Nem volt mindig így: a hőskorban alkotóikról nevezték el az automobilokat, így született a Benz, a Bugatti, a Daimler, a Ford, a Horch, az Opel, a Peugeot, a Renault és a Skoda is. A Daimler és Benz gyártmányait forgalmazó nizzai autókereskedő kérésére lányáról, Mercedes Jellinekről nevezték a sportos luxuskocsikat.
Egy másik patinás német márka is alkotója nevét kapta, ha azt ma már nem is tudjuk. August Horch összekülönbözött részvényeseivel, így kilépett első saját alapítású cégéből, amely a nevét viselő autókat gyártotta. A második cégét is önmagáról nevezte el: a „horch” német szó latin fordítását használta. Ez az Audi (magyarul: hallgass meg).
Németország harmadik legrégebbi márkájának Wartburg vára a névadója. A türingiai település még áll, de új gyárában már Opelek készülnek. Alvómárka lett a Wartburg, ahogy a Simca, a már említett Horch, az NSU, a DKW mellett még közel négyezer: ennyi néven próbálkoztak százharminc év alatt az autógyártók.
A német népautó eredeti neve KDF volt, mert a Volkswagen műveknél gyártott bogár mobilitási eszközként kapott szerepet a II. világháború előtti „Kraft durch Freude”, vagyis erő öröm által meghirdetett nemzetiszocialista programnak.
A spanyol SEAT az ország településeiről nevezte el az Altea, Toledo és Leon modellt. A Sociedad Espanola de Automóviles de Turismo sem véletlenül született, hiszen az egykori tulajdonos, a FIAT neve is mozaikszó, csakúgy, mint az Alfa. Az előbbi a Fabbrica Italiana Automobili Torino elnevezést takarja, utóbbi az Anonima Lombarda Fabbrica Automobilit.
A FIAT sokáig számokat használt modelljeinek jelölésére, az Alfa pedig inkább a női neveket kedvelte: legendás a Giulia és Giulietta, ami máig használatban van, miközben a legkisebb modell, a MiTo nevét Milánó és Torino két első betűjéből kreálták. A legújabb numerikus oltalom a FIAT-hoz köthető: az olasz cég levédette a 124-es jelzést, amellyel az Év Autója címet is elnyert, 1966-tól 1974-ig gyártott kockamodellt jelölték. Ez nálunk először Zsiguliként lett ismert. Várhatóan a hamarosan bemutatásra kerülő Spider kapja majd a típusjelzést. Az autónévkreálás klasszikus receptje a Renault márkához fűződik: a Twingo név három tánc szavából összeállított mozaik: TWist-swING-tangO.
|
A Peugeot-n a középső nulla a kurbli helye Boros Jenő / Népszabadság |
Azt, hogy mennyire fontos egy név vagy egy jelzés, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy több milliót védettek le előre a gyártók. Példa erre a Peugeot, amely kizárólagos birtokosa a háromszámos, középső nullás jelzéseknek: emiatt nem lehetett 901-es az első Porsche, így 911-esként vált legendává. A középső nullának egyébként funkciója volt: a hűtőrácson díszelgő középső szám a motorindító kurbli nyílásaként szolgált.
Perelt nevek
Hiába szól róla több száz dal és szerepel sok filmben, regényben a Chevy, a General Motors 2010-ben körlevélben utasította alkalmazottait, hogy a konszern legnépszerűbb márkájának nevét szóban is csak Chevroletként használja, ám mindhiába. A márkát 1911-ben alapította Louis Chevrolet svájci származású autóversenyző.
Beperelte névadása miatt két francia család a Renault-t, mert villanyautójának a Zoe nevet adta, és azóta ilyeneket mondanak kislányuknak, hogy: „Mutasd a légzsákjaid!” Korábbi tapasztalatok szerint sok szülő nem szereti, ha gyerekével azonos nevet visel egy autó, a felperes ügyvédje szerint az első Clio megjelenésekor egy kislányt átkereszteltek Margot-ra, hogy ne legyenek druszák. A bíróságon elbukott az ügyvéd próbálkozása, és a Clio évtizedek óta hódít a piacon, ahogy a Zoe is.