A szállásfotó sem csalhat!
Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, ha a szállás nem olyan, mint amit a prospektusban hirdetett az utazásszervező. Vagyis ilyenkor az iroda másik szállásról köteles gondoskodni, és annak költségeit állnia kell. A szállásnak pontosan meg kell egyeznie azzal a képpel, amelyet a prospektusban közzétettek - nem lehet a fotó csupán illusztráció -, és ha nem teljes az egyezés, akkor arra fel kell hívni az utas figyelmét. A közlemény bennünket arra szólít fel, hogy ne késlekedjünk, kifogásainkat haladéktalanul jelezzük az utazási irodának. Vegyünk vagy vetessünk fel jegyzőkönyvet a történtekről, a szövegét illusztráljuk a helyszínen készült fotókkal és írassuk alá az utastársakkal, úgy adjuk át az utazási iroda képviselőjének.
De mi van akkor, ha a helyettesítő szállást vagy szolgáltatást se fogadjuk el? Ha indokoltan utasítjuk vissza, akkor az iroda - kérésünkre - köteles minket haza, vagy a célország másik helyére szállítani, és a hazaszállítás költségeit viselni - szögezi le a fogyasztói központ közleménye. Hozzáteszi, hogy az utas kérheti a hibás teljesítés következtében felmerült kár megtérítését, amire az iroda csak akkor nem köteles, ha a hibás teljesítés rajta kívül álló okra, vis maiorra vezethető vissza.
Megkérdeztük a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége szóvivőjét, hogy ők is így értelmezik-e a kormányrendeletet. Molnár Judit azt felelte, hogy a közlemény szövege helytálló. Az új szabályozásban valóban újdonság, hogy ha az utas a helyettesítő szállást sem fogadja el, akkor az iroda a saját költségén köteles az illetőt hazaszállítani, amint az is, hogy a prospektusban közölt kép nem lehet csupán illusztráció. Megjegyezte: kivételek természetesen előfordulhatnak, azonban az irodák korrektül tájékoztatják az utasokat, ez áll az érdekükben is, hiszen ellenkező esetben rengeteg panasz zúdulna rájuk, és még az utasok elvesztésének is kitennék magukat.