galéria megtekintése

Döbbenetes, de százezer magyar autót tüntettek el tavaly

4 komment


Boros Jenő

2015-ben 97 ezer új és 125 ezer használt autó kapott magyar rendszámot, ami összesen 222 ezer forgalomba helyezés. Ám közben nyom nélkül eltűnt a hazai járműparkból százezer autó.

Öregedett és bővült a gépjárműpark, de közel sem a behozatal mértékének megfelelően. A január elsejei nyilvántartásban 3 196 856 személy­autó és 444 080 tehergépkocsi szerepel, ami az előbbiek esetében 89 161 darabos, az utóbbiaknál 14 111 darabos bővülést jelent, vagyis egy év alatt összesen 103 272 darabbal gyarapodott az autópark. Ha tovább számolunk, az is kiderül, hogy idén 118 728 darab már nem szerepel a KSH nyilvántartásában, ami éves szinten normális fogyás, ám az már kevésbé, hogy többségüket nem legálisan vonták ki a forgalomból.

Kivetett darab, közterületi bontáshoz megdöntve
Kivetett darab, közterületi bontáshoz megdöntve
A szerző felvétele

A selejtezés hivatalos módja, hogy a tulajdonos a kijelölt minősített bontóban leadja feleslegessé vált járművét, melynek ellenében megkapja a hivatalos bontási igazolást, ezzel pedig a kormányablaknál kivezetik az autót a nyilvántartásból, így mentesül a teljesítményadótól és a kötelező biztosítás befizetésétől. Ez azért is fontos, mert a legális átvevőhelyeken szakszerűen és a környezetvédelmi előírásoknak megfelelően bontják, valamint tárolják az alkatrészeket: tehát szelektálják a fém, a műanyag, az üveg alkatrészeket, valamint a légzsákok és a biztonsági övek pirotechnikai tölteteit, de lényeges a légkondicionálók töltőgázainak, valamint a motor és a sebességváltó kenőanyagainak tárolása is. Vagyis hogy ne árokszélen végezze a roncs, ne szennyezze olaj a földet, ne csúfítsa abroncs az erdőt.

 

A pontos matekozásnál az derül ki, hogy tavaly közel százezer roncsot szürke- és feketebontókban dolgoztak fel, de a legkevésbé szakszerűen és a környezetvédelmi előírásoknak megfelelően, mert ebben az ágazatban csak a használható alkatrészek és az értékesíthető fémhulladék kinyerése a cél. A hűtőfolyadékok, klímagázok, akkusavak és egyéb eléghetetlen, használhatatlan alkatrészek, műanyagok, ülések elkerülnek valahová, például csatornába, árokpartra vagy erdőszélre, ahol olykor közpénzből eltakarítják azokat, vagy ott maradnak az enyészetnek. Egy gumiabroncs lebomlása még akkor is legalább háromezer év, ha folyamatosan süti a nap, de vannak olyan műanyag alkatrészek, amelyek akár ötvenezer évig is kibírják a természetben.

Magyarországon a korábbi években forgalomból kivont évi 60-80 ezer autóból egyre kevesebb került legális bontókba. Dr. Lukács Pál, a Kecskeméti Főiskola jármű-technológia tanszékének tanára lapunknak elmondta, hogy folyamatosan csökkent és tavaly már húszezernél kevesebb volt a kiállított bon­tási átvételi igazolások száma, melyeket a 150 legálisan működő hasznosító telephelyen és 25 átvevőállomáson állítottak ki. A szakértő szerint háromszor ennyi a jogosulatlan „roncsátvevő”. Az illegális hálózatot nehéz felszámolni, mert egyre finomabbak lettek a módszereik: általában bejelentett javítóműhelyekben bontják a roncsokat vagy éppen a lopott autó­kat, így az nem tűnik fel senkinek, hiszen legálisnak látszik a hátsó udvarban folyó tevékenység.

Felmérni sem lehet pontosan, hogy mekkora mennyiség kerül feldolgozásra, mert igazolás nélkül bárki hozhat bármilyen törött vagy roncsautót donornak, ha nem akarja azt forgalomba helyezni. Az nem is baj, ha valaki alkatrésztartaléknak spájzol egy kocsit magának, de az igen, hogy ez már tömeges és illegális iparággá fejlődött.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető