Dobogóközelben az Antarktisz
A luxushajók utasai inkább csak távcsövön keresztül élvezik a nem mindennapi látványt, de a vagányabbak kisebb hajókkal nekivágnak a vidéknek, partra szállnak, és (szálloda híján) sátorozhatnak is. Egy ötlet az igazán elvetemülteknek: 1995 óta maratoni futást is rendeztek a dél-shetlandi King Georgeszigeten, a mindenre elszánt résztvevők befutják a "fél világot": orosz, chilei és kínai kutatóállomásokat érintve teszik meg a 42 kilométert. A természeti látványosság mellett ugyanis ma már a déli sarki kutatóállomások is a "kötelező látnivalók" közé emelkedtek.
Bár az Antarktiszt egyelőre nem fenyegeti a tömegturizmus veszélye, a környezetvédők mégis aggódnak: az Antarktisz és a Déli Óceán Koalíció (ASOC) néven száz zöld csoportot tömörítő szervezet vezetője, Jim Barnes a Reutersnek nyilatkozva a minap arra figyelmeztetett: túl gyorsan nő az idegenforgalom a Déli-sarkon. (Valami lehet is benne: a Forbes magazin által a világ legjobb internetes utazási site-jának nevezett Explore népszerűségi listáján tavaly már a második volt a Déli-sark, igaz, idén visszacsúszott a negyedik helyre.) Az ASOC azt szeretné, ha korlátoznák a turisták számát, még mielőtt jóvátehetetlen károkat okoznak a déli sark élővilágában. A Reuters adatai szerint idén a nyári szezonban (vagyis december és február között) 39 ezren keresik fel a sarkot, míg tavaly a számuk már 46 ezer volt. A csökkenés nem az érdeklődés hiányának, hanem inkább a gazdasági válságnak tudható be. Elvégre egy kéthetes hajótúra 5000 dollárnál kezdődik, és ebben még nincsenek benne az Argentínába vagy Chilébe szóló repülőjegyek.
Az utazásszervezők persze állítják, hogy a környezetvédők aggodalmai messze túlzók: végül is egy Ausztráliánál nagyobb földrészről van szó, ahova évente annyi turista érkezik, amennyivel épp hogy meg lehetne tölteni egy futballstadiont - érvel Steve Wellmeier, az Antarktiszi Utazásszervezők Nemzetközi Szervezetének elnöke. Az általuk szervezett túrákon a részvevők még a szemetet is gondosan összeszedik maguk után, és semmivel sem okoznak kárt. De tény, hogy előfordulhatnak balesetek: bevihetnek betegségeket, spórákat, vagy otthagyhatják szerencsétlenül járt hajójuk roncsait.
Az amerikai kormány is támogatná, hogy korlátozzák az 500 főnél nagyobb befogadóképességű hajók kikötését, bár egyesek szerint a kishajók jóval veszélyesebbek mind a környezetre, mind a rajtuk utazó turistákra.