galéria megtekintése

Gazdája elé gurul a kocsi

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 07. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

A vezetőt már évtizede asszisztens segíti parkoláskor, ha gazdag felszereltségű autót vett. A legújabb típusok már akkor is beállnak az üres helyre, ha nem ül senki az autóban, igaz, egyelőre csak speciális garázsokban – ott viszont akár telefonhívásra is előáll a kocsi.

A Mercedes F015-ös kormányának hátat is fordíthat az ember
A Mercedes F015-ös kormányának hátat is fordíthat az ember

A világújdonságként bemutatott karóra nem nagyobb az átlagosnál, de minden eddiginél többet tud: érintőképernyőjén elég bepötyögni az utasításokat, azt, hogy mikor és hol várakozzon az autó, amíg tulajdonosa vásárol vagy mozizik. Ehhez persze olyan autó kell, amely végrehajtja a vezető utasításait. A mezőny viszont egyre népesebb, hisz szinte ábécésorrendben mutatkozott be az Audi és a BMW ilyen modellje. Robotautót már bemutatott a legtöbb márka, ám ezek még emberi felügyelettel közlekedhetnek. A parkolóház más, ott a kiépített informatikai hálózattal akár vezető nélkül is beállhat az autó az üres helyre.

Kézi vezérlés a BMW villanyautóhoz
Kézi vezérlés a BMW villanyautóhoz

 

A legújabb kocsit a BMW mutatta be a Las Vegas-i CES szórakoztatóelektronikai kiállításon: a teljesen automatizált villanyautó vezető nélkül állt be a többszintes parkolóházba. A BMW i3 tanulmánymodell Remote Valet Parking Assistant rendszere lézerszkennerekkel és az épület digitális tervrajzának információival tájékozódik. Ha a sofőr az okoskarórájával aktiválja a jármű automatizált parkolósegédjét, a technológia magától helyet keres, függetlenül attól, hogy az melyik szinten van, majd beparkolja a járművet, miközben a sofőr már az ügyeit intézi. A BMW i3 le is zárja az autót és a továbbiakban várja a sofőr okoskarórájáról érkező utasításokat. A teljesen automatizált technológia ezután kiszámolja a vezető érkezésének helyét és idejét, majd pontosan az adott időre megérkezik a kívánt találkozóhelyre.

Az Audi tavaly mutatta be a pilóta nélküli sportkocsiját: a legendás amerikai Pikes Peak hegyi felfutó versenyen indult a TT, októberben pedig a német túraautó-bajnokság (DTM) közönsége előtt futott gyors köröket a Hockenheimringen a robotizált RS7-es. A sportkocsi centiméteres pontosságú manőverezéshez finomított műholdas jeleket használt, amelyeket egy az autóipari szabványoknak megfelelő wifin, valamint a biztonságot szolgáló rádiókapcsolaton keresztül kapott, miközben a háromdimenziós kamerák által felvett pályaképet a fedélzeti számítógép folyamatosan összevetette az eltárolt ideális képpel, tehát az RS7-es lényegében a virtuális nyomvonalon száguldott. A CES kiállításra befutott a legújabb robot Audi: a Jack nevű A7-es modell a Szilícium-völgyből indult, és kilencszáz kilométert tett meg közúton, olykor 110 km/órás sebességgel – természetesen vezető nélkül.

A Mercedes sem maradt ki a robotversenyből: önállóan közlekedő F015-ös tanulmánymodelljét villanymotor hajtja, utasterében az ülések egymással szembe fordíthatók és az ajtajaiba épített gigamonitorokkal „átláthatóvá” tehető a karosszéria, de a külvilág mellett lényegében bármi más is megjeleníthető a színes képernyőkön. Okostelefonnal természetesen ez az autó is vezérelhető távolról.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.