galéria megtekintése

A mi autónk öreg és hazai

0 komment


B.J.

Honfitársaink értékelték az úttörők bátorságát, és buzgóbban vették termékeiket, így az Opel meg a Suzuki behozhatatlan előnyre tett szert, és mindkettő napjainkban is a lista élén áll: az újkori magyarországi autó­gyártás márkáiból van a legtöbb a hazai járműállományban.

A KSH legfrissebb adatai szerint a közel 3,2 millió hazai személyautóparkban évek óta Opelből (451 ezer db) van a legtöbb, majd a Suzuki (405 ezer db) következik. A verseny 1992 márciusában, illetve szeptemberében indult, ekkor kezdtek termelni a beruházások Szentgotthárdon, illetve Esztergomban.

A listát nézve még sokáig nincs esély a trónfosztásra, hiszen egészen más árkategóriákban utaznak a győri ­Audik és a kecskeméti Mercedesek, így magyarországi eladásaik messze elmaradnak az Opeltől és a Suzukitól. A hazai kereseti viszonyokat nézve ez még sokáig így marad. Audikból és Mercedesekből 80-80 ezer fut a hazai utakon, ám ezeket is megelőzi a 84 ezer darabos BMW, ami főleg a használtautó-importnak köszönhető. Ezzel a három prémiummárka messze megelőzi a korábbi favoritokat: a népszerűségi listát egykor évtizedekig vezető, ám immár a tizenhetedik helyezett Ladákból egy év alatt tízezret vontak ki a forgalomból, számuk jelenleg 63 ezer, a Zsiguli-/Lada-állomány átlagkora 27,4 év. Ezen alig javít a márka új modelljeit decembertől ismét forgalmazó Lada Hungary, mely idén mindössze ezer autó eladását tervezi.

Keletnémet autóból egykor összesen hatszázezret importált a Merkur, számuk jelenleg 33 ezer. Egy év alatt hatezerrel csökkent a Trabant-állomány, de így is több van belőle jelenleg itthon, mint a németeknél. A KSH adatai szerint 2016-ban Wartburgból 12,4 ezer szerepel a nyilvántartásban.

 

Hiába nőtt tavaly is 14 százalékkal az új autók behozatala, ez nem bizonyult fiatalítószernek, mert nagyobb mértékben nőtt a használtautó-import. A behozott 125 ezer használt autó hatvan százaléka tízévesnél öregebb, ennek is köszönhető, hogy további három hónapot öregedett, és immár 13,7 éves a magyarországi személyautópark.

A Moszkvics-állomány a legöregebb: a 744 darab átlagkora 35,7 év. Aztán a Polski Fiat (7010 db/30,7 év), a Wartburg (12 349 db/29,7 év) és a Zastava (1607 db/29,5 év) következik. A személyautók között a 22 823 darabos és 6,9 éves Dacia-állomány a legfiatalabb. Míg a tavaly importált új személyautóknál (76 ezer db) a benzinesek (32 ezer db) dominálnak, addig a 125 ezer behozott használtból 72 ezer dízelmotoros.

A magyar forgalomba helyezés költségeinek megállapításakor nagyobb hangsúllyal kellene szerepelnie a környezetvédelmi szempontoknak, illetve a frissen magyar rendszámot kapó autók üzemben tartási költségeinél (például a teljesítményadónál) jobban figyelembe kellene venni a környezetvédelmi besorolást, és erősebben adóztatni a nagyobb károsanyag-kibocsátású modelleket. Knezsik ­István, az ­Autós Nagykoalíció elnöke lapunknak elmondta, hogy olyan szabályváltoztatást javasolnak, hogy ne érje meg behozni a 15-20 éves, nem szakszerűen karbantartott és a Nyugatról száműzött füstölgő romokat mindennapi autózásra, ami környezetvédelmi és közlekedésbiztonsági szempontból is rossz Magyarországnak. Céljuk az áfacsalás visszaszorítása és a színesfémekhez hasonló szigorítás a használtautó-kereskedelemnél is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.