Jobbra át, balra át

A múlt évtized közepén a bal dominált, az ezredfordulón a jobb, most nagyjából döntetlent mutat az európai politikai paletta.

Csokoládé a kastélyok városában

Potsdam történelmi emlékhelyből divatos várossá lett az egyesült Németországban. A porosz királyok és német császárok palotái turisták sokaságát vonzzák.

Csónakázzon Csipkevárosban!

Hajóban ülve is végignézhetjük a belga csipke városa, Brugge (Bruges) középkori "díszleteit".

Leuven: tudás és sör

Megszámlálhatatlan olyan város, falu, építmény, természeti képződmény van a világon, mely turisták által sűrűn látogatott hely közelében fekszik, ám felkeresését idő vagy a megfelelő tájékozottság hiányában mellőzzük.

Királyok lábnyomában

Újjáépítve, valamikori szépségében várja látogatóit Tournai városa Belgiumban, Brüsszel és Lille között.

 

Középkori Begina-udvarok mai városokban

Szent város a polgári városon belül - így nevezik a Begina-rend máig meglévő épületegyütteseit, amelyek főként hajdani németalföldi városokban, zömmel Belgium, Hollandia és Németország területén találhatók. Építészeti és kulturális értékeik miatt mára szinte minden épségben fennmaradt rendi városrész az UNESCO világörökségéhez tartozik. A nyugat-flandriai Brugge-ben (Bruges) például, ha vonattal érkezünk, alig néhány perces sétával eljuthatunk "Begijnhof Ten Wijngaerde" fallal körbevett udvarára, ráadásul utunk egy szépen gondozott park és szökőkutak mellett vezet el.

A Begina-rendi kolostornegyedekben a nők puritán, mégis kedves sorházakban élnek, általában egyedül, vagy legfeljebb egy lakótársnőjükkel. Kapuikat gyönyörű élővilág-kompozíciók díszítik, amelyek egyenként is igazi műremekek, de így, egymás mellett tucatjával már-már virágkiállításon érzi magát az ember. A park közepén áll a templomuk, naponta többször is tartanak misét: ezek nyitottak, bárki bemehet, de érdemes tiszteletben tartani a nővérek imahelyét, amely a nagyközönség számára elzárt terület.

Megható látvány, ahogyan az idős, hajlott hátú, nehezen járó beginákat ide kísérik társaik, s már-már döbbenetes zenei élmény hallani a falak között tisztán csengő zsoltáréneküket. Brugge-höz hasonlóan Leuvenben sem kell messzire gyalogolnunk a városközponttól, hogy a vöröstéglás falak mögött megbúvó, apró házakra ráleljünk.

A rend tagjai egyfajta átmenetet képviseltek a világiak és a szerzetesek között. Az utóbbiaktól eltérően például nem tettek szegénységi, szüzességi vagy engedelmességi fogadalmat, nem vonultak vissza a világtól. Nem mondtak le a házasság lehetőségéről vagy vagyonukról, és közvetlenül nem voltak a pápának vagy a helyi egyházi hierarchiának alárendelve. A rend menedéket jelentett azoknak a nőknek, akik nem tudtak, vagy nem akartak férjhez menni, ám a XIII-XIV. században elfogadott szokásoknak megfelelően egyedül sem élhettek.

A nemesi származású hölgyek durva kétkezi munkát ugyan nem vállalhattak, de taníthattak fiatal lányokat, ápolhattak betegeket, s így tudtak megélni. Híresek a kézimunkáikról: a belga rendházakban ma is működnek olyan boltok, ahol az itt élők finom csipkéit, szőtteseit meg lehet vásárolni, a kegytárgyak mellett.

Eredetileg huszonhat Begina-udvart javasoltak felvenni a világörökségi listára, köztük például a belga Antwerpen, Mechelen, Gent, Oudenaarde, Brugge és Leuven épületegyüttesét. Végül az erről döntő ICOMOS nemzetközi bizottság tizenhárom városrészt választott ki ezek közül, olyanokat, amelyek leginkább magukon viselik a rend építészeti stílusjegyeit: a szorosan egymás mellé épülő, egyszerű homlokzatú házakat, az általuk körbefogott templommal vagy kápolnával, s az egyszerre bensőséges, mégis kifelé nyitottságot sugárzó terekkel, szőlőlugasokkal, parkokkal.

A Begina-mozgalom a XIII. század első felében terjedt el a magyarországi városokban: Brassóban, Szebenben, Pozsonyban, Veszprémben, Fehérváron, Budán majd később Kassán, Gyöngyösön és Sárospatakon is alakultak begina-házak, melyek rövidesen valamelyik szerzetesrend, többnyire a domonkosok felügyelete alá kerültek.

Begina-közösségből fejlődött apácazárdává a híres nyulak-szigeti kolostor is, ahol a Begina-hagyományok szellemében élte le rövid életét IV. Béla leánya, Margit (1242-1271), a misztika legkiemelkedőbb magyar képviselője. Ezek a Begina-házakból kifejlődő apácakolostorok, s közülük is elsősorban a szent életű királylány otthona, lettek a magyar nyelvű vallásos irodalom igazi bölcsői. (A magyar irodalom története: A középkor vallásos mozgalmai.)

Bruges egy Begina-udvarának kapuja
Top cikkek