galéria megtekintése

Hogyan kapták nevüket az autók? Most megtudhatja!

Az írás a Népszabadság
2015. 10. 21. számában
jelent meg.

B.J.
Népszabadság

Neveztek már el autót várról, hercegségről, cégalapítóról, de sok márkát és típust kreáltak betűkből. Az Alfa, a FIAT, a Wartburg, a Monte Carlo, a Horch és a Maybach mind egyedi történetet rejt.

Jó családokban is vannak viták arról, hogyan nevezzék a születendő gyermeket, az autógyártóknál a helyzetet tovább nehezíti, hogy külön csapatok és külsős cégek foglalkoznak a névválasztással. Ők nem a naptárakból merítenek, hanem földrajzi helyekről és szótárakból, végső esetben pedig kreálnak újakat.

1901-es Wartburg autó hirdetése
1901-es Wartburg autó hirdetése

Az autónév olyan, mint a plakát vagy a hírcím: legyen rövid, csattanós és eredeti. Ennek nem könnyű megfelelni, hiszen az évente piacra kerülő minimum száz új autónak kell nevet adni, vagy egyéb megkülönböztetésként szolgáló típusjelzéssel, számmal ellátni. Olykor tényleg nehéz eldönteni, hogy kozmetikumoknak vagy autóknak adnak vadabb neveket.

 

Nem volt mindig így: a hőskorban alkotóikról nevezték el az automobilokat, így született a Benz, a Bugatti, a Daimler, a Ford, a Horch, az Opel, a Peugeot, a Renault és a Skoda is. A Daimler és Benz gyártmányait forgalmazó nizzai autókereskedő kérésére lányáról, Mercedes Jellinekről nevezték a sportos luxuskocsikat.

Egy másik patinás német márka is alkotója nevét kapta, ha azt ma már nem is tudjuk. August Horch összekülönbözött részvényeseivel, így kilépett első saját alapítású cégéből, amely a nevét viselő autókat gyártotta. A második cégét is önmagáról nevezte el: a „horch” német szó latin fordítását használta. Ez az Audi (magyarul: hallgass meg).

Németország harmadik legrégebbi márkájának Wartburg vára a névadója. A türingiai település még áll, de új gyárában már Opelek készülnek. Alvómárka lett a Wartburg, ahogy a Simca, a már említett Horch, az NSU, a DKW mellett még közel négyezer: ennyi néven próbálkoztak százharminc év alatt az autógyártók.

A német népautó eredeti neve KDF volt, mert a Volkswagen műveknél gyártott bogár mobilitási eszközként kapott szerepet a II. világháború előtti „Kraft durch Freude”, vagyis erő öröm által meghirdetett nemzetiszocialista programnak.

A spanyol SEAT az ország településeiről nevezte el az Altea, Toledo és Leon modellt. A Sociedad Espanola de Automóviles de Turismo sem véletlenül született, hiszen az egykori tulajdonos, a FIAT neve is mozaikszó, csakúgy, mint az Alfa. Az előbbi a Fabbrica Italiana Automobili Torino elnevezést takarja, utóbbi az Anonima Lombarda Fabbrica Automobilit.

A FIAT sokáig számokat használt modelljeinek jelölésére, az Alfa pedig inkább a női neveket kedvelte: legendás a Giulia és Giulietta, ami máig használatban van, miközben a legkisebb modell, a MiTo nevét Milánó és Torino két első betűjéből kreálták. A legújabb numerikus oltalom a FIAT-hoz köthető: az olasz cég levédette a 124-es jelzést, amellyel az Év Autója címet is elnyert, 1966-tól 1974-ig gyártott kockamodellt jelölték. Ez nálunk először Zsiguliként lett ismert. Várhatóan a hamarosan bemutatásra kerülő Spider kapja majd a típusjelzést. Az autónévkreálás klasszikus receptje a Renault márkához fűződik: a Twingo név három tánc szavából összeállított mozaik: TWist-swING-tangO.

A Peugeot-n a középső nulla a kurbli helye
A Peugeot-n a középső nulla a kurbli helye
Boros Jenő / Népszabadság

Azt, hogy mennyire fontos egy név vagy egy jelzés, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy több milliót védettek le előre a gyártók. Példa erre a Peugeot, amely kizárólagos birtokosa a háromszámos, középső nullás jelzéseknek: emiatt nem lehetett 901-es az első Porsche, így 911-esként vált legendává. A középső nullának egyébként funkciója volt: a hűtőrácson díszelgő középső szám a motorindító kurbli nyílásaként szolgált.

Perelt nevek

Hiába szól róla több száz dal és szerepel sok filmben, regényben a Chevy, a General Motors 2010-ben körlevélben utasította alkalmazottait, hogy a konszern legnépszerűbb márkájának nevét szóban is csak Chevroletként használja, ám mindhiába. A márkát 1911-ben alapította Louis Chevrolet svájci származású autóversenyző.

Beperelte névadása miatt két francia család a Renault-t, mert villanyautójának a Zoe nevet adta, és azóta ilyeneket mondanak kislányuknak, hogy: „Mutasd a légzsákjaid!” Korábbi tapasztalatok szerint sok szülő nem szereti, ha gyerekével azonos nevet visel egy autó, a felperes ügyvédje szerint az első Clio megjelenésekor egy kislányt átkereszteltek Margot-ra, hogy ne legyenek druszák. A bíróságon elbukott az ügyvéd próbálkozása, és a Clio évtizedek óta hódít a piacon, ahogy a Zoe is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.