Kaland az élet

A ritka levegőt kapkodva csodálni a Himalája nyolcezres csúcsait, homokdeszkázni Dél-Afrikában vagy a trópusi dzsungelben túrázni: ilyesmit is kínálnak a kalandturizmussal foglalkozó irodák.

Vérmérséklettől, fizikai állapottól és pénztárcától függően a turistáknak és így az utazási irodáknak is messzemenőkig eltérő elképzelései vannak arról, hogy mi a kaland. A műfajba belefér az is, hogy milliókért luxushajó fedélzetéről, koktélt szürcsölgetve bámuljuk az Amazonas őserdejét, vagy hogy egy hétig sátrazva, pár tízezer forintért embert próbáló körülmények között túrázzuk végig a Fogarasi-havasokat.

A kalandtúrák egyre népszerűbbek, mert az élmények mellett új barátokra is szert tehetünk. A rendszerint kis, 10-12 fős csoportoknak szervezett utakon a résztvevők egy-két hét alatt közösséggé formálódnak. A közösségi élmény mellett a fenntartható turizmus gondolatát tűzte zászlajára a Kaland az élet csapat, melyet Hársas Péter hozott létre: - A PhD-met is a felelősségteljes turizmusról írom, ezek az utak igazából kísérletek arra, hogy megvalósítható-e az elmélet. Évente két-három utat szervezünk, amire legfeljebb tizenketten jelentkezhetnek. Egy vezetőt és kísérőt biztosítunk, akik jól ismerik a környéket, és természettudományos végzettségűek: geográfusok, biológusok.

Nem kedveljük a kalandturizmus elnevezést, ugyanis az ezeket szervező irodák közül néhányan nem igazán törődnek a környezettel, és azzal, hogy a turisták hogyan teszik fokozatosan tönkre a helyi kultúrát. Mi tömegközlekedéssel utazunk, helyieknél vagy sátorban alszunk, és helyi ételeket fogyasztunk - magyarázza Hársas. Jávorszky Eszter két éve vett részt a Kaland az élet dél-thaiföldi túráján: - Az első napot sohasem fogom elfelejteni, mert még sosem jártam előtte Ázsiában. Onnantól kezdve, hogy kiléptem a hipermodern repülőtérről, és megcsapott a meleg, majd a tömegközlekedésen és Bangkok belvárosában körbevett a nyüzsgés, az illatok, a szagok, kultúrsokkok sorozatát éltem át, de élveztem. A két hét alatt egyre délebbre mentünk, mindenhol két-három napot töltöttünk, ahol bőven volt idő arra, hogy kényelmesen körbenézzünk. Mivel a vezetők mindenhol ismertek helyieket is, sokat beszélgettünk velük, angolul szinte minden thai beszél.

Egy adott állomáshelyen mindenki odamehetett, ahova akart, de a közös programokon együtt voltunk, mert összetartott a csapat. A dzsungelben tavakban fürödtünk, függőágyban vagy sátorban aludtunk. Bevallom, én eléggé féltem a kígyóktól, de így utólag már ezt is jó mesélni. Thaiföldre bármikor bármennyi pénzért visszamennék - meséli Jávorszky Eszter.

A kalandtúrák egyik legnépszerűbb válfaja a hegymászás, különösen olyan csúcsokra, amelyek meghódításához inkább kitartásra van szükség, mint komoly fizikai és technikai felkészültségre. A Kilimandzsáró az egyik legnépszerűbb célpont, hiszen viszonylag olcsó odajutni, és a turista két legyet üt egy csapásra: megismeri Afrikát és a magas hegyek világát is. Szombati Károly is a Kilimandzsáró haván edződött, de idén már Nepált és a Himaláját vette célba. - A csoportban nyolcan voltunk, rajtam kívül mindenki többé-kevésbé tapasztalt hegymászó volt, de én is pár óra alatt elsajátítottam azt a pár fogást, amire ezen a csúcson szükség van, és végig biztonságban éreztem magam. Szerencse kérdése is, ki hogy bírja a magasságot. Sok időt töltöttünk akklimatizálódással, én alig voltam rosszul, de a túra közben két nálam jóval erősebb társamat is le kellett vinni a hegyről. Amikor ott álltam fenn az Island Peaken, 6189 méter magasan, úgy éreztem, valami nagyon nagy dolgot vittem véghez, de amikor körbenéztem, láttam, hogy a 8000-es csúcsok milyen irtózatosan magasak.

A kaland ára

Az interneten számos cég kínálja kalandtúra-ajánlatait. Legolcsóbbak a Magyarországon vagy a környező országokban meghirdetett vándortáborok, amelyeken a kijutás költségén kívül akár 20-30 ezer forintért is részt vehetünk.

Az Ázsiába, Afrikába, Amerikába szervezett utak árai a luxuskategóriába tartoznak. Félmillió forint alatt aligha úszhatjuk meg őket, de hogyha a Dél Keresztjén kívül a szállásunk neve mellett is szeretnénk látni néhány csillagot, akkor több százezer forinttal emelkedhetnek az árak. Aztán persze a kaland típusa sem mindegy:
egy motoroskirándulás Délkelet-Ázsiában középkategóriának számít, egy cápaetetés Dél-Afrikában már luxuskaland.

Néhány ajánlat:

Panaco Tours Island Peak, Himalája, Nepál - 22 nap.

Repülőjegy: 300 ezer Ft.

A túra ára: 260 ezer Ft.

Felszerelés: 150 ezer Ft, de később is felhasználható.

Költőpénz: 40-50 ezer Ft.

Kaland az élet:

Dél-Thaiföld - 17 nap.

Repülőjegy: 150-200 ezer Ft.

Kísérők, szállás: 200 ezer Ft.

Étel, egyénileg: 40-50 ezer Ft.