Hazatért az akszumi obeliszk

Visszakerült eredeti helyére a híres akszumi obeliszk, amelyet 1937-ben azt követően szállítottak el a megszállók Olaszországba, hogy Mussolini csapatai elfoglalták Etiópiát.

Titániumövet kap a torony

Titániumöv segíthet a velencei Szent Márk tér világhírű harangtornyán.

Átszállás Milánóban

Azt olvastam valahol, a turizmus részesedése Milánó gazdasági életében egyre inkább csökken.

A szatmári békéről itt tárgyalt a fejedelem

Rákóczi fejedelem emlékét őrzi a vajai várkastély.

Egy cseppnyi Toscana Tolnában

A Mezőföld déli sarkában lévő Ozorán egy Magyarországon különlegesnek számító kora reneszánsz kori palota áll, amelyet egy fényes karriert befutó, Itáliából érkezett ember, Ozorai Pipo építtetett.

 

Leonardo portréja az arezzói dómban

Leonardo da Vinci élénk színekben pompázó portréját fedezte fel egy olasz kutató az arezzói dóm ólomüvegablakán. Alezzandro Vezzosi, a Museo Ideale igazgatója kutatásairól Leonardo portréi című új könyvében számol be. A múzeum egyébként a toszkánai Vinciben, Leonardo da Vinci szülővárosában látható, ahol a reneszánsz művész 1452-ben látta meg a napvilágot - olvasható a Discovery News hírei között (http://discovery.com) Az ominózus portré egy szeretetreméltó szakállas idős urat ábrázol vörös kalapban.

A figura egyike az alakoknak, "akik" a katedrális jobb falának színes üvegablakain megelevenedő bibliai történet, Lázár feltámasztásában láthatók.

A szépséges üvegablakok a korabeli neves francia üvegablakfestő, Guillaume de Pierre di Marcillat (1475-1529) keze munkáját dicséri. Alezzandro Vezzosi szerint az ólomüveg-ábrázolás 1520 körül készülhetett, vagyis egy évvel azután, hogy Leonardo a franciaországi Amboise-ban elhunyt. Guillaume de Pierre di Marcillat Itáliában Donato Bramante építésszel és Raffaellóval együtt dolgozott. Legismertebb tanítványa Giorgio Vasari festő, építész és művészettörténész volt. Senki sem tudja, hogy valójában hogyan is nézett ki Leonardo da Vinci, ugyanis nincs egyetlen hiteles portréja sem. Alezzandro Vezzosi szerint Leonardo esetében ötféle portré ismert, ám vannak hasonló elemeik, így a szakáll.

"Leonardót tanulmányozva mindent hipotézisként kel felfogni" - írta a könyv előszavában Carlo Pedretti, a Kaliforniai Egyetem Leonardo Kutatóközpontjának igazgatója. Az egyetlen hiteles ábrázolás egy önarckép, pontosabban vázlat, egy rejtélyes kalapos alak sziluettje, amelyet a művész 40 éves korában vetett papírra.

A történeti források, beleértve Giorgio Vasarit Leonardót rendkívüli szépségű férfiként írják le, ám az évek múlása nyomot hagyott a valamikor jóképű firenzei géniusz arcán. Különböző források szerint hatvanévesen Leonardo da Vinci lényegesen idősebbnek tűnt koránál, s több portrén a balkezes művész jobb keze élettelenül lóg, ami arra utal, hogy élete utolsó éveiben a reneszánsz nagy mesterét szélütés érte.

"Guillaume de Pierre di Marcillat üvegfestő által készített arckép a kalapos, szakállas idős urat ábrázoló portrék kategóriájába tartozik" - vélekedett Alezzandro Vezossi. (MTI)

Top cikkek