Utasjogok az EU-ban: ha tudtam volna...

Az EU-ban az utasok harmada van csak tisztában azzal, milyen jogok illetik meg.

Katari csodamúzeum sztárépítésztől

Katar ma már hivatalosan is a világ leggazdagabb országa az egy főre jutó nemzeti jövedelem tekintetében.

Élethalálharcban a légitársaságok

Ágazati elemzők szerint a SkyEurope csődje csak a jéghegy csúcsa: a válság teljesen átrendezi a légi piacot, évekbe telhet, mire magához tér az ágazat.

Antall József – Brüsszel

Az első szabadon választott miniszterelnök, Antall József nevét kapta az Európai Parlament brüsszeli székháza új épületének egyik szárnya. Sorozat: magyar emlékek a világban.

A Ryanair és a SkyEurope is trükközött a jegyáraival

Az időközben becsődölt SkyEurope, illetve a Ryanair hirdetéseiben elhallgatta, hogy az utazónak milyen egyéb költséget kell fizetni a jegyáron felül.

 

Apró betűk, pluszköltségek

Mennyibe kerül valójában a pár ezer forintos akciós repülőjegy? Mire kell odafigyelni a jegyvásárlásnál, ha fapados légitársasággal utazunk? A fapados repülések blogjának szakértője segít.

„Ha igazán olcsón szeretnénk diszkont légitársasággal utazni, akkor nem időponthoz keresünk jegyet, hanem egy-egy akcióhoz igazítjuk az utazásunkat" - mondja Baranyi István, a fapados utazásokkal foglalkozó Lokoszt-blog egyik írója. A blog 4-5 állandó szerzője akár havonta több alkalommal is fapadosra ül, hogy tesztelje a „low cost" légitársaságokat. Tapasztalataikat és hasznos tanácsaikat a blogon osztják meg az olvasókkal.

Tavaly november óta a fapados légitársaságok már nem reklámozhatnak „egyeurós" vagy „egyforintos" utakat, az európai uniós szabályok értelmében ugyanis kötelező feltüntetni az adókat és illetékeket tartalmazó végösszeget a reklámokon is.

Így sem ritka a rendkívül kedvező árú pár ezer forintos repülőjegy, amely számos költséget még mindig nem tartalmaz, így a végső összeg jóval drágább lehet a meghirdetett árnál. Pár dologra kell csak odafigyelni - a légitársaságok honlapján a foglalás általában egyszerű és könnyen áttekinthető, főként ha tudjuk, melyek a kritikus pontok.

Fontos tudni, hogy a repülőjegy ára magában foglalja a repülőjegyet és az illetékeket is, a csomag díját azonban nem. Foglalásunk mellé ma már nem jár alapértelmezettként egy feladható csomag, így a feladott poggyász jócskán megdobja a költségeket: előfordulhat, hogy a csomagdíj több lesz, mint a repülőjegyünk ára.

A Magyarországról induló fapados légitársaságok közül az Easyjet 6800 forintot kér el utasonként egy csomagért (az ár itt automatikusan hozzáadódik a fizetendő összeghez), a Germanwingsnél pedig utasonként 12 euró a csomagdíj. A Ryanairnél utasonként és csomagonként 6000 forintot, a Wizzairnél 5500 forintot fizetünk (oda-vissza útra, összesen).

A csomagokkal kapcsolatban fontos a túlsúly is: ha biztosak vagyunk benne, hogy túllépjük a megengedett súlyhatárt, az interneten foglaljunk túlsúlydíjat is - így sokkal olcsóbb, mint ha a repülőtéren fizetnénk.

A kézipoggyásszal kapcsolatban egyre több korlátozást vezetnek be, ám Baranyi István szerint a megengedett 10 kilogrammos 55*40*20-as kézicsomag akár egy 2-4 napos városlátogatáshoz is bőven elegendő lehet (ekkor természetesen figyelembe kell venni a folyadékokkal kapcsolatos speciális szabályokat!).

A foglalás többlépcsős menete során több szolgáltatást is felkínálnak a társaságok, ilyen egyéb költség lehet a helyfoglalás, a nagyobb lábtérrel rendelkező ülőhely, az elsőbbségi beszállás, a reptéri transzfer, az SMS-visszaigazolás, vagy a biztosítás. Némely légitársaság (például az Easyjet) honlapján a foglalás során alapértelmezettként jelenik meg a biztosítás, így a megfelelő helyen jelezzük, ha ezt nem kívánjuk igénybe venni.

Az internetes foglaláshoz egy e-mail címre és egy dombornyomott hitelkártyára van szükségünk. A Wizzairnél például lehet banki átutalással is fizetni (ez esetben kedvezőbb a foglalási díj), de a fizetésnek minden esetben van valamennyi díja, a foglalási díj körülbelül 1300 Ft/fő/út, amely függ attól is, hogy milyen kártyával fizetünk. Az Air Berlin légitársaság például egy 10 eurós kezelési költséget is rátesz a repülőjegy árára. Érdemes tehát a legutolsó lépésig odafigyelni, mi kerül a jegyár mellé. Mindehhez már csak a bankkártyadíjat kell hozzáadni - így jön ki a fapados utazás tényleges ára.

Ezen felül egyéb járulékos költségekkel is számolnunk kell, így azzal is, hogyan jutunk be a városba a repülőtérről. Mindenképpen nézzünk utána a transzfer áraknak: például a Párizs melletti Beauvais-t 85 km, majdnem 2 órányi buszozás és körülbelül 13 euró választja el a francia fővárostól - így nyugodtan hozzáadhatunk körülbelül 26 eurót a repülőjegy árához. Hasonló a helyzet a Brüsszel melletti Charleroi esetében is, a repülőtér a várostól 46 km távolságra található (a retúr buszjegy ára 20 euró).

Baranyi István mindemellett azt tanácsolja az utazóknak, hogy csak olyankor vágjanak bele egy utazásba, amikor van annyi tartalékuk, amellyel bármilyen probléma (járattörlés, késés, stb.) esetén át lehet vészelni egy-két nap rendkívüli kint tartózkodást, és amelyből esetleg egy újabb, persze drágább, jegyet is meg tudnak vásárolni.

 

Fapados a célkeresztben. Már a hagyományos légitársaságok is kínálnak akciós jegyeket
Fapados a célkeresztben. Már a hagyományos légitársaságok is kínálnak akciós jegyeket
Top cikkek