Zürichi városnézés piknikkosárral

Pezsgővel, sajttal és egyéb helyi finomságokkal teli piknikkosarat ajándékoz a zürichi idegenforgalmi hivatal azoknak a turistáknak, aki május 1.

Rómában legjobb gyalog

Forgalmi káoszra ne csak a Rómába autóval érkezők készüljenek.

Biciklivel Berlinben

Bár Berlin tömegközlekedési hálózata kitűnő, sokkal többet láthatunk a városból, ha biciklire ülünk. Ráadásul az autósok is odafigyelnek ránk.

A sárkányok tánca – Párizsban

A közhiedelemmel ellentétben Párizsnak nincsenek etnikai negyedei (nincsen arab negyede, külvárosa sem), csak egyetlenegy: a XIII. kerület egy részén található kínai negyede.

Varsó: csúcsszintű múzeummal emlékeznek Chopinre

Fryderyk (Frédéric) Chopin születésének 200.

 

Zürich — az autók helyett a sínek városa

Zürich közel 370 ezer lakosával Svájc legnagyobb városa. A vele szervesen összetartozó agglomerációban közel másfél millió ember él, ami azt jelenti, hogy nap mint nap ennyi ember közlekedését kell hatékonyan és kényelmesen megoldani.

A helyszűke, mint a világ minden más nagyvárosában, itt is probléma, viszont Zürichben viszonylag hamar felismerték, hogy a várost a növekvő autóforgalom megfojtaná. Így már évtizedek óta mindent megtesznek az autóforgalom csökkentéséért és a közösségi közlekedés részesedésének növeléséért. Az eredmény magáért beszél: több felmérés szerint is Zürich a világ egyik legélhetőbb nagyvárosa.

Utasok egy zürichi vasútállomáson
Utasok egy zürichi vasútállomáson

Természetesen az emberek nem hagyják önként otthon az autójukat, ha nem kínálnak nekik egy megbízható és kényelmes közösségi közlekedési hálózatot. Ez utóbbi szót, a hálózatot itt szó szerint kell érteni: az autóbuszok, villamosok, hajók és vonatok egységes rendszerben, összehangoltan, közös díjszabással közlekednek. A rendszert a Zürichi Közlekedési Szövetség (ZVV) fogja egybe: a megváltott jegyünk egyaránt érvényes vonatra, buszra vagy akár a hajókra és kötélvasútra is. A régió lakóinak közlekedésében oroszlánrészt vállal az elővárosi gyorsvasút (S-Bahn), mely közvetlen kapcsolatot kínál a környék nagyvárosainak központjaival is. A közvetlen, átmérős vonalaknak köszönhetően pedig a kapcsolatok nemcsak Zürich irányában jók, de a régió városai között is többnyire közvetlen, átszállásmentes az utazás.

A vonatok sűrűn járnak: a 27 S-Bahn-vonalból álló hálózat (mely vonalak nagy része a hagyományos vasútvonalakat használja, nem pedig külön pályán halad) minden állomásán legalább fél óránként megáll egy szerelvény; de a forgalmasabb szakaszokon nem ritka a negyedórás, vagy még sűrűbb követés sem. 2002 decembere óta nemcsak nappal, de éjjel is utazhatunk a kilenc éjszakai S-Bahn-vonalon.

Köszönhetően a jól működő közösségi közlekedési rendszernek, az utasszám évről évre nő, amit a járművek számának és kapacitásának emelésével is követni kell. A zürichi S-Bahn járműparkja is nagy megújulás előtt áll, további 50 négykocsis, emeletes szerelvény fog érkezni a svájci központú Stadler Rail Csoporttól is az elkövetkező években. Az új jármű állóhelyekkel együtt összesen 1694 utas számára biztosít majd kényelmes utazást, amely az első osztályon 112, míg a másodosztályon 414 ülőhelyet jelent. A vonat egyik legfontosabb jellemzője az alacsony padlós beszállási lehetőség és a jó gyorsítóképesség. Ez utóbbira nagy szükség van a sűrűn közlekedő és gyakran megálló járatok esetében. Az új vonatok maximális sebessége eléri a 160 km/órát, míg a tömege a könnyű alumíniumszerkezetnek köszönhe tően csak 296 tonna.

A svájci vasútijárműgyártócsoport Magyarországon sem ismeretlen, a Magyar Államvasutak szintén Stadler-járművekkel kezdte meg a budapesti elővárosi személyszállí tás korszerűsítését. A MÁV és a Stadler még 2006-ban írta alá a 30+30 darab villamos motorvonat szállítására vonatkozó szerződést, ma már szinte az összes FLIRT vonat forgalomban van. A fennmaradó hat vonatot 2010 februárjáig szállítja le a svájci cég. Az új vonatok a Budapest–Győr, a Budapest–Székesfehérvár és a Budapest–Pusztaszabolcs, Budapest–Gödöllő–Hatvan vonalakon teljesítenek szolgálatot, nem kis sikerrel.

A tiszta, színvonalas és pontos utazás lehetősége ugyanis vonzó az utazóközönség számára, az új vonatokkal lefedett területeken ennek következtében érezhetően megnőtt az utazók száma. Az új vonatok kiváló menettulajdonságainak köszönhetően a menetrend is könnyebben tartható, ugyanis a hazai tapasztalatok szerint a FLIRT-ök akár 10 perces késés behozását is könnyedén teljesítik. A pontos indulás és érkezés pedig döntő szempont az utasok számára.

A FLIRT-vonat a gyorsulás mellett fékezési technikájában is jelentős eredményekkel rendelkezik: 120 km/óráról üzemi fékkel fékezve is képes úgy megállni, hogy közben nem használja a légféket, vagyis a felhalmozott mozgási energiát villamos energiává alakítva, szinte teljes egészében visszatermeli azt a felső vezetékbe. Az energiafelhasználás terén ez olyan jelentős megtakarítás, hogy ugyanakkora szállítási teljesítmény létrehozása mellett egy V43-as mozdonnyal továbbított vonathoz képest napi 100 ezer forint megtakarítás érhető el az új vonatoknak köszönhetően. Vészhelyzet esetén azonban még ennél is nagyobb fékerő áll rendelkezésre. Konkrét példán bemutatva ez azt jelenti, hogy ugyanolyan sebességről fékezve más motorvonat még közel 90 km/órával halad akkor, amikor a FLIRT már megállt.

Jó példák tehát már itthon is vannak. A fenntartható gazdasági fejlődés eléréséhez, illetve a közlekedési problémák enyhítéséhez a szakemberek szerint is a kényelmes, színvonalas de mindenekelőtt pontos és kiszámítható közösségi közlekedés megteremtésén keresztül vezet az út, amelynek többek között elengedhetetlen, bár nem elégséges része az elavult és nem költséghatékony járművek lecserélése is. Budapest elővárosaiból napi szinten több százezer ember ingázik a fővárosba, akiknek mindössze 15 százaléka érkezik vasúton. A közösségi közlekedés fejlesztésével ez az arány jelentősen javítható, és miközben a főváros környezeti terhei enyhülnek, a közösségi közlekedést ellátó cégek bevételei is jelentősen emelkednek.

Top cikkek