A forradalom folytatódik

Nem véletlenül kaphatta A forradalom folytatódik címet az újonnan megnyílt Saatchi Galéria első kiállítása. Utalhat ez a világművészet legalábbis egyik legizgalmasabb trendjére, a kortárs kínai alkotások szellemiségére. Na, meg arra, hogy Charles Saatchi, a politikai és kereskedelmi reklámguru továbbra is szívvel-lélekkel és csekkfüzetével elkötelezett az ifjú tehetségek iránt.

A modern művészet rajongói 2005 óta nélkülözték a legnagyobb brit mecénás impozáns gyűjteményét. Korábbi galériájából, a Westminster-híd déli oldalán terpeszkedő County Hallban biztosított deprimáló, sötét termekből el kellett költöznie, mert Saatchi összerúgta a port az ingatlan tulajdonosaival. Az új otthon káprázatos. Több mint 6500 négyzetmétert foglal el az elegáns Chelsea kerület központjában, a King's Roadon, az egykori Duke of York kaszárnya helyén kialakított neoklasszikus épület négy emeletén.

Charles Saatchit az általa 1990-es években felkarolt, Fiatal Brit Művészekként emlegetett mozgalom tette híressé, miközben ő maga olyan ellentmondásos egyéniségek, mint Damien Hirst, Tracey Emin, vagy Chris Ofili felfedezéséért érdemelt ki széles körű elismerést. A múzeumban tett vasárnapi séta során, a rengeteg kíváncsiskodó között nem volt olyan látogató, aki ne mutatott volna osztatlan lelkesedést a nagyszabású kiállítási tér, a végtelen fehér falak, a tökéletes világítás, a minőségi parketta láttán. Kevesebb volt az elragadtatott hang magával a nyitó kiállítással kapcsolatban. Mindenképpen szórakoztató és meghökkentő, rengeteg technikai bravúrral, de nehéz esztétikai élménynek nevezni. Az érdekesebb objektumok közé tartozik az alagsorban elhelyezett "Öregek otthona", Szun Juan és Peng Ju műve, amely motoros tolókocsikban guruló, időnként egymásnak ütköző világhírű politikusokra, többek között Jasszer Arafatra emlékeztető agg viaszmodellek együttese. A legvisszataszítóbb "műtárgyat" Liu Wei jegyzi, címe "Emésztési zavar" és valójában anyagcsere-végterméket felidéző hatalmas rakásból áll. Nem kevésbé érdekes Zang Huan installációja, melyen egy szamár hágja meg a sanghaji Jin Mao-tornyot, érzékeltetve a felhőkarcolók fallikus jellegét. Mao Ce-tung elnök továbbra is megbabonázza a kínai alkotókat, a tizenöt részvevő többször is visszatér a diktátor ikonikus imázsához. Shi Xinning Peggy Guggenheim társaságában, velencei háttérrel ábrázolja a diktátort, míg Kiu Jie hatalmas macskát öltöztet be Mao jellegzetes uniformisába. Egy teljes termet szentel a kurátor Liu Wei Szeresd! Harapdáld! című konstrukciójának, amely a nyugati civilizáció számos híres műemlék épületének - washingtoni Capitolium, New York-i Guggenheim Múzeum, stb. - kutyaműcsontokból kirakott makettjeiből áll össze.

Ha a kritikák vegyesek is, és kifogásolják az eredetiség időnkénti hiányát, a sok ismétlődést - vitathatatlan, hogy hasonló léptékű kortárs kínai tárlatnak London soha nem adott még otthont.

Info

Cím: Duke of York's Headquarters King's Road, London SW3 4SQ

Nyitva: naponta 10-18 óráig, a belépés ingyenes.

"Öregek otthona", Szun Juan és Peng Ju műve
"Öregek otthona", Szun Juan és Peng Ju műve
Top cikkek