A "plusz egyedik" légi utas

Csütörtöktől 250-600 eurós kártérítés jár az unióban azoknak a légi utasoknak, akik a légitársaság hibájából nem jutnak el úti céljukhoz a lefoglalt járaton és időben.

A fapadosok magyarországi utasszáma jelentősen nőtt

A Wizz Air diszkont légitársaság tavaly összesen 1,89 millió utast szállított és közülük 600 ezer volt a magyarországi járatokon utazók száma.

Apró betűk, pluszköltségek

Mennyibe kerül valójában a pár ezer forintos akciós repülőjegy? Mire kell odafigyelni a jegyvásárlásnál, ha fapados légitársasággal utazunk? A fapados repülések blogjának szakértője segít.

Óvatosan a fapadosok hirdetéseivel!

Könnyen „átverik” az embert a fapados társaságok által hirdetett és közölt árak.

Ultra last minute utazhatunk Ferihegyről

A Nyugat-Európában több helyen már sikeresen üzemelő modell lényege, hogy a megmaradt utakat jelentős kedvezménnyel veheti igénybe az utas, ha mondjuk napfényes desztinációra vágyik és mindegy neki, hogy Egyiptomban vagy Görögországban köt ki.

 

Az olcsó légitársaságok titka

Sem az általa használt repülőtér, sem az alapján nem mondható el egy légitársaságról, hogy „fapados”, hogy ingyen viszi a csomagot, vagy sem.

A kifejezés soha nem jellemezte pontosan az olcsó légitársaságok működési elvét, ráadásul a „műfajok” keveredése miatt félrevezető.

A „fapados” olyan légitársaság, amely működése minden egyes területén az alacsony költségeket tartja szem előtt, ezért nevezik a „low-cost” légitársaságoknak, egyszerre utalva az alacsony költségekre és az esetenként olcsó jegyárakra. Az alacsony költségeket azonban már nem ugyanúgy érik el az egyes cégek. Néhány például fizet a nagy foglalási rendszereknek, hogy járatai abban is foglalhatók legyenek, mások csak internetes értékesítést nyújtanak. Van olyan fapados (Air Berlin), amelyen adnak enni és inni, s Budapestre is jár olyan légitársaság, amely nem az egyes „fapados” terminált használja, ilyen például a spanyol Vueling. Ez utóbbi azért is érdekes, mert az Iberia hagyományos társaság Budapest–Barcelona járatára jegyet véve ez a lowcost társaság fuvarozza az utast.

A fapadosok azért járnak új repülőgépekkel, mert azok garanciális időtartama alatt olcsóbb a karbantartás, s e szempont miatt általában csak egyféle repülőt használnak. Semmilyen extraszolgáltatásért nem fizetnek egy repülőtéren, többnyire ezért nem nyújtanak ülőhelykiosztást. A repülők folyamatosan a levegőben vannak és árbevételt termelnek, soha nem éjszakáznak idegen repülőtéren.

A költségek miatt nincs ételosztás sem: a büfé üzemeltethető a minimális utaskísérő-létszámmal, s bevételt is termel. Egyes olcsó légitársaságok egészen odáig mennek, hogy mindent kifizettetnek az ügyféllel, ami nekik költség: az utasfelvételt, a foglalást, a hitelkártyás fizetést és a poggyász szállítását is. Utóbbi terén viszont újra keveredés van a műfajok között: Amerikában a belföldi járatokon már minden feladott poggyászért fizetnek az utasok, függetlenül attól, hogy fapadossal repülnek-e vagy sem. Igaz, ott a belföldi közlekedés teljesen fapados elveken működik. Tehát, hogy mi a fapados? Nem más, mint egy üzleti modell.

Az irodaválasztás négy pillére

Kereken 1100 turisztikai vállalkozás tülekedik értünk a hazai piacon, nagyjából ennyi közül választhatjuk ki azt, amelyikkel utazni fogunk.

1. Bizalmunk elemi feltétele, hogy legyen a vállalkozásnak működési engedélye a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivataltól. Ezt az okmányt az irodák rendszerint kifüggesztik a falra, az engedélyük számát kiadványaikon feltüntetik. Az engedély nélküliekkel – elég sokan vannak! – veszélyes üzletelni. (Nem véletlenül emelték fel szavukat a szakmabeliek. Az engedély nélkül működő utazási vállalkozók nemcsak nekik konkurencia, de az utasok kö rében a szakma hitelét is veszélyeztetik. Nem is olyan régen írt a sajtó például egy budapesti férfiról, aki éveken át csapolta meg az utasok zsebét, s sokan a repülőtéren vették észre, hogy utazásukból nem lesz semmi. Pedig ennek a „vállalkozónak” még belvárosi irodája is volt.)

2. Az irodaválasztás kövekező szempontja ne az alacsony ár legyen! Ellenkezőleg: az irreálisan olcsó ajánlat erősen kérdésessé teszi a cég megbízhatóságát. Lehet, hogy a „bomba árak” valóban robbannak: a végén kiderül, hogy a reklámár hátterében eladósodott vállalkozás áll, amely csak a pénzünkhöz akart hozzájutni. A last minute akciók szintén rejthetnek hasonló szándékot, főleg ha olyankor hirdetik, amikor még sok idő, 4-5 hét van hátra az indulásig.

3. Minél nagyobb és minél régebbi a vállalkozás, annál több az esélye annak, hogy megbízható, patinás utazásszervezővel állunk szemben. Az ilyenek vigyáznak a hírnevükre és rendszerint anyagilag is stabilabbak, mint a kezdők.

4. Aki már tudja, hova akar utazni, fordulhat specialistához. Olyan vállalkozáshoz, amely a világnak arra a régiójára vagy országára szakosodott, ahova készülünk. Az ilyen túraszervezőknek több ismeretük van a helyről és a helybeli turisztikai szolgáltatókról, az utóbbiaktól esetleg jobb kondí ciókat is kapnak. (G.Zs)

Ferihegy 1
Ferihegy 1
Top cikkek