2015-ben 97 ezer új és 125 ezer használt autó kapott magyar rendszámot, ami összesen 222 ezer forgalomba helyezés. Ám közben nyom nélkül eltűnt a hazai járműparkból százezer autó.
Öregedett és bővült a gépjárműpark, de közel sem a behozatal mértékének megfelelően. A január elsejei nyilvántartásban 3 196 856 személyautó és 444 080 tehergépkocsi szerepel, ami az előbbiek esetében 89 161 darabos, az utóbbiaknál 14 111 darabos bővülést jelent, vagyis egy év alatt összesen 103 272 darabbal gyarapodott az autópark. Ha tovább számolunk, az is kiderül, hogy idén 118 728 darab már nem szerepel a KSH nyilvántartásában, ami éves szinten normális fogyás, ám az már kevésbé, hogy többségüket nem legálisan vonták ki a forgalomból.
Kivetett darab, közterületi bontáshoz megdöntve A szerző felvétele |
A selejtezés hivatalos módja, hogy a tulajdonos a kijelölt minősített bontóban leadja feleslegessé vált járművét, melynek ellenében megkapja a hivatalos bontási igazolást, ezzel pedig a kormányablaknál kivezetik az autót a nyilvántartásból, így mentesül a teljesítményadótól és a kötelező biztosítás befizetésétől. Ez azért is fontos, mert a legális átvevőhelyeken szakszerűen és a környezetvédelmi előírásoknak megfelelően bontják, valamint tárolják az alkatrészeket: tehát szelektálják a fém, a műanyag, az üveg alkatrészeket, valamint a légzsákok és a biztonsági övek pirotechnikai tölteteit, de lényeges a légkondicionálók töltőgázainak, valamint a motor és a sebességváltó kenőanyagainak tárolása is. Vagyis hogy ne árokszélen végezze a roncs, ne szennyezze olaj a földet, ne csúfítsa abroncs az erdőt.