Megvárják a késésben lévő utasokat a New York-i vonatok
New Yorkból mindig egy perc késéssel indulnak a vonatok, hogy az utolsó pillanatban érkezők még elérhessék a járatokat. A New York-i vonatok menetrendjének titkáról a The New York Times írt.
Az egy perc késés minden vonatra, vagyis körülbelül napi 900 járatra érvényes: a 8.14-es vonat valójában 8.15-kor, a 12.48-as 12.49-kor indul el, és így tovább. Az előbbi a hivatalosan meghirdetett menetrend, az utóbbi pedig a valódi menetrend, amelyet csak a kalauzok használnak.
Így működik ez évtizedek óta, a vonatok mindig egy perces késéssel hagyják el a New York-i pályaudvarokat. A vasúti hatóság ezzel kedvez azoknak, akik a tömeg vagy egyéb okok miatt éppen lemaradnának a hivatalos indulási időpontról. A rövid kivárás azonban nem azt jelenti, hogy az egyébként másodpercre pontosan közlekedő vonatok mindenhová egy perc késéssel érkeznek, a járművek ugyanis az indulás után ledolgozzák a késedelmet.
A közlekedési hatóság szóvivője elmondta: azért nem nyilvános, hogy a vonatok mindig várnak egy percet induláskor, mert ha ezt az utasok tudnák, akkor sokkal ráérősebbek volnának, nem sietnének annyira elérni a vonatokat.
A titkos ajándékperc a New York-i vonatok sajátossága, hasonló kettős menetrend nem létezik sem Chicagóban, sem Los Angelesben, sem Philadelphiában vagy San Franciscóban.
A lap szerint a New York-i utasok sem vehetnek mérget az extrapercre, a kalauzokat ugyanis kötelezik, hogy az érvényes menetrend szerint indítsák el a járműveket, ha a peron üres, és senkit nem látnak szaladni a kocsikhoz.
A The New York Times nem hivatalos ellenőrzése szerint a vonatok átlagban 58 másodperc késéssel indulnak. Ezt azonban hivatalosan nem ismeri el a közlekedési hatóság, a központi információs pultok ügyeletesei szerint nincs késés, és a tájékoztató táblákon akkor is az szerepel, hogy a vonat például 7.14-kor elindult, ha az egy percig még a pályaudvaron tartózkodik.
Az egyperces várakozás eredete az úgynevezett kapuidőhöz kötődik. New York központi pályaudvarán, a Grand Centralon a vonatok indulásakor régen peronzáró kapuk működtek, és a vonatok megvárták, amíg a hivatalos indulási időpontokban záródó kapuk után az utasok feljutottak a kocsikra. A Grand Central egyperces várakozási hagyományát később New York többi pályaudvarán is átvették.