A válság Hawaii-t is elérte
Az ingatlanpiaci válság jóval pusztítóbb erejű a Csendes-óceánon fekvő szigetcsoporton, mint az Egyesült Államok szárazföldi területein. Az évtized elején, az ingatlanszektor felfutása idején befektetők egész sorát csábította a nyaralóhelyre a gyors nyereség reménye. Több száz hotel cserélt gazdát, szobák és lakosztályok ezreit újították fel és tömegével nőttek ki új szállodák - főként hitelből.
Az Egyesült Államok és Japán között félúton fekvő szigetcsoporton egészen a válság elmélyüléséig jól mentek a dolgok, az év eleje óta azonban egyre kevesebb a turista érkezik. A szobák több mint egyharmada üresen áll, pedig 2005-ben még átlagosan 80 százalékos volt a kihasználtság. Az árak közben zuhannak: a válság tavaly őszi elmélyülését megelőzően éjszakánként átlagosan 200 dollárba került egy szállodai szoba, most 150 dollár alatt van az ár, de a 25 százalékos csökkenés sem pörgette fel a forgalmat.
A nagy adósságteher, az elmaradó vendégek és a szobaárak visszaesése miatt a hoteltulajdonosok egyre nagyobb része nem tudja kitermelni a havi törlesztőrészletet. Tavaly szeptemberben 594 jelzáloghitel dőlt be, idén szeptemberben viszont már 969. A válság a legnagyobb neveket sem kíméli: áprilisban a Kapula Bay egyik ékköve, a Ritz-Carlton tulajdonosa sem tudott törleszteni, és a hotel a Barclays Bankhoz került.
A recesszió következtében korábban szinte ismeretlen problémákkal küzd Hawaii. Ilyen a munkanélküliség, amely a 2008 elején mért 2 százalékról idén nyárra felszökött 7,5 százalékra. Az állam hazai össztermékét adó idegenforgalom visszaesése miatt az adóbevételek is csökkennek, a szeptemberrel véget ért negyedévben 10 százalékkal kevesebb folyt be az egy évvel korábbinál.
A válság miatt a földrajzi fekvés sem előny, hanem hátrány, hiszen a recesszió dacára mégis nyaralni induló amerikaiak többsége közeli célpontot választ, Mexikóba vagy a karibi térségbe utazik a messzi Hawaii helyett, az amerikai szárazföld és Honolulu közötti járatokat üzemeltető társaságok számára pedig a jegyárak csökkentése a nagy távolság miatt önmagában is veszteséget okozna, ezért inkább ritkítják a járatokat.
Két helyi légitársaság, az Aloha Airlines és az ATA már meg is szűnt, és a kizárólag belföldi útvonalakon közlekedő cégek is szenvednek - írja a Die Presse című osztrák lap.