teljes egészében látni lehessen, először végig kell hallgatni a konszern vezetőjének beszámolóját,mely miről is szólna? Természetesen a cég sikereiről és arról, hogy mit remélnek az új modelltől. Természetesen újabb világhódító sikert, amire esélyes a magyarországi gyártású TT és természetesen valamennyi prémiummárka. Mert a drágaságok vevői nem érzik a válságot, vagy legalábbis nem az autócserén spórolnak. Ezért aztán kelendő az Audi, a BMW, a Jaguar, a Mercedes, a Lexus, a Volvo, az Aston Martin, a Bentley meg a Rolls- Royce is. Hasonló a helyzet a különlegességekkel és a szupersportkocsikkal. Sorban állnak a vevők a Ferrarikért, Maseratikért, Lamborghinikért meg a Tesla villanyautókért.
|
A győri Audi TT premierje Arnd Wiegmann / Reuters |
Szokás szerint megint rekordra tör a Koenigsegg, bár az évi húsz autót készítő svéd márka esetében ez nem jelentős darabszámot, hanem csúcssebességet jelent. Legújabb modellje a One1. A korábban ismert Agerából továbbfejlesztett sportkocsi középre épített V8 hengeres motorjának teljesítménye 1360 lóerő, ami azt is jelenti, hogy minden kilójára jut belőle egy. És ha tovább számolgatunk, kiderül, hogy az egy megawattos teljesítményű turbóssal álló helyzetből 20 másodperc alatt gyorsul 400 km/órára, ami másfélszer több, mint egy vadászgép felszálló sebessége. Ennél is többre képes a háromdimenziós nyomtatóval tervezett One1, árulták el a Koenigsegg nem túl látványos, ám mindig zsúfolásig teli standján. Kissé visszafogottabb lett a szomszédban a Bugatti megjelenése, melynél alig lassúbb a McLaren 650 S Coupé. Vannak azért szolidabb sportmodellek is, ilyen például a szomszédban álló Bentley, meg persze a győri TT és a konszernen belüli vetélytárs Porsche, mely a 911 GT 2-essel debütált. A magyar blokkba tartozik még az Audi S3-as Cabriolet és a győri motoros Lamborghini Huracan, valamint a szentgotthárdi dízelekkel és benzinesekkel szerelt Opelek sora, melyek között az Astra OPC Extreme például 300 lóerős.
Feltűnően sok a kisautó, igaz, a statisztikát jelentősen megdobja a csehországi Kolinban gyártott Citroën C1–Peugeot 107–Toyota Aygo trió, melynek mindegyik darabja megújult. Annak ellenére, hogy hármas ikrek, nagyon is különbözőek, sőt márkán belül is eltérőek: a Citroën például az új C1-es személyre szabhatóságát azzal is illusztrálja, hogy a vendéglátó nemzeti színeibe öltöztetett egy autót, melynek neve Swiss & Me. Ugyancsak a költségcsökkentő együttműködés jegyé ben született az új Renault Twingo és a Smart For Two, utóbbinál hagyomány, a franciánál újdonság a farmotor.
|
A színpadra gördülés után Rupert Stadler igazgatóval még látszott... Arnd Wiegmann / Reuters |
Szép darab a Mazda tömegcsökkentő Skyactiv technikáját prezentáló mini-Hazumi. A nevében is Mini Countryman viszont tizenöt centivel hosszabb lett.
Egyedül fejlesztette ki legkisebb modelljét a Suzuki,mely egyelőre még nem Esztergomban, hanem az Indiában gyártott Celerio modellel árasztaná el az európai piacot. Apropó, magyar Suzuki! Sajnos már nem nálunk készül a Genfben bemutatott SX-es testvér, a Sedici utódja. Az új felállásnak, vagyis a FIAT–Chrysler egyesülésnek köszönhetően az olaszországi Melfiben gyártják az azonos műszaki alapokra épülő, de külsejükben eltérő FIAT 500X–Jeep Renagade párost. Spanyolországban készül a vetélytárs VW legújabb hobbiterepjárója, a Car T-Roc. A VW-stand érdekessége a villamos hajtású Golf, a megfiatalított Scirocco és Polo. Átplasztikázták a legkisebb Audi és Opel fazonját, így fiatalosabb lett az A1-es és az Adam, amiből Rock néven nyitott változat is készült.
A kompakt osztály új tagja a Nissan Almera, a kínai Qoros, az átplasztikázott Ford Focus, valamint az immár az Év Autója címmel csillogó Peugeot 308-as SW változata, vagyis a kombi.
|
...a tömegben már alig Arnd Wiegmann / Reuters |
A kiállítás egyik szenzációja a Skoda négyajtós kupéja, mely formájával tényleg felveszi a versenyt a prémiummárkák modelljeivel. Érdekes járművet mutatott be a beszállítóként ismert EDAG, mely Genesis nevű fura szerkezetével vizionálja a jövőt. Négyszárnyas autó teszi látványossá a Giugiaro által tervezett Parcourt. Koncepcióautóból egyébként a szokásosnál kevesebb áll a Palexpóban, ami a gyártók kemény takarékosságára utal, hiszen az egyetlen bemutatásra szánt show-modell elkészítése több százezer euróba kerül, ami túl nagy ár azért, hogy aztán évtizedekig a gyári kollekcióban porosodjon. Igaz, sokszor jó áron kelnek el aukciókon, de ahhoz azért el kell telnie néhány évtizednek és a cégnek túl kell élnie néhány válságot meg tulajdonosváltást.
Swiss made Buick után Monteverdi
A leginkább csokijairól, óráiról, bankjairól, valamint frankjáról ismert Svájcnak vannak említésre méltó járműipari hagyományai is. Swiss Made jelzéssel Buick és Chevrolet márkájú kocsikat gyártottak 1936 és 1975 között a General Motors helyi üzemében, Bienne városában. 1979-ig a Monteverdi sportkocsik, napjainkban a Rinspeed extravagáns darabjai képviselik a hazai járműipart. A cég idei meglepetése a villamos hajtású XchangE két első ülése hátrafordítható, így utastere kétszemélyes hálóhellyé vagy irodává alakítható, ráadásul úgy, hogy menet közben is élvezni a kényelmét, mert robot vezeti.
Suzuki az élbolyban
Az autóipari szempontból semleges Svájcban 1960-ban 450 ezer, tavaly négymillió autó volt, 2013-ban 308 ezer új személykocsi kelt el, ez hat százalékkal kevesebb az előző évinél. Az ACEA adatai szerint januárban kicsit javult a helyzet: a 20 ezer új autó csak 3,8 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól. A piacon idén a VW vezet (2244 db), utána a BMW (1752 db), a Mercedes (1263 db), a Skoda (1226 db) és az Audi (1061 db) következik. A modellek listáját a Skoda Octavia vezeti 722 darabbal, aztán a VW Golf, a BMW 3-as, a VW Tiguan és a Suzuki SX4-es következik. Az eladott új autók többsége négykerék-hajtású.