Kockaház, presszó, kuglipálya

A látogató lekászálódik a farmotoros Ikarusról, és csodálkozva néz körül.

Síppal, dobbal, no meg lyukszalaggal

Sípot, dobot, hegedűt, zongorát nem mindenki tud érdemben megszólaltatni.

Palóc falu és Európa leghosszabb múzeumvasútja épül Szentendrén

A szentendrei skanzenben megkezdődött Európa leghosszabb, 2,1 kilométeres múzeumi vasúti sínpályájának lefektetése; a munkálatok az április 7-i szezonnyitásra fejeződnek be, a látogatók a terepet motorvonaton is bejárhatjá.

Skanzen a múzeumkertben

Harley Davidson-motorosok éppúgy megfordultak már az ország elsőként fennmaradt skanzenjében, mint pityókás állapotban lévő húsvéti locsolkodók, komoly tudósok vagy a Tájak-Korok-Múzeumok zarándokútjait járók.

Szentek mesélnek a múltról

Ki nem látott még családi ház oromfalába süllyesztett szobrocskát, közút menti keresztet, szőlőhegyi, faluszéli talapzaton mintegy őrködő férfialakot? De vajon hányan tudják, hogy mindezek miért is vannak ott, és éppen ott? Az adott család tagjain, az adott környék lakóin kívül csak kevesen.

 

Szentendrei skanzen - tavaszra már jár a kisvasút

Az áprilisi szezonnyitásra elkészül a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum új bejárata, a műemléki védettséget élvező mezőhegyesi vasútállomás mása, és tavasztól utazhatnak a látogatók a skanzenvasúton is - mondta el Cseri Miklós, a létesítmény főigazgatója kedden az MTI-nek. A skanzen november 10-én bezárt, és legközelebb 2009. március 15-én nyit ki.

Beszámolt arról, hogy a XIX. század végének hangulatát idéző állomásépület felépítése része a tavaly megkezdett, múzeumgyarapító programnak. Ebben négy ütemben gazdagodik a skanzen. Közülük a leglátványosabb az összesen 1400 négyzetméteres hajdani vasútállomás az eredeti pénztárral, váróteremmel, információs irodával és csomagmegőrzővel. A látogatók a jegyváltás után innen indulhatnak a meglévő 7 és az alakuló 8. tájegység több mint 200 épületegyüttesének felfedezésére - tette hozzá.

Szintén tavaszra készül el a skanzenvasút. A tájegységek között kanyargó, 2,4 kilométer hosszú pályán egy 1927-ben üzembe állított, magyar szabadalom alapján készült Ganz-Jendrassik motorvonat zakatol majd. Az aprólékos munkával restaurált, zöld-fekete színű vonat egyszerre 100 utast szállíthat. A vonat egyébként annak idején a Szentes-Aradcsanád szárnyvonalon közlekedett.

A főigazgató beszámolt arról is, hogy javában tartanak az észak-magyarországi falu felépítésének előkészületei. Ez a beruházás az Ipolytól a Bodrogig terjedő régió 27 településének 45 épületét foglalja magába. A múzeum munkatársai által kiszemelt régi házakat, melléképületeket darabokra szedik, elszállítják, a skanzenben pedig újra összerakják. A berendezés is eredeti: hozzávetőleg hatezer, a hajdani portákon használt tárgyat, köztük edényeket, szerszámokat gyűjtöttek össze.

Jelenleg az 1800-as évek végén épült, a skanzent gyarapító karancskeszi parasztház berendezésének makettjét állítják össze a szakemberek a fedett látványtárban. A palóc bútorokat úgy válogatják össze, hogy a majdani kiállítási helyen az eredeti falak között az eredetinek megfelelő egykori háló- és lakószobát, konyhát ismerhessen meg a közönség. Ugyancsak jövőre adják át a nyitott muzeológiai műhelyt, ahol a régészek, muzeológusok munkáját ismerhetik meg az érdeklődők, és elméleti képzésben is részesülhetnek. Az ilyen irányú ismeretek gyarapítására mind nagyobb az igény, sokan szeretnék falujuk, városuk helytörténetét feltárni vagy a családfa elkészítésével az ősöket felkutatni. (MTI)

Egyelőre zárva a skanzen
Egyelőre zárva a skanzen
Top cikkek