Tandoori csirke hiperrakétával

Cifra hintó közeleg. Mintha a biciklisek, szent tehenek, kóbor majmok, kutyák, koldusok, bámészkodók tengerének hullámain imbolyogna. A magas bakon, amelynek trónszerű részét színes világító lámpafüzérekkel körítik és művirágok díszítik, ül a fiatal pár.

Cfát, a kabbala fővárosa

Cfát Izrael egyik legérdekesebb, leggazdagabb történelmi múlttal rendelkező városa.

48 óra Prágában

Bármilyen járművel vagy irányból is érkezünk Prágába, a városnézést érdemes azzal kezdeni, hogy elmetrózunk a Mustek megállóig.

Zsidó-katolikus kenyértörés

Az izraeli Nagyrabbinátus megszakította kapcsolatait a Vatikánnal, miután XVI. Benedek pápa rehabilitált egy korábban kiközösített főpapot, aki állítja, nem volt Holokauszt, nem voltak gázkamrák.

Ránduljunk ki Sopronba

Akár télen, akár nyáron keresünk utazási célpontot, akár semmittevésre, akár aktív időtöltésre vágyunk, Sopronnal jól választunk.

 

Óvárosi séta süket mobillal

A Jeruzsálemet járó turistát elkápráztatja az Óváros ókori-középkori csodája, de a történelem kőrengetegéből kisétálva általában örömmel üdvözli a XX-XXI. század vívmányait. Megkönnyebbül, hogy a Jaffa- vagy a Damaszkusz-kapun túl ismét működik a mobiltelefonja, a többméteres falak már nem árnyékolják le a térerőt. Nyugat-Jeruzsálem modernebb világában is bőven akad látnivaló. Ha szerényebben is, de ott is megjelennek a történelmi távlatok.

A könnyű átmenet és a történeti folyamatosság végett induljunk a Jaffa kapun kisétálva a Yemin Moshe-negyedből. Ez volt az első lakónegyed a középkori városfalakon kívül. A benti zsúfoltság és a nyomorúságos életkörülmények enyhítésére egy angol-zsidó milliomos, Moshe Montefiori emeltette a XIX. század közepén. Gyakorlatias szellem lévén, munkát is akart adni az odaköltöző szegény zsidóknak, s egy szélmalmot húzott föl a házak mellé afféle zöldmezős ipartelepítés gyanánt. A malom szakértő kezek híján soha nem működött, sőt az Európában gyűjtött adományokból éldegélő zsidó családok sem merészkedtek ki a biztonságot adó falak közül egészen az 1866-os kolerajárványig. Akkor megtört a jég, s benépesültek a szoba-konyhás otthonok. Az 1948-as függetlenségi háború idején határvidék lett a negyed, veszélyes lett ott lakni, hiszen kőhajításnyira, az Óváros falainál már Jordánia kezdődött, ahonnan olykor mesterlövészek célozták a szomszédos részeket. Úgyhogy az arab országokból frissen kitoloncolt szefárd zsidóké lett a város legfestőibb negyede egészen az 1967-es hatnapos háborúig. Ekkor ismét az újraegyesített Jeruzsálem közepe lett a Yemin Moshe, s a városvezetés "méltóbb" lakókat szánt az értékes telkekre, a történelmi negyedbe. Az ottélő keletiek, hogy ne rontsák tovább a városképet, a külső negyedekben fürdőszobás otthonokat kaptak az új lakótelepeken, helyükre a gyönyörűen felújított házakba pedig gazdag amerikaiak, művészek és más "méltó" személyek kerültek. A malom mellett ma is megcsodálhatjuk egy üvegfal mögött Moshe Montefiori hintóját, amivel Palesztina földjét járta egykoron.

Továbbhaladva a Jabotinsky utcán, hamarosan a Talbiah-negyedhez, a gazdag keresztény palesztinok egykori lakónegyedéhez, egy hatalmas, kerek térre érünk, ahol egy különösen pompázatos, mégsem hivalkodó, hatalmas, háromszintes art deco ház, a Salameh-villa dicséri építtetőjének jó ízlését. Könnyű felismerni a belga zászlóról a jeruzsálemi konzul házát, a város egyik legszebb épületét. Marcel Favier francia tervező 1930-ban építette a villát egy gazdag palesztin kereskedőnek, Constantin Salamehnek, aki az 1948-as háborúban Libanonba menekült, de még előtte bérbe adta házát a belgáknak. Belgium fizette is egészen a hetvenes évekig a lakbért, az épület sorsa azonban 1983 óta igen ellentmondásos. Izraeli források szerint ekkor a család eladta a zsidó államnak az épületet az elhagyott javakról szóló törvényeknek megfelelően, de az üzlet létét a belgák tagadják, s továbbra is a Salameh családnak fizetnek. Az izraeli kormány viszont továbbadta a házat egy gazdag izraeli kereskedőnek, a főként Londonban élő David Sofernek. Sofer jelenleg 7 évre viszszamenőleg lakbért követel a belgáktól, akik nem ismerik el az izraeli tulajdonlás jogosságát, és nem fizetnek. Mára diplomáciai botránnyá dagadt az ügy, Sofer beperelte a konzulátust, nemzetközi jogászok hada foglalkozik a "Salameh-villa" kérdésével.

A térről lefordulva, az elegáns Balfour utcán végigsétálva a 19-es számot külön érdemes megtekinteni. Harmat (Simson) Zoltán, Jeruzsálem egykor neves építésze tervezte, s benne lakott Zalman Shazar, még mielőtt Izrael harmadik államfőjeként átköltözött volna onnan egy sarokra a köztársasági elnöki rezidenciába. Az utca végén található a miniszterelnöki lakhely, egy szép ívű Bauhaus-épület, de nem sokat lát belőle a turista, mióta egyik egykori és várhatóan egyben jövendő lakója, Benjamin Netanjahu állítólag a biztonságiak javaslatára magas kőfalakkal hatalmas erődítményrendszerré változtatta. Netanjahu Amerikában a neves MIT egyetemen építészetet és üzleti tanulmányokat hallgatott, de miután szakmájában nem dolgozott, a rossz nyelvek szerint rendszeresen saját lakóhelyein éli ki megalomán építkező hajlamait. A miniszterelnöki rezidenciát egykoron Richard Kaufmann tervezte a gazdag egyiptomi Aghion családnak, akik 1939-40-ben kiadták az épületet a száműzött jugoszláv Péter királynak.

A kormányfői palotával szemben, rögvest a Gáza utcán a város egyik legszebb, főként Németországból a 30-as években idemenekült zsidóknak, a "jekéknek" otthont adó negyedében vagyunk. A kerület földjét 1922-ben vette meg egy zsidó letelepítéssel foglalkozó szervezet az ortodox patriarchátustól, s a következő évtizedekben fokozatosan Bauhaus-villák vagy néhány lakásos társasházak népesítették be az addigi kopár földeket. Errefelé sétálva igazán otthon érezhetjük magunkat: bizonyos részei kifejezetten Rózsadomb-érzést sugallnak. Hála a jekék életmódjának, majd az örökükbe lépő lakást bérlő diákoknak, errefelé számos, viszonylag turistamentes kávéházban pihenhetünk meg sétánk végeztével, békésen, távol a kiabáló amerikaiak és fényképező japánok hadától élvezhetjük az otthon megszokott kényelmet és étkezési kultúrát.

Jeruzsálemben a legváltozatosabb árakon lehet megszállni: nyáron az Óvárosban 4 dollárért lehet hálózsákban aludni a szállodatetőn, s reggel lezuhanyozni, de 50 dollárért már olcsóbb szállodákban viszonylag tiszta szobát lehet szerezni. A nemzetközi szállodaláncok szinte mind fenntartanak lerakatokat a városban, ahol naponta és fejenként 100-300 dollárt kérnek el. Az Egged buszain jelenleg 5,9 sékel egy utazás ára, négy személynek a városon belül általában megéri taxiba szállni a busz helyett, de szeretik átverni a turistákat, tehát ragaszkodni kell a taxióra beindításához... A váltásnál kb. 4 sékelt ér egy dollár, tehát 1 sékel kb. 60 forint. A múzeumi belépők ára 20 és 30 sékel között van, a különböző kávéházláncolatokban egy kellemes kávézás péksüteménnyel kb. 20-25 sékelt kóstál egy személyre.

Montefiore jeruzsálemi szélmalma sohasem őrölt
Montefiore jeruzsálemi szélmalma sohasem őrölt
Top cikkek