Panni ötvenen innen és túl

Sokaknak sokáig nem tellett autóra, így Európa-szerte dúlt a robogóláz, melynek csillapításához magyar gyógyszert is kotyvasztottak.

Különleges négyzetkilométer

Séta a Margitszigeten.

Útikönyv helyett zsebképernyő

Térkép a kézben, tekintet az esernyőt magasba tartó idegenvezetőre szegezve - lehet, hogy a modern turistát hamarosan inkább a nyakában lógó GPS-készülékről lehet megismerni.

Megnyílt a Paksi Atomerőmű új látogatóközpontja

Az új központban nemcsak az atomerőmű teljesítményét követhetik nyomon a vendégek, de internetes kapcsolat segítségével az ország áramellátásának pillanatnyi helyzetét is megismerhetik, élő képet láthatnak a vezénylőteremből, vagy kipróbálhatják egy kerékpár segítségével, hogy mennyi áram termelésére képesek.

Rejtett kincsek hétvégéje

Szeptember harmadik hétvégéjén ismét megnyitja kapuit számos olyan épület és intézmény, amelyet máskor nem láthat a nagyközönség. Megnyílik többek között Kőbányán az egykori bánya, de leereszkedhetünk az Ybl Miklós tér alatti ciszternákba is.

 

Veterán motorok kiállítása nyílik Nyíregyházán

A nyíregyházi Jósa András Múzeum tárlatának legrégebbi darabja egy 1948-ból származó Csepel motorkerékpár lesz, de az igazi szenzációt egy Cross Pannónia jelenti majd, amelyből egyetlen ismert darab van a világon.

Az egykori magyar motorkerékpár-ipar remekeit mutatják be a Múltidéző veterán motorok elnevezésű nyíregyházi kiállításon a Jósa András Múzeumban. A tárlat legrégebbi darabja egy 1948-ból származó Csepel motorkerékpár lesz, de az igazi szenzációt egy Cross Pannónia jelenti majd, amelyből egyetlen ismert darab van a világon.

A cross motorból annak idején - állítólag - mindössze hat darabot gyártottak, azok közül egy ma is üzemképes darab a híres nyíregyházi magángyűjtő, a 69 éves Mikula László tulajdonában van.

Cservenák László tájékoztatása szerint a Jósa András Múzeumban mintegy 20 régi magyar motorkerékpárt állítanak ki. Látható lesz egy korabeli motorszerelő műhely is, berendezéseivel és szerszámaival együtt.

A motorokat magángyűjtők, valamint a bodrogkeresztúri Magyar Motorok Múzeum bocsátja rendelkezésre. Az október 31-ig látható tárlat a nyíregyházi Vidor Fesztivál idején - augusztus 28. és szeptember 5. között - esténként 23.00 óráig lesz nyitva. Szombatonként a motorokkal kapcsolatos kérdésekből vetélkedőket rendeznek, számítógépes játékokkal is várják az érdeklődőket, sőt a vállalkozó kedvűek régi oldalkocsis motorkerékpáron mehetnek rövid városnézésre a múzeum elől.

A nyíregyházi magángyűjtő, Mikula László portáján egyébként mintegy 100 motorkerékpár típus 200 változata található, főként a magyar motorkerékpár-ipar gyártmányaiból. A Cross Pannónia mellett - amelyet egy angol gyűjtő tetemes összegért próbált sikertelenül megvásárolni a közelmúltban - a legbecsesebb darab egy 1933-ban gyártott Csepel Turán, amely még síkcsapágyas szerkezettel és börtönszelencésen készült. A gyűjtemény félve őrzött darabja egy 1935-ös Jawa és egy 1949-es Cetka is.

A gyűjtő az 1975-ben megszűntetett magyar motorkerékpár-gyártás régi darabjai közül rendelkezik 100-as, 125-ös és 250-es Csepellel, Danuviával, T5-ös, P10-es és P20 Pannóniával, s az 1950 évektől készített robogók több típusával. A régi motorokat tárolók, fészerek mélyéről kerülnek elő, s Mikula László alapos nagyjavítással igyekszik működőképesség varázsolni őket. Eddig több, mint ötven matuzsálemet tett már üzemképessé.

 

 

Mohácsi Endre muzeológus egy 1969-ben gyártott Jawa 559 típusú 250 köbcentiméteres veterán motorkerékpárt tisztogat
Nyíregyháza, 2009. augusztus 25. Mohácsi Endre muzeológus egy 1969-ben gyártott Jawa 559 típusú 250 köbcentiméteres veterán motorkerékpárt tisztogat a nyíregyházi a Jósa András Múzeum Múltidéző veterán motorok című kiállításának rendezése során 2009. augusztus 25-én. A tárlatot 2009. augusztus 26-tól október 31-ig tekinthetnek meg a látogatók. MTI Fotó: Balázs Attila
Top cikkek