Varázslatos vonatút

Lóüzemű görpálya néven állt szolgálatba 1888-ban Magyarország legrégebbi, ma is közlekedő keskeny nyomtávú vasútja. A lovak vontatta rönkszállító vasút első szakasza 1888-ban készült el Károlyi László gróf megrendelésére: az első hét kilométeres táv a pálházi fűrészmalom és a kőkapui vadászkastély között húzódik. Ma Pálháza és Rostalló között lehet utazni a helyiek által Bimbónak nevezett kisvasúton, amelyet az Állami Erdőgazdaság 1947-ben vett kezelésbe.

A vadászkastély alatti alagútban Bimbó
A vadászkastély alatti alagútban Bimbó

Turistákat 1958 óta szállítanak előbb gőzmozdonyok, majd dízelmozdony vontatta szerelvények ott. 1980-ban az erdei vasúton üzemszünetet rendeltek el. A Pálházi Állami Erdei Vasutat ma az Északerdő Zrt.-hez tartozó Hegyközi Erdészeti Igazgatóság üzemelteti. A 9,3 kilométeres pálya a Kemence-patak völgyében, a Zempléni Tájvédelmi Körzet legszebb részein fut. A pálházi induló állomásnál található információs pontban nemcsak a kisváros, hanem a térség látnivalóiról, programjairól is tájékozódhatunk. A kisvonat nem egészen egyórás menetideje alatt két helyen időzik hosszabban: az ipartelepnél, ahol az erdészeti-vadászati kiállítás tekinthető meg a megálló melletti épületben, valamint a kőkapui vadászkastélynál. A napi három vonatpár áprilistól októberig közlekedik, de igény szerint különvonat is rendelhető.

A Kőkapu megállóhoz közeledve érdemes nagyon figyelni, ugyanis a kisvasút a sziklába vájt alagúton, a vadászkastély alatt halad át.

I!

Cím: 3994 Pálháza 
Menetjegyárak: felnőtt: 450 Ft, diák/nyugdíjas: 350 Ft 
Honlap: www.eszakerdo.hu

A cikk a Népszabadság TOP Titkok 2015 c., 100 különleges belföldi úti célt bemutató kiadványában jelent meg. A magazin  megvásárolható digitális formában a Dimag vagy Lapcentrum oldalakon vagy keresd az újságárusoknál!

Top cikkek
NOLBLOG