Csillagtúra Hippokratész szigetén

- Szerinted akkor most megvettük? - pislogunk egymásra, miközben ülünk a bőrkabátüzlet közepén lévő fotelekben, s szorongatjuk az ihatatlanul forró, a betérőket ezért legalább negyedórára a boltban marasztaló almateát.

Év végi kalandok a Balatonnál

A Balaton ősszel látványként, vagy hajózva pazar élmény, de nem kell lemondani a fürdőzésről sem.

Varázsszőnyegen, vagy inkább metróval?

Isztambul eszményi hely a turistáknak, hiszen azon kívül, hogy lenyűgöző látványosságokban lesz részük, a várost könnyű megközelíteni, és viszonylag egyszerű benne kiigazodni.

Város a fok közelében - Fokváros

Fokváros alighanem bajban lenne, ha nem emelkedne a hátterében a Tábla-hegy.

A Titanic hajógyárában

Észak-Írországról elsőre a legtöbb embernek az IRA és az utcai harcok jutnak eszébe - pedig a helyiek már csak békés megemlékezést tartanak a legvéresebb összecsapás évfordulóján.

 

Nyílt vizek mindenkinek

A jellemzően idősebb és tehetősebb rétegek szórakozása, a tengeri hajókirándulás mára a turizmus húzóágazata lett, és már a magyar középosztály számára sem elérhetetlen álom.

A hajóutak ára az utóbbi években legalább 20 százalékkal csökkent, idén pedig a válság miatt még könnyebb elcsípni egy kedvezményes utat. Hogy mennyi is a kevés? Ha szezonon kívül, azaz tavasszal vagy ősszel utazunk, és legalább három-négy hónappal az indulás előtt lefoglaljuk utunkat, illetve ha elkapunk egy jó last minute akciót, akkor egy hetet akár százezer forint körüli összegből is vízen tölthetünk. Ez persze azt jelenti, hogy belső kabinban utazunk majd, és nem látunk ki a tenger hullámaira, de a szobák berendezésére az olcsóbb kabinokban sem szoktak panaszkodni a vendégek.

Igaz, hogy az ár teljes ellátást takar, de az italok közül csak a reggeli tea, kávé és gyümölcslé az, amiért nem kell fizetnünk, egyébként egy ásványvíz ára is a belvárosi kávézók szintjén mozog. Ezekre a kiadásokra érdemes odafigyelni, mert ezektől szaladhat meg az előre pontosan kiszámolt büdzsé. A szervezett kirándulások sem túl olcsók, 10-20 ezer forint körüli összeget kérnek értük. Akkor érdemes megfontolni a részvételt, ha a hajó viszonylag messze áll meg a kikötőtől, mint például Rómában.

A hajókon egyébként nincs készpénz, egy kártyával fizetünk mindenért, amellyel óhatatlanul nagyvonalúbban bánik az ember. Igaz, hogy a borravalót sem kell számolgatni, azt a rendszer automatikusan levonja a kártyánkról, naponta hat-tíz eurót. A kártya abból a szempontból feltétlenül hasznos, hogy ki- és belépésnél regisztrálja az utast, így ha kicsit hosszúra sikeredne a városnézés, akkor tudják, ki maradt a parton, és felveszik vele a kapcsolatot.

A százezer forint körüli árhoz némi szerencse is kell, de a folyamatos akciók miatt az egyébként két-háromszázezer forint körüli jegyek is elérhetők gyakran féláron is. Az idei szezon egyik újdonsága, hogy az MSC hajótársaságnál a tizennyolc év alatti gyerekek ingyen nyaralhatnak - tudtuk meg Bakó Balázstól, a Chemol Travel hajózási igazgatójától.

A magyarok legszívesebben a Földközi-tengerre mennek hajóval, de az idősebbek körében egyre népszerűbb a Baltikum, illetve a karibi térségben is egyre több jegyet adnak el. Mivel Amerikában a legnagyobb a verseny a cégek között, itt a legalacsonyabbak az árak. Az 500 dolláros út nem ritkaság, csak épp el is kell jutni az Egyesült Államokba. A kikötőig Európában is az utasnak kell megszerveznie az útját. Velencébe könnyű leautózni, a Földközi-tenger nyugati medencéjébe induló utakhoz viszont Dél-Franciaországig vagy Olaszország nyugati partjáig kell eljutni.

- A mi irodánkban is érezhető volt az üzletág fejlődése: az utóbbi négy évben évente harminc százalékkal nőtt az eladott utak száma, de az idei szezont nagyon megfogta a válság, a negyedével biztosan visszaesnek a bevételeink. Tavaly a velencei hajós nászút volt a sláger: ez az ötlet valamiért elterjedt az országban, és mindenki ezt kérte - meséli Szemerei István, a kizárólag hajós turizmussal foglalkozó Maritim utazási iroda vezetője. Hasonlóképpen látja a piac fejlődését a Mahart Tours is, ahol Hegedűs Anasztázia mondta el, hogy az utóbbi évek növekedése egyértelmű, és őket a válság sem érintette még anynyira érzékenyen. Hegedűs Anasztázia szerint az ügyfeleik nem az utazáson spórolnak, vagy csak annyiban, hogy jobban odafigyelnek arra, mit kapnak a pénzükért.

Szemerei István elmesélte, hogy korábban a magyarok még idegenkedtek kicsit ettől az üdülési formától.

- Az uraknak voltak fenntartásaik azzal kapcsolatban, hogy mit fognak kezdeni a hajón egy hétig a párjukkal öszszezárva egy kabinban, de el kell oszlatni a félreértést: a hajó egy úszó, mozgó szálloda, amely csak éjszaka utazik, nappal megáll valamilyen szigeten vagy városban. Amúgy pedig ezek a hajók tele vannak szórakozási lehetőségekkel - teszi hozzá Szemerei.

Európát két nagy cég uralja, a Costa és az MSC, amelyek minden évben egy új hajót bocsátanak vízre. Ezek hatalmas úszó szállodák, 3-4 ezer fős kapacitással. A megnövelt befogadóképesség egyrészt csökkenti a társaságok költségeit, másrészt, mivel több a hely, több a kedvezmény is, ezért is csökkennek az árak. A flottákat folyamatosan selejtezik, a 2000-ből származó hajó már öregnek számít.

A Queen Mary 2, a luxushajók csúcsa éjjeli fényben
A Queen Mary 2, a luxushajók csúcsa éjjeli fényben
Top cikkek