galéria megtekintése

1250 lovas nemzet vagyunk

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 02. számában
jelent meg.


Boros Jenő
Népszabadság

Visszatér a mogyoródi pályára a negyedszázada elüldözött kamionversenyzés. Régebben százezernél is többen drukkoltak a Hungaroringen. A hétvégén újra megtelhetnek a tribünök: első hazai győzelmére készül a magyar Európa-bajnok, Kiss Norbert.

A legutóbbi magyarországi futamra 1989-ben kétszázezren látogattak ki, akkor leginkább Krasznai János kedvéért, aki több futamot is nyert. Aztán a Forma–1 parancsolójának kedvéért száműzték Mogyoródról a hatalmas gépeket. Bernie Ecclestone nem tudta ugyanis megszerezni az egyre népszerűbb kamionbajnokságot, bosszúból kitiltotta a Forma–1-es futamot is rendező pályákról a Truck Grand Prix versenyeit.

A hét végén negyedszázad után ismét lesz hazai kamionverseny, amelyen Európa-bajnoki címvédésre készül a sportág legeredményesebb magyarja. Kiss Norbert tavaly nyert először Eb-t, és idén is vezeti a tabellát. 24 futamból 13-at nyert meg, és további négy alkalommal állhatott még fel a dobogóra. A múlt hét végén a csehországi Mostban nagyon vigyázott kamionjára Kiss, és láthatóan már a hungaroringi futamra készülve minden kockázatot próbált elkerülni, és így gyűjtött 55 pontot, ami idei rekord!

A kamion nagy, Kiss Norbert még nagyobb
A kamion nagy, Kiss Norbert még nagyobb
Veres Viktor / Népszabadság

 

Mogyoródon végre esélye lesz hazai győzelemre, amelyről azt mondta lapunknak a mindig barátságos és közvetlen pilóta: „Nagy lehetőség a 2015-ös évad, hiszen végre itthon versenyezhetek. Évek óta erre várok, remélhetően sikerül megvédenem a bajnoki címet, és a Hungaroringen duplázóként drukkolhat nekem a magyar közönség.”

Kiss igazán ütős csapatra támaszkodhat: az Oxxo Racing Team nemcsak saját tervezésű és építésű gépeivel, de zseniális versenymérnökével, Bakó Csabával, valamint szerelőgárdájával is kiemelkedik a náluk gazdagabb csapatokban bővelkedő mezőnyből.A FIA előírásainak megfelelően idén száz kilóval könnyebb kamiont kellett építeni, ami csökkenti a kormányzás terhelését, és hatással van az abroncsok kopására is.

További nehézséget jelentett, hogy a Kiss Norbert által is használt német MAN kamion gyártója kivonult a sportágból, így a motorokat máshonnan kellett bérelni csillagászati áron. A soros hathengeres, 12,6 literes dízelek teljesítménye 1250 lóerő, nyomatéka 5700 newtonméter, amivel a gördülő rajt hatvanas tempójáról 5,5másodperc alatt éri el a 160 km/órát az 5,3 tonnás szörny.

Kiss már bizonyította, bármilyen autóban gyorsan rátalál a tempóra. Középiskolásként a Live for Speed játékkal kezdte, aztán valódi autókra váltott. 2005-től gyűjtötte az elismeréseket és trófeákat a versenypályákon, majd 2011-ben ült át kamionba: élete első futamán pontszerző lett, a másodikon már győzött. Ki más lehetett annak az évnek az újonca? Tavaly egyik kedvenc pályáján, a francia Le Mansban szerzett győzelmével már az Eb-címet is megszerezte, és megválasztották Magyarország harmadik legnépszerűbb sportolójának. Év végén Katarban, a Prize Giving Challange gokartos ügyességi vetélkedőn legyőzte a világ legjobb rali- és Forma–1-es versenyzőit.

A csapattársai szerint vezetési technikája és tapasztalata mellett széles körű műszaki tudása is hozzájárult ahhoz, hogy sikeres bajnok váljon belőle.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.