A kíváncsiság nem volt indokolatlan, hiszen az XC90-es a nagy megújulási program első lépcsője, a négy éve kínai tulajdonba került cég túlélésének záloga. Mindenki tudta, hogy a hároméves fejlesztés eredményének nagy dobásnak kell lennie, és a gondosan megtervezett marketing akció csúcsa nem csak a tisztességben megőszült autós újságírókat vonzotta, hanem a szakma hiénáit is. A végén persze az utóbbiak kacaghattak...
Az új autót majd csak jövőre kezdik gyártani, a türelmetlen vásárlók azonban már szeptember 3-ától előrendelhetik a volvocars.com honlapon. Az első, az alapítási évre utalóan 1927 darabos széria boldog tulajdonosai a magyarországi kalkuláció szerint 22 millió 800 ezer forintért juthatnak hozzá a ma kapható legbiztonságosabb és sok más tekintetben is piacvezetőnek elképzelt kocsihoz.
Ennyi pénzért egy 225 lóerős, hat liter alatti fogyasztású dízelmotort kap a vevő, amely kevesebb, mint nyolc másodperc alatt gyorsítja százas tempóra a hétüléses kocsit. A Volvo ezentúl csakis négyhengeres, kétliteres erőforrásokkal gyárt majd autót, a csúcs a 320 lóerős benzines és 80 lóerős villanymotort egyesítő „ikermotor" lesz. A kedves vevő bármilyen színben rendelheti az első szériás CX90-est, feltéve, hogy feketét szeretne, borostyán színű bőrbelsővel. Aki frivolabb fényezésre vágyik, meg kell várja a „közönséges" sorozatgyártást.
A külső formaterv talán a vártnál is skandinávabbra sikerült: annyira visszafogott, hogy szinte már fáj. Egyedül a fekvő T-betűt mintázó led-es fényszóró, illetve a valóban egyedi, fejjel lefelé álló kérdőjelet mintázó hátsó lámpabura utal az ultramodern műszaki tartalomra.
Ami kívül talán némi csalódást okoz, az belül kéjes borzongással tölt el: az utastér a svéd formatervezés magasiskolája. A felhasznált anyagok tapintása egyszerre kelti a természetbarát környezet és a királyi luxus érzetét, a színösszeállítás már-már múzeumba kívánkozik, a két ülés közötti konzolon pedig kristályüveg kapcsológomb kényezteti a szemet. Az irányítófunkciókat egy táblagéphez hasonló érintőképernyőre helyezték, ennek kezelése feltehetően egy ötéves gyereknek sem megoldhatatlan (sőt, neki biztosan nem, remélhetőleg segít majd a nagypapának is megtanulni).
A Volvo fő ütőkártyája továbbra is a biztonság. Az új modell alapkivitelben is megkapja az útelhagyás esetén minden utast a legbiztonságosabb helyzetben rögzítő, a becsapódást energiaelnyelő ülésrögzítéssel is enyhítő rendszert. Ehhez hasonlóan világpremier a váratlan városi helyzetekben vészfékező automatika, amely szintén benne lesz már a legolcsóbb (a hazai tervek szerint májustól 13 millió 790 ezer forintért kapható) változatban is.
A svédek továbbfejlesztették a sebességtartó automatikát is, amely most már enyhébb kanyarokban is képes követni az előtte haladó kocsit, úgyhogy autópályán vagy országúton elég fél kézzel fogni a kormányt, és hagyni, hogy az autó maga boldoguljon. A távlati elképzelés az, hogy az új Volvókban már senki se szenvedjen súlyos balesetet, és a cél már nem elvi: 2020-ra szeretnék megvalósítani.
Mint az árakból is látható, a Volvo a prémium márkák között látja magát, fő vetélytársai az Audi, a BMW és a Mercedes. Az XC90-est négy év alatt követi majd az egész modellválaszték megújítása, ebből a szempontból a nagy hétüléses egyben egy új korszak kezdete. A kínai tulajdonos hosszú távra tervez, de az idő fogy, sikerekre van szükség. A Volvo jövője továbbra is a svéd tradíció, szögezte le Hakan Samuelsson, a Volvo Car Group elnöke a bemutatón, amihez csak annyit tennénk hozzá, hogy még szükség van a kínai és az amerikai piacra is. A számítások szerint ott lesz a legkelendőbb az XC90-es.