Gyárbővítéssel is erősíti pozícióit a Daimler, a FIAT-Chrysler, a General Motors és VW konszern. Partnerével, a Dong Feng-csoporttal növelné piaci részesedését a PSA: a Citroën és Peugeot speciálisan kínai piacra fejlesztett modellekkel – DS 6WR és C-XR –állt elő a Pekingben.
|
Az új Toyota Camatte Jason Lee / Reuters |
Ami feltűnő, hogy nem a domináns szegmensben, tehát a kompaktkategóriában, hanem a nagyobb és igényesebb kidolgozású és persze drágább kocsikkal próbál hódítani. Ez talán könnyebb lesz itt, mint a hazai pályán, mert az európai közönséggel ellentétben a kínaiak nagyon is díjazzák a francia termékeket, hála az illatszermárkák és divatházak hagyományos elismertségnek.
Miközben márciusban 23 százalékkal zuhant a kis autók eladása, egyre jobban fogynak a nagyobbak, különösen a nyújtott változatok. Ilyenek nélkül prémiumgyártó ne is próbálkozzon a kínai piacon, Van L, vagyis Long modelt az Audi, a BMW, a Lexus, a Mercedes és a Volvo kínálatában is.
A legújabb C osztály európai változatának 2,67 méteres tengelytávját 14 centiméterrel meghosszabbította a Mercedes, melynek középkategóriása így limuzinos hatású lesz, ami nemcsak a hátsó üléssor nagyobb lábtere, de a látvány miatt is fontos. Ezért szereti a középosztály, de ennél is fontosabb célközönségnek számítanak a kínai egykék.
|
Egy látogató az Audi R8 Spyder volánja mögött Jason Lee / Reuters |
A demográfiai átalakulása, a korábban egygyermekes családmodellt támogató kormánypolitika hatására sokmilliósra bővült a harminc éven aluli népesség, ami komoly potenciális vásárlókört jelent, nyilatkozta a Ford értékesítési igazgatója, Jim Farley az Ausztráliában fejlesztett és Csanganban gyártott Escort bemutatásakor.
Miközben a globális termékek bevezetésének korában a harminc év alatti amerikaiaknak gondot jelent a diákhitel törlesztése és a munkanélküliség, addig ez a korosztály Kínában kedvező helyzetben van, mert az egykéket a kiterjedt rokonság támogatja, kényezteti, olykor drága ajándékokkal, például autókkal.
Nem véletlen, hogy a pekingi szalonon kiállított modellek többsége őket akarja meghódítani. Nekik tervezték a crossovereket, például a sportos fazonú városi terepjáró kupékat és szupergépeket.
Szenzációs a Pininfarina-karosszériás BMW 9-Gran Lusso, de nem kevésbé attraktív a VW négyajtós kupéja, és itt láthatta először a közönség az Audi TTQ tanulmánymodellt, melynek győri gyártású kétliteres benzinmotorja 408 lóerős, ehhez jön még a villanymotor ereje, mellyel álló helyzetből öt másodperc alatt éri el a százas tempót.
|
Geely GX7-es az Auto China 2014-es kiállításon... |
Martin Winterkorn konszernelnök Pekingben jelentette be, hogy totális villanyautó programmal támadja a kínai piacot is VW-csoport, mely a következő években hét gyárat bővít, illetve épít újat Kínában, ezekben készül majd többek között a 3900 dolláros német fapados modell is.
Nem akar lemaradni a nagy vetélytárs sem: a GeneralMotors 12milliárd dolláros beruházással 65 százalékkal növeli helyi kapacitását, ami jelenleg is meghaladja a kétmilliót. A járműipar fő gondja továbbra is korlátozott export, mely tavaly egymillió alá esett, miközben a 2007-es 6,3 millióról 28 millióra nőtt az éves autógyártó-kapacitás Kínában.
A pekingi autószalonon 14 ország kétezer kiállítója vesz részt, és 118 új modellt mutatnak be, ezek közül nyolcvanat alternatív üzemanyag hajt, a kiállításon látható a Kínában működő 62 hazai és félszáz külföldi gyártó minden újdonsága.
|
Tömeg az Infiniti-standnál Jason Lee / Reuters |
A legtöbb termék jelzi, hogy a ló évében felsőbb osztályba lépnek a kínai vásárlók, ami azért jó a gyártóknak, mert a nagyobb autók nagyobb nyereséget jelentenek, így a piac lanyhulásával sem esik majd profitjuk.
Vörös lobogó és csillogó luxus
Az első kínai gőzhajtású önjárót a császári udvarban szolgáló Ferdinand Verbiest jezsuita pap készítette 1670-ben. Benzinmotoros autót a kínaiak először 1907-ben, a Peking-Párizs maratoni versenyen láthattak. 1953-ban szovjet tervek alapján ZISz 150-es mintájú Jiefang – Szabadság - márkájú teherkocsik készültek Csang Csungban. Az első személyautó, a Keleti Szél a 2-es számú járműüzemben, a Dong Feng szalagjáról gördült le 1958-ban.
Az első pártlimuzin a Hung Csi – Vörös Zászló – nevet kapta, a modellből kisebb változtatásokkal 1953 és 1991 között 2500-at gyártottak. A hivatali és pártapparátus Volga és Csajka stílusú járműparkját 1989-től Csang Csungban összeszerelt Audikkal frissítették.