Az MQB moduláris építési rendszer több variációt kínál a győri szalagra, így a kompakt vagy B szegmensű modellpaletta a divatnak és a piaci igényeknek megfelelően bővülhet. Tanulmányautóként az Audi már Detroitban bemutatta az Allroad Shooting Brake sportos crossovert, majd Pekingben az off-road, vagyis terepes fazonú koncepciót, mindkettő az A3-as és a TT műszaki alapjaira épül, természetesen győri motorokkal. A kocsi oldalára helyezett e-tron felirat pedig alternatív változatokat, vagyis elektromos hajtást is ígér.
|
A győri Audi TT elemeire épül az Allroad Shooting Brake és az off-road változat, elektromos hajtással is Gyártó |
Beszállítói arányát tekintve továbbra is messze a legmagyarabb autó az esztergomi Suzuki, melynél hetven százaléknál magasabb az itthon gyártott alkatrészek aránya. Bejött a váltás: miközben csökkent a legkisebb autók gyártása, nőtt az S-Cross aránya az esztergomi szalagon. Az új termékkínálatra vevő a piac is: az EU- és EFTA-országokban, vagyis harminc piacon az átlagot meghaladó mértékben – pontosan 21,5 százalékkal – nőtt a Suzukik iránti kereslet az első negyedévben. A 47 ezer darab azt is jelenti, hogy a teljes Magyarországon gyártott mennyiség folyamatosan elkel.
A Suzukinak egyébként Európa-szerte jól megy, és ha továbbra is így fut a szekér, hamarosan növelni kell a termelést, amihez újabb munkatársakat kell felvenni, mert a gyár kapacitása újabb beruházás nélkül akár évi 300 ezer darabra növelhető. Volt már olyan év, amikor majdnem ennyi autó készült Esztergomban, ahol a dolgozói létszám is majdnem kétszerese volt a jelenlegi 3100-nak. És még jön több újdonság, hogy ne legyen szomorú a búcsú a kifutó modellektől, merthogy jövőre már nem készül több Splash, valamint Opel és Vauxhall Agila a Magyar Suzukinál, ezzel befejeződik a legkisebb és legolcsóbb autók gyártása Esztergomban. A piacon pótolják a hiányt: az utód Indiából és Thaiföldről jön, a neve Celerio, ezt a modellt kapják az európai vásárlók az Alto és a Splash helyett.
|
Nyáron indul a Vitara utódjának sorozatgyártása a Magyar Suzukinál Gyártó |
Idén leállítják Esztergomban a SX4-es és a FIAT Sedici gyártását is, mert a Magyar Suzuki az igényesebb sportterepjárók piacára koncentrál Európában, ezért növeli az S-Cross darabszámát a szalagon, ahol jövőre egy nagyobb SUV is készül majd. Az iV-4-es kódjelzésű modell nullszériás darabjait a nyári szünetben szerelik össze: a Vitara utódjának szánt és az S-Cross műszaki alapjaira épülő 4,2 méteres autóval gyakorlatilag kettőre csökkentik a platformok számát, de nem a termékkínálatot, melyben továbbra is fontos szerepet kap a Swift. A FIAT-tal történő szakítás másik jele, hogy hosszabb távon az olasz dízelmotorokat is japán fejlesztésűekre cserélik.
Az már csak a piaci igényektől függ, hogy egyetlen európai autógyárában szalagra kerül-e egy újabb kisautó, és hogy telepít-e saját motorgyártó kapacitást is Magyarországra a Suzuki. Esztergomban a tavalyihoz hasonló (161 ezer autó) mennyiséggel számolnak idén is: a 2008-as rekordévben 282 ezer Suzuki készült, és a 220 ezres magyar személyautó-piacon húszszázalékos részesedésük volt az esztergomi modelleknek. A 2013-ban forgalomba helyezett 3933 Suzuki 19 százalékos növekedést és 7,1 százalékos piaci részt jelentett. Globálisan 1,548 millió Suzuki kelt el, ebből Indiában egymillió, Indonéziában 160 ezer, Kínában 235 ezer, Oroszországban 28 ezer.