galéria megtekintése

Célpont az egyke

Kína

Az írás a Népszabadság
2014. 04. 23. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

A harminc év alatti amerikaiaknak gondot jelent a diákhitel törlesztése és a munkanélküliség, ugyanezt a korosztályt Kínában kényeztetik: az egykéket a kiterjedt rokonság olykor autókkal ajándékozza meg. Nem véletlen, hogy a pekingi szalonon kiállított modellek többsége őket akarja meghódítani.

Még be sem zárt az egyik, máris nyit a másik: múlt héten New York, most meg Peking. Az autógyártók azt sem tudják, hová vigyék, mikorra időzítsék premierjeiket. Aztán a szokásos módszerrel döntenek: sorba rakják a piacok méretét, és felmérik a vásárlói szokásaikat, ezek alapján nem kétséges, hogy az amerikai, német és francia gyártók Kínára összpontosítanak.

A C Mercedes hosszú változatát a Daimler kínai vezetője mutatta be
A C Mercedes hosszú változatát a Daimler kínai vezetője mutatta be
Jason Lee / Reuters

Így választanak telephelyet is, igaz, az új beruházásoknál még sok más szempontot is figyelembe vesznek, olyanokat mint képzett munkaerő, versenyképes bérköltség, logisztika, és kiszámítható környezet. Mindezek még mindig kecsegtetőek Kínában, annak ellenére, hogy a gazdaság tempójához hasonlóan lassult a járműpiac növekedése is, ám az első negyedév nyolcszázalékos bővülése még mindig 5,9 millió új autót, és várhatóan újabb éves rekordot, valamint továbbra is világelsőséget jelent.

 

Gyárbővítéssel is erősíti pozícióit a Daimler, a FIAT-Chrysler, a General Motors és VW konszern. Partnerével, a Dong Feng-csoporttal növelné piaci részesedését a PSA: a Citroën és Peugeot speciálisan kínai piacra fejlesztett modellekkel – DS 6WR és C-XR –állt elő a Pekingben.

Az új Toyota Camatte
Az új Toyota Camatte
Jason Lee / Reuters

Ami feltűnő, hogy nem a domináns szegmensben, tehát a kompaktkategóriában, hanem a nagyobb és igényesebb kidolgozású és persze drágább kocsikkal próbál hódítani. Ez talán könnyebb lesz itt, mint a hazai pályán, mert az európai közönséggel ellentétben a kínaiak nagyon is díjazzák a francia termékeket, hála az illatszermárkák és divatházak hagyományos elismertségnek.

Miközben márciusban 23 százalékkal zuhant a kis autók eladása, egyre jobban fogynak a nagyobbak, különösen a nyújtott változatok. Ilyenek nélkül prémiumgyártó ne is próbálkozzon a kínai piacon, Van L, vagyis Long modelt az Audi, a BMW, a Lexus, a Mercedes és a Volvo kínálatában is.

A legújabb C osztály európai változatának 2,67 méteres tengelytávját 14 centiméterrel meghosszabbította a Mercedes, melynek középkategóriása így limuzinos hatású lesz, ami nemcsak a hátsó üléssor nagyobb lábtere, de a látvány miatt is fontos. Ezért szereti a középosztály, de ennél is fontosabb célközönségnek számítanak a kínai egykék.

Egy látogató az Audi R8 Spyder volánja mögött
Egy látogató az Audi R8 Spyder volánja mögött
Jason Lee / Reuters

A demográfiai átalakulása, a korábban egygyermekes családmodellt támogató kormánypolitika hatására sokmilliósra bővült a harminc éven aluli népesség, ami komoly potenciális vásárlókört jelent, nyilatkozta a Ford értékesítési igazgatója, Jim Farley az Ausztráliában fejlesztett és Csanganban gyártott Escort bemutatásakor.

Miközben a globális termékek bevezetésének korában a harminc év alatti amerikaiaknak gondot jelent a diákhitel törlesztése és a munkanélküliség, addig ez a korosztály Kínában kedvező helyzetben van, mert az egykéket a kiterjedt rokonság támogatja, kényezteti, olykor drága ajándékokkal, például autókkal.

Nem véletlen, hogy a pekingi szalonon kiállított modellek többsége őket akarja meghódítani. Nekik tervezték a crossovereket, például a sportos fazonú városi terepjáró kupékat és szupergépeket.

Szenzációs a Pininfarina-karosszériás BMW 9-Gran Lusso, de nem kevésbé attraktív a VW négyajtós kupéja, és itt láthatta először a közönség az Audi TTQ tanulmánymodellt, melynek győri gyártású kétliteres benzinmotorja 408 lóerős, ehhez jön még a villanymotor ereje, mellyel álló helyzetből öt másodperc alatt éri el a százas tempót.

Geely GX7-es az Auto China 2014-es kiállításon...
Geely GX7-es az Auto China 2014-es kiállításon...

Martin Winterkorn konszernelnök Pekingben jelentette be, hogy totális villanyautó programmal támadja a kínai piacot is VW-csoport, mely a következő években hét gyárat bővít, illetve épít újat Kínában, ezekben készül majd többek között a 3900 dolláros német fapados modell is.

Nem akar lemaradni a nagy vetélytárs sem: a GeneralMotors 12milliárd dolláros beruházással 65 százalékkal növeli helyi kapacitását, ami jelenleg is meghaladja a kétmilliót. A járműipar fő gondja továbbra is korlátozott export, mely tavaly egymillió alá esett, miközben a 2007-es 6,3 millióról 28 millióra nőtt az éves autógyártó-kapacitás Kínában.

A pekingi autószalonon 14 ország kétezer kiállítója vesz részt, és 118 új modellt mutatnak be, ezek közül nyolcvanat alternatív üzemanyag hajt, a kiállításon látható a Kínában működő 62 hazai és félszáz külföldi gyártó minden újdonsága.

Tömeg az Infiniti-standnál
Tömeg az Infiniti-standnál
Jason Lee / Reuters

A legtöbb termék jelzi, hogy a ló évében felsőbb osztályba lépnek a kínai vásárlók, ami azért jó a gyártóknak, mert a nagyobb autók nagyobb nyereséget jelentenek, így a piac lanyhulásával sem esik majd profitjuk.

Vörös lobogó és csillogó luxus

Az első kínai gőzhajtású önjárót a császári udvarban szolgáló Ferdinand Verbiest jezsuita pap készítette 1670-ben. Benzinmotoros autót a kínaiak először 1907-ben, a Peking-Párizs maratoni versenyen láthattak. 1953-ban szovjet tervek alapján ZISz 150-es mintájú Jiefang – Szabadság - márkájú teherkocsik készültek Csang Csungban. Az első személyautó, a Keleti Szél a 2-es számú járműüzemben, a Dong Feng szalagjáról gördült le 1958-ban.

Az első pártlimuzin a Hung Csi – Vörös Zászló – nevet kapta, a modellből kisebb változtatásokkal 1953 és 1991 között 2500-at gyártottak. A hivatali és pártapparátus Volga és Csajka stílusú járműparkját 1989-től Csang Csungban összeszerelt Audikkal frissítették.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.