Ausztria, Svájc: kilencre emelkedett a halálos áldozatok száma

Szerdán kilencre nőtt  az ausztriai és svájci áradások halálos áldozatainak száma.

Vitatott cseh gesztus a szudétanémetek felé

Nyilvánosan megköveti a cseh kormány azokat a szudétanémet antifasisztákat, akiket a II.

Európa víz alatt

Németországban enyhült, Ausztriában súlyosbodott az árvízhelyzet, Erdélyben katasztrofálisak az állapotok.

Megnyílnak Svájc határai is

Svájcban életbe lép a schengeni egyezmény, így nem ellenőrzik az útleveleket az országhatárokon. Lichtenstein kivételével. Ott viszont 4 millió euróba került a határfigyelő rendszer - egyetlen évre. Tudósítónktól

Radar, szonda a sípályákon

Több halálos baleset árnyékolta be az idei szezonkezdetet a sípályákon.

 

KRESZ a sípályákon

Március elsejével ugyan beköszöntött a meteorológiai tavasz, de még nyomokban itt a tél, a magas hegyekben pedig javában tart a síszezon, ami mágnesként vonzza az alpesi sportok szerelmeseit. A tetőcsomagtartókat figyelve kijelenthetjük, hogy szinte karavánok indulnak a hétvégeken Szlovákia és Ausztria irányába, hogy a havas tájakon keressék a pihenést. Útravalóként egy jó tanács: az alpesi országokban nemhogy ismerni illik, de be is kell tartani a Nemzetközi Sí Szövetségnek a pályák használatára vonatkozó szabályait.

A sí-KRESZ-ként is ismert előírások alapvetően arra hivatottak, hogy használatukkal elkerüljük a baleseteket. Turistaként nagyon kevesen számolunk azzal, hogy baleset érhet minket az imádott lejtőkön, vagy ami ugyanilyen rossz, mi magunk lehetünk akár tragikus síbaleset okozói. Az idei síszezon is számtalan halálos áldozatot szedett már, amelyek jó része elkerülhető lett volna. Például azzal, ha kevésbé zsúfolt sícentrumot választanak, vagy pusztán betartják a sí-KRESZ-t.

Íme néhány alapszabály, amelynek figyelmen kívül hagyását akár baleset nélkül is szankcionálhatják. A veszélyes sízést, vagy a figyelmeztetés ellenére történő "gyorshajtást" ugyanis már az egyre több helyen lévő pályarendőr akár százeurós bírsággal is büntetheti. S hogy mire kell figyelni, hogy mindezeket elkerüljük?

Alapvetően legyünk tekintettel a többi síelőre! Minden sízőnek úgy kell viselkedni a sípályán, hogy másokat ne veszélyeztessen, és sérülést ne okozzon. Ésszerűen megválasztott sebességgel haladjunk, legyünk tekintettel a tudásszintünkre, a hó-, az időjárási, valamint a terepviszonyokra és a pálya zsúfoltságára!

Tudni kell, hogy a hátulról (fölülről) jövő sízőnek úgy kell a nyomvonalát megválasztania, hogy az előtte haladót semmilyen módon ne veszélyeztesse, beleértve a túl közeli elhaladással okozott rémületet is. Előzni fölülről és alulról is szabad, akár balról akár jobbról, de mindig akkora távolságot tartva, hogy az előzött síző bármilyen, akár váratlan mozgásához elegendő teret hagyjunk. A sízőnek, ha állásából újraindul, vagy becsúszik egy pályára, meg kell győződnie arról, hogy ezzel sem magát, sem másokat nem veszélyeztet-e. Tilos megállni a pálya szűkületében és beláthatatlan területein. Bukásnál pedig a lehető leghamarabb el kell hagyni az ilyen területet.

A följutáshoz és a legyalogláshoz egyaránt csak a pálya széle használható. Figyeljük a jelzéseket! Minden síelőnek kötelessége a pálya jelzéseit, elkerítéseit figyelembe venni, s a tábláknak valamint a pályát felügyelő személyzetnek az utasításait betartani.

Balesetnél kötelező segítséget nyújtani! Ennek elmulasztása nem csupán sportszerűtlenség, hanem büntetőjogi következményekkel is jár. Mindenkinek, aki egy síbalesetnél jelen volt - függetlenül attól, hogy csak tanú, vagy a baleset részese, s felelős vagy nem felelős a baleset bekövetkeztében - a személyazonosságát meg kell adnia, ha kérik. Erre ugyanis a baleset körülményeinek a bírósági tisztázásánál lehet szükség.

Baleseti helyszínelés egy olasz sípályán
Baleseti helyszínelés egy olasz sípályán
Top cikkek